Idé till bur!
Hej!
Har fått hem ett par små räddningsgrisar som nu bor i en gammal råttbur på 100x50! Men popcornen vill såklart ha större!
Min idé lyder
Ta ett stort solitt träbord 160x80, klä det med plastmatta. Göra kanter(väggar) av marinplywood, täta fogar med silicon, hitta på nån form av fästanordning till flaskan och en lucka så att man enkelt kan sopa ur spån.
Nu vill jag att ni dissekerar idén in i minsta detalj. Förslag på andra material eller bara ett "ja det funkar nog". Hur höga måste väggarna vara för att dom inte ska kunna hoppa ut?
Tacksam för svar.
Visst kan det funka. Men det känns lite omständigt att bygga det på ett bord så. Tror du inte att det är enklare att bygga från en bokhylla och sedan bara lägga den på bordet?
Och hur menar du med luckan? I botten på buren?
ca. 20cm kanter har jag på mina burar, har aldrig haft en rymning.
Hanna
jag hade tänkt att helt enkelt tejpa (med mattejp) plastmatta på ett bord jag har. och sedan skruva fast vattentålig plywood i sidan på bordsskivan så det blir en vägg. Luckan är tänkt att vara en bit plywood som går att ta bort så att man bara kan sopa ner spån över kanten i en säck vid städning.
Hur menar du med att bygga från en bok hylla?att man välter en bokhylla så det blir som en stor bytta? och sedan lägga den på bordet?
Mer idéer :P
Precis så med bokhyllan, på bilden ser du hur min bokhyllebur ser ut.
Men är man duktig på att snickra är det ju inget problem att bygga på ett bord på det viset.
Jag tror inte riktigt på den luck-idén. Förmodligen kommer du att få lika mycket spån utanför som i säcken :P
När jag städar burarna gräver jag ur dom med en stor foderskopa för häst och slänger i sopsäck, fungerar jättebra och smidigt.
Hanna
Vad har du som golv i bokhylleburen? Antar att spånskivan bak i bokhyllan går väck direkt.
#4 - Ja, bakdelen är inte tillräkligt stabil som botten. Jag har en tjockare spånskiva i botten och sedan plastmatta på det.
Hanna
Jag tycker att det låter bra :) Men det blir nog enklare med en bokhylla som #1 skrev. Minst 25 cm kanter tycker jag att du bör ha, alltid bra att ta det säkra före det osäkra (och väldigt jobbigt att bygga om om det skulle visa sig att du har två små rymlingar) och tänk på att minst 5 cm på höjden går bort pga. spånet. Jag har en ca 10 mm tjock plywoodskiva som botten på min bokhyllebur, samt en bur gjord helt av spånskivor.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tycker din idé är jättebra! 25 cm kant räcker fint. Precis som någon ovan skrev tror jag att din renslucka inte kommer att förenkla det för dig. Däremot kan du kanske snickra ett fönster av plexiglas på framsidan så marsvinen kan se ut och slipper bli skrämda och överraskade när du plötsligt dyker upp aldeles ovanför burkanten.
Det går jättesmidigt att städa med en handskyffel och en liten borste.
Vattengflaskan kan du sätta dit i en flaskhållare för cyklar eller bara borra hål i väggen och trä igenom ett par öglor av grovståltråd att hänga flaskan i.
Om du sätter plexiglas längs ena långsidan kan du ju göra den skivan löstagbar, det blir nog superenkelt vid städning :) Annars är det jättelätt att bara ösa ur med en skopa.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus