Diarré
NEJ inte roligt alls. Något av mina marsvin har det (honor) hur tar jag reda på vem? Och hur kan jag bli av med det fort som snabbaste fort SNÄLLA HJÄLP FORT
Lukta på dem i rumpan.
Enkelt. Låt en hona i taget gå för sig själv så ser du vem som bajsar diaré
Fått reda på vem det är, mitt långhår, ska jag mata med riskok?
Inget gräs inga grönsaker bara hö och vatten. Se till att få i henne vätska och fibrer. Proviva är bra. Hö är viktigt eller Critical Care om hon inte äter alls. Man kan även blanda en gröt av proviva och kli så får hon både bra bakterier och fibrer.
Verkar hon hängig? Äter hon sitt hö?
#4 - jag vet inte jag själv har blivit jätte dålig nu får kollar mer imorgon mår verkligen jätte dåligt nu..
Risavkok är bra. Ge gärna vätska oxå. 1 msk socker & 1 tsk salt till 1 liter vatten är bra vätskeersättning. Ge droppvis i munnen med tesked, sugrör eller plastspruta om du har.
Men stackars matten… har du oxå blivit sjuk? Vätskeersättningen funkar till dej oxå om du har feber och/lr diarré.
Krya på er!
#6 - jag har också blivit kall :(
Jag får sitta med marsvinet och mig och säga oj oj och be mamma springa med vatten till oss, jag ska göra det där direkt!
Om hon inte äter hö: sätt en tuss hö i ett glas vatten en stund & ge henne vattnet. Detta för att ge magen de mikrober & bakterier som de normalt får av att käka hö.
OBS! Detta hövatten kan bara sparas ca 1 dag.
#8 - ok tack ska göra de med..
Gurka doppad i potatis mjök är bra med mot diare,
Risavkok: 2 dl vatten 1/2 dl ris. Koka & sila av vattnet. Låt vattnet SVALNA - häll på en tallrik så kallnar de fortare
#11 -riskok har jag redan gjort! :)
Äter hon hö?
#13 - ingenting ännu… Har henne i en ''bur'' bredvid mig så hon får sova i mitt rum så jag har koll på henne..
hon spydde nyss, eller jag vet itne vad det var, men någon slags sörja kom ur munnen på henne.
Borde jag ringa vetten imorgon?
Ojoj… de låter inte bra alls… Ring vet så snart du bara kan! Hur e hon annars? Får du i henne nån vätska? Verkar hon frysa?
#16 - hon fryser inte hon äter liite hö och har försökt få i henne vätska, men senast så skulle jag försöka han bara ta upp sprutan så kräktes hon.. Hon är ju jätte liten (1 år men alltid varit liten i växten) och smal.. Jag är rädd nu hon väger absolut inte mer än 750 - 850 g…
Det jobbiga är vi har inga pengar först på torsdag heller, jag tror vi måste låna av mormor.
De kanske bara va vätska & klägg som fanns i munnen som kom ut? Ge henne bara pyttelite i taget så hon hinner svälja. Låter jättebra att hon käkar hö & håller värmen. Mycke goda tecken båda två. Hur är bajseriet?
Marsvin ska inte kunna spy, men det kanske var matrester som hon spottade ut bara?
Hanna
#18 - hon har inte bajsat. inte vad jag sätt..
Hur går de för er…?
#19 - ja du, jag vet inte luktade illa gjorde det jag själv höll på spy av lukten..
#21 - jo hon lever och så, idag ska pappa köpa medicin som stoppar diarré direkt. Och det fungerar super på marsvin. Fick tipset av en uppfödar vän. Ska försöka få i henne vättska idag.
Jag la just jätte lite sallad i buren, hon äter!!! Och snart ätit upp allt är det bra??
De är toppen! Ge inte för mkt sallad (som kan göra att hon fortsätter va lös i magen) & se till att hon kommer åt hö oxå. Har hon diarré ff? Fick du henne att ta ProViva? Vilken medicin va de du fick tips om?
#24 - nej hon fick inte alls mycket, men det är helt slut nu nu har hon lagt sig igen. Vad är diarré ff? Fick tips om diarsanyl :)
Jag tror att #24 menar "har hon diarré fortfarande?" ^^
#26 - ohhh!
Inte lika illa, men ja, hon har dock inte bajsat något som jag sätt..
Hur har de gått? Hoppas den lilla fyrbeningen & den ngt större tvåbeningen e friska & glada igen.
#28 - jag är frisk!
Hon är på bättringsvägen :)
Ser ganska ljust ut, men vi ska inte ropa hej ännu..
När ska jag sätta henne med hennes vänner igen?
#29 - Sätt ihop henne med kompisarna nu, då blir hon gladare och dom andra stimulerar henne till att äta också :) Men kanske ska du lyfta ut henne när det är grönsaksdags så att hon inte glufsar i sig för mycket.
Hanna
#30 - det ska jag göra ^^
Åh va skönt att höra!
Nu är hon tillbaka i sin bur! :D