varför gör de så?
jag satt och iaktog mina marsvins honor chili och pepsi förut och då såg jag något märkligt.. pepsi stod i huset och trampade och vickade med bakdelen samtidigt som hon kurrade och bredvid henne stod chili och tittade på henne sedan såg nästan ut som hon dansade.. sedan höjde pepsi på huvudet och chili höjde sitt huvud och då höjde pepsi huvudet ännu mer och då nosade chili på henne och sedan jagade pepsi i väg chili är detta något slags dominans beteende?
de här två honorna har inte kommit så väl överens sedan pepsi fick ungar men nu när ungarna är borta trodde ja de skulle bli sams igen men så verkar inte vara fallet.. de vill inte samsas i huset.. ja får väl köpa ett till hus då eller? inte så kul för chili som inte får vara där inne..
fast iof ibland är det tvärsom att det är chili som är i huset och pepsi som inte får vara där.. verkar inte som att de vet vem som har högst rang.. från början var de ju jätte bra kompisar och sov alltid tillsammans
har ni några lösningar på hur man kan få dem att bli bättre vänner igen?
mvh helen
Hon gör en slags "parningsdans", antagligen gör hon så för att hon är brunstig eller vill visa att det är hon som bestämmer. Förövrigt ska man helst ha två hus, så att de kan välja mellan att sova/vara tillsammans därinnen eller inte =)
hejsan
okej jag har köpt ett till hus nu ja hade två hus förut för ett tag sedan men så råkade jag tappa det ena huset i golvet när jag skulle städa så det gick i sönder:P ingen vidre kvalité´på det huset…
i alla fall har jag köpt ett nytt hus i dag så nu har de ett varsitt så får vi se om det blir lite lugnare:)
kanske är hon brunstig nu de var ju 7 veckor sedan hon fick ungar.. hur snabbt blir de brunstiga igen?
mvh helen
Så höll mina två också på innan efter att ena honan hade fått sin första kull Men har nu 2 hus åt dem och då fungerar det mkt bättre (vet att det står att det ska vara 1 hus/marsvin)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det låter som lite vanligt tjaffs bara, antingen vanligt dominansbeteende eller lite extra mycket eftersom hon kan vara brunstig. Inget att oroa sig över så länge de inte skadar varann, och om de har gott om utrymme med flera gömställen :)
#2 De blir brunstiga efter att ungarna fötts igen, därför ska man aldrig ha hanen i buren då honan föder (pga. stor risk för omparning för tätt inpå).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus