Liten hane
Har en hane som är väldigt liten, ganska tunn och så i kroppen också. Han väger endast 680 gram, han är idag cirka 10 månader gammal. Funderar på om det är normalt att vara så liten, om han helt enkelt är en småväxt kille? Han är pigg och frisk, äter bra. Ingen mask eller så
Går han med en annan hane? Och isåfall hur mycket väger han? Om man nu bor med en annan hane, och den är dominant så blir alltid den dominanta hanen större än den andre. Har med flockledarskap att göra enligt en uppfödare som jag har kontakt med.
Han går med en annan hane, som är större honom. Cirka 200 gram mer väger han. Dock är det den lille hanen som är dominant och bråkar med den större, biter honom, jagar upp honom på huset och vägrar låta honom komma ner så att de (iallafall den lille) ska kastreras
Hmm … Då vet jag inte riktigt vad det kan bero på. Hoppas att det löser sig och att någon annan härinne med mer kunskap kan komma på vad det kan bero på.
Storleken är väldigt individuell och man ska inte hänga upp sig för mycket på vikt och storlek om marsvinet är i bra hull och äter bra.
Jag har en liten hane här hemma som fyller 3 år i år, han har under större delen av sitt vuxna liv legat på ungefär 950g. Väldigt välmusklad och i mycket bra hull. Nu har han passerat 1000g och blivit lite tjock tycker jag :P Hans burkompis är lika gammal och väger 1300g men jag tycker att han är lite tunn över skuldrorna…
Sen kommer vikt med åldern. Jag har haft flera marsvin som varit riktiga lättviktare tills dom passerat 1-1½ år, sedan har dom börjat lägga på sig kanske lite väl mycket ;)
#1 - Nej, det stämmer inte alls i alla fall. I buren hos hanarna jag nämnt ovan är det den lilla som styr, med järnhand. Aldrig att den store drummeln skulle kunna ta över den ledningen.
Hanna
#4 Okej vad bra att du kunde förklara för mig.^^ Har alltid tyckt att det låter konstigt att vikt/storlek har med dominans att göra.
Jag ska tillägga det också att självklart ska han inte vara tunn men kroppsform kommer och går den också och han är ju rätt ung ännu.
Vet du om han får äta hur mycket han vill? Olika matskålar, hö- och grönsakshögar är nödvändigt hos mina hanar - annars äter dom upp varandra. Kan det vara så att den större jagar bort den lilla och inte låter honom äta?
Hanna
Okej! Har aldrig tidigare sett ett så litet marsvin tidigare, jämfört med de två honorna vi har här hemma så är han pytteliten i jämförelse. Även mina tidigare honor har vart bra mycket större än honom redan när de var yngre
sen växer en hane tills den blir 2 år… 
#5 - Jag tycker att det i det flesta fall brukar vara åldern som styr. Har en superbra ledarhona i min stora honbur. Hon fyller sju år i år, är riktigt skruttig och har nu börjat tappa synen på bägge ögonen. Ändå håller hon ordningen i buren på ett perfekt sätt. Somliga av mina andra honor fixar inte alls att hålla ställningen i en liknande situation, man märker direkt hur mycket ostabilare det blir i gruppen de gånger den här äldsta honan flyttat till en annan bur t.ex.
Hanna
#7 - Ja det är ju jätteolika :) Flera av mina honor är större än min minsta hane också.
Hanna
oj, 7 år!! det är en bra ålder för ett marsvin!! 
#11 - Jodå :) Gammelgubben fick somna in i vintras vid en ålder av 8 år och 3 månader.
Hanna
#9 Okej jo det låter ju mer logiskt nu när jag tänker efter. Klart att deras vikt/storlek är individuellt precis som hos oss människor. Men en sak som jag har tänkt på väldigt länge är hur stor min kastrat blivit sen han flyttade in hos flickorna! Och då mailade jag uppfödaren som jag nämnde förut, och fick det till svar. Att han hade "biffat upp sig" pga att han är ensam hane.
ojdå, du har hjaft tur me dina marsvin! vissa blir ju bara 4 - 5 år.
#13 - Men hur gammal var han innan han flyttade in till dom då?
För som sagt växer dom med åldern och det är ju inte konstigt att han blivit större då.
#14 - 4 år är ingen ålder - hos marsvin som dör så unga av naturliga orsaker tycker jag att man ska se över aveln lite. Det finns bra mycket mer långlivade linjer och det är ju dom man ska satsa på då, vid 6 år tycker jag att dom är gamla. Men över 7 år tycker jag inte är så roligt faktiskt, det brukar bli mycket problem på slutet och man kan liksom se hur marsvinet försvinner med veckorna. Pigga och glada har mina gamlingar visserligen varit men jag ser faktiskt hellre att dom somnar in lugnt och fint i sömnen när dom är runt 6½ år och fortfarande är pigga och mår bra. Än att jag som med gammelgubben blir tvungen att avliva för att han en dag inte längre kan hålla balansen när han tvättar sig :( Han var visserligen relativt pigg och glad ända in i slutet, men en dag var balansen inte som den skulle längre. Då tycker jag att dom är för gamla, när dom inte ens kan tvätta sig längre - det är inte kul.
Hanna
jo, e har du ju rätt i..
, ibland måste man ju välja att avliva, för djurets skull, o är den gammal så blir de ju dens gång någon gång.
Har två marsvinshanar som är 6 månader och kullbröder. För ca 2 månader sen verkar som om den ena slutat växa, den andra är mycket större. Den lilla är också tunn i kroppen. Dålig koll på vad de väger men det kan nog skilja ungefär på 200 g. De äter lika mycket och rör sig lika mycket.
Den lilla hanen är den dominanta , har alltid varit även om den andra ständigt utmanar honom. Om den större äter och den lilla vill äta (har bara en matskål) så jagar den lilla bort honom.
