Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1041 ggr
Arcticas
0

crest

Jag har en del crested här hemma. Parar jag n-s och crested så får jag n-s och crested, parar jag crested och crested så blir alla ungarna crestade. I den tron har jag levt och det har alltid blivit så här.

Nu har jag studerat vår shelties stamtavla och där ser jag att det blivit en texel av kombinationen merino-coronet och en sheltie av samma kombination.

Är inte kronan på merinon och coroneten samma anlag som på en crested?
Kan isf kombinationen crested-crested bli n-s (eller self)?

idipidi
0

Det är samma anlag och det funkar som ett vanligt dominant anlag. Det kan alltså bli släta om man parar två crested, men då krävs att båda föräldrarna bara har ett crestanlag, alltså "bär på icke crest". Statistiskt blir det då 75% crested, 25% släta.

När du parat crested + nonself och det blivit båda varianterna så innebär det att crestedföräldern bara har ett crestanlag (bär på icke crest). Om den istället hade haft dubbla crestanlag, alltså varit renavlad crested, så hade det bara blivit crestedungar.

Arcticas
0

Då förstår jag varför jag tycker det föds så många crestade här.
I två av mina kullar har det bara blivit crestade där jag förväntade mig både n-s och crested. Mamman har var varit n-s men pappan crested (med två crestedföräldrar). Då blir det bara crestade. Har jag fattat det rätt?

Jag som trodde det var tillfälligheten som gjorde att det bara blev crestade de gångerna.

idipidi
0

#2 Både ja och nej, det kan vara så. ;) I en kull mellan två crested blir det 25% släta, 50% crested med anlag för slät och 25% crested med dubbla crestanlag. Det kan alltså vara så att din cresthane från två crestföräldrar hör till de 25% som fått dubbla crestanlag och då kan han bara lämna crestungar.

Hur många ungar har han lämnat hittills? Om det är få så kan man inte dra någon riktig slutsats, det kan vara slumpen. Ju fler ungar han lämnar (om alla är crested förstås!), desto säkrare kan man vara på att han verkligen har dubbla crestanlag.

Arcticas
0

Varför ska det vara lätt Obestämd?

I de två kullarna som jag förväntade mig både n-s och crested så var det med två olika hanar.

Hane 1 har iaf fått 11 ungar i tre kullar. I 2 av dessa kullar var honan crested och i den 3:e var det en n-s hona.

Hane 2 har bara 4 ungar i en kull. Honan var n-s.

Huruvida man kan dra några slutsatser av det vet jag inte.

Binajis
0

Puttar upp den här tråden med en fråga.

Har en hona som har dubbla crestar. Hennes pappa har det med (åtminstone en, osäker på om det är två) men hennes mamma har ingen crest alls. Då kan inte hon bära på två anlag för crest va…? Just att det är två anlag innebär väl att det är ett från båda föräldrarna?

Och så undrar man ju såklart om det spelar någon roll att hon har två crestar, eller om det är sak samma.

Dålig på genetik och så? Inte alls.. Skäms

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Creation
0

#5 Längre ner i denna tråd kan du läsa lite om det. :-) Har din tjeja en sån virvelmage kanske?

Men vad menar du med "om det spelar någon roll eller om det är sak samma"? Tungan ute

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.