Den lilla är mycket mer försiktigt och samtidigt mer kelen och den större är nyfiken och modig och svårt att sitta still i knät.
De har alltid lite pellets blandat i havregryn som alltid finns. Förutom allt hö och grönsaker. Får fylla på havregryn varje dag och ser ofta att den lilla är vid skålen och äter.
Ska ta och väga dem för jag har också funderat på hur han kan vara så liten.
De är ute på golvet i ungefär 2 timmar varannan dag. Springer då på en yta som är ca 3 x 3 m. Båda är då rörliga och springer omkring. Sen vilar de en stund för att sen springa omkring igen.
Hur mycket väger era hanar som är ca 6 månader gamla?
#17 Jag har just nu två killar som är 6 månader gamla, båda väger ca 900 gram just nu.
#2 Om du vill kastrera för att han ska komma bättre överens med sin kompis så ska du veta att det inte hjälper alls. Marsvins beteende ändras inte alls efter kastrering.
Vikten och storleken är väldigt individuell, det varierar från marsvin till marsvin. Men även vissa raser/linjer kan spela roll, t.ex så brukar abessinier & långhår vara lite mindre än t.ex selfar och rexar som kan bli riktigt biffiga. Men det varierar.
Nähä okej…alltid hört att man kan kastrera för att de inte ska bråka lika mycket. Det brukar man ju säga om alla djur, att det kan fungera bättre om man kastrerar
#19 Ja så är det ju för väldigt många djur, men inte marsvin.
Jaha…så alla som har gjort det och märkt att det funkar, de inbillar sig? :S
#21 Marsvinshanarnas könshormon produceras inte i testiklarna, så en kastrering förändrar inte deras könsdrift.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jaha där ser man!
Men då dyker det istället upp ett nytt problem, hur ska jag göra med mina hanar? För de slåss så de skriker och de får stora sår och så kan de ju inte ha det. Har inte plats att kunna skaffa en varsin marsvinshona som kompis åt dom och sära på dom och kastrera båda
Kan det växa bort när de blivit lite äldre?
#21 Vilka alla? Jag har då inte sett/hört att någon tyckt att det funkat. Och precis som Felicia nämner så produceras inte marsvinens könshormon i testiklarna, så en kastrering förändrar inget =)
Jag har hört många säga iallafall att deras hanar fungerade bättre efter kastrering…
#23 Hur stor bur har de?
Jaja, jag har inga egna erfarenheter av kastrering av hanar utan det är bara vad jag hört och nu vet jag ju att jag borde läsa på mer innan själv också kanske. Man lär sig något nytt varje dag
120 cm . De har varsitt hus men den lille jagar upp den stora på huset och så får han sitta där, och försöker han gå ner och in i det andra så blir han uppjagad på huset igen. När de får mat så är det väldigt många mindre bitar, för att det inte ska bli slagsmål och med maten fungerar det bra för det är det aldrig något bråk om. Det är det med att den lille helt plötsligt får för sig att han inte vill ligga still längre och jagar den store, typ
Större bur, och mer inredning skulle kanske kunna lösa problemet. Men det är inte säkert, hur länge har de bott ihop/bråkat?
#23 120*60 cm tycker jag är på gränsen till hanar som tenderar att bråka med varann. Låt de komma ut utanför buren ett par timmar varje dag, och se till att de alltid har något att sysselsätta sig med i buren - grenar, rör osv. Undvik hus med 3-4 väggar och tak, ha istället hellre hus utan väggar, bara med ben och tak så att ingen blir inträngd eller så att det uppstår bråk för att den ena inte kan ta sig ut när den andra kommer in. Mest tycker jag det låter som dominansbeteende ändå, att den lille har börjat komma i den åldern han vill bestämma över sin äldre kompis. Det är inget att oroa sig för så länge de inte skadar varann ordentligt (alltså inte småsår och tillrättavisningar).
Mvh Felicia
Fast det är aldrig så att han tränger in han i ett hörn av huset, utan han föser ut honom och upp på taket. De har rätt mycket inredning, grenar, tunnel, hylla. Tar ut dom varje dag.
De har inte bråkat hela tiden som de bott tillsammans (de är lika gamla men inte från samma kull) utan det började lite smått att det var lite skrikigt och sådär inne för typ två månader sen. Är nu senaste månaden som de börjat få småsår.
Hoppas verkligen att de slutar! Eller ja den lille lider väl inte så mycket, det är ju den store som blir jagad och får sår och den lille får sår när den större vågar bita tillbaka
#30 Om de nu är jämngamla så är kanske inte rangen är så självklar för dem, den lite mindre vill visa att han tänker bestämma. Jag tycker inte det låter så värst farligt, lite småsår tål de ju. Mina killar är kullbröder (nu 6 mån) och gillar oftast varann men ibland kan de börja utmana varann och då är de inte så snälla, men man måste låta dem hålla på. Inte sära försen det blir riktigt blodigt allvar (men det är trots allt ganska ovanligt), annars riskerar man att göra det värre om man särar och sätter ihop igen. Men jag tycker det låter som att dina grabbar bråkar lite om rangen bara, inget att oroa sig för =)
Jo fast taket på huset är helt blodigt efter att den lille bet den andre vid ett tillfälle.
#32 Oj, blev det djupt sår? :/ Det lät ju inte så trevligt…
Jag skulle haft is i magen och väntat ut dem, så länge det inte blir värre behöver du inte göra något :) Det är väldigt lätt att vara hönsmammig, det är jag utan tvivel :P
Mvh Felicia
Nä det var inte djupt, han kanske lyckades träffa ett blodkärl eller något. det var lite panik där en stund för trodde att någon gjort sig riktigt illa