Burlösningar
Jag går i burbyggartagen. Antagligen så kommer Lyans Udo att flytta hem till oss här i slutet utav månaden och då behöver jag ha en ny bur. Jag har redan köpt lite grejer för att bygga buren men jag kan mycket väl tänka mig att förändra mitt tänk lite. Har alltså än så länge inte börjat bygga.
Det skulle vara kul att se era olika lösningar på burar och hur man skulle kunna göra.
Jag har fyra katter som försöker äta upp allt hö i burarna så jag har ingen möjlighet att göra buren öppen så att de kan komma in. Vet inte om de skulle äta upp marsvinen men jag misstänker att de skulle tycka att det var kul att jaga de lite så det är ingen risk jag vill ta.
Ge mig lite förslag, bilder och inspiration. :)

Tycker att du ska göra en bokhyllebur, på ben. Att ha en öppen bur är UNDERBART och man känner sig närmare marsvinen. Och för någon som bor litet går det ju att ställa saker under buren :) Det är jättemånga här som har bokhyllebur och jag tror att dom flesta skulle säga att det är bäst :-D

Jag har byggt bur av hyllplan från byggmax och som väggar har jag laminatgolv, vill man ha högre kanter kan man sätta ihop flera brädor av klickgolv, funkar utmärkt. Men ben och relativt höga kanter kommer inga katten in i buren :)
Tack för förslagen. Jag har köpt hem tre plankor som ska fungera som hyllplan, golv och tak. Tak är bra för då kan jag använda buren som en möbel också. ;P
Tanken är sen att de ska kunna röra sig mellan planen på något vis för att ha mycket yta att röra sig på. Hoppas att det inte spelar någon roll om ytan är på flera plan eller om den är en enda stor plätt på golvet. Båda planen kommer för övrigt vara ungefär lika stora som den buren jag har nu så det blir ungefär det dubbla. Tror min är 100*50 och då blir det väl ungefär 175*50 skulle jag tro fast delat på två plan då.
Kort och gott så kommer nog buren se ut som en bokhylla fast med nät överallt utom på baksidan där jag kommer ha någon form av skiva så att de inte skvätter en massa på tapeten och sen en dörr på framsidan så att man kommer in i buren. Jag föredrar nog också en öppen bur men det är omöjligt. Våra katter hoppar upp på hatthyllan här hemma. Inget hindrar de. Särskilt inte om det finns nå ätbart där…
Jag har gamla dörrar och bord som burgolv :-P Billigt och bra :-P Fast jag har för låga väggar för katter, mina katter sov hos marsvinen när de bodde inne, så där får andra komma med tips :-)

#3 Låter som du tänkt igenom allt redan :P Blir det då 100 cm på bottenvåningen och 75 cm på övervåningen? sanningen är väl att det blir klart mindre än en bur som är 175 cm och står på golvet. Om största ytan är 100 cm så kan de ju liksom inte springa i buren. Jag förstår att du har platsbrist. Har du plats skulle jag dela upp 175 cm som 120cm (eller gärna 130cm) på bottenvåningen och med en hylla på 55cm (eller 45cm och 130cm nere). Men om det ändå blir för trångt så blir ju din lösning iaf större än de har nu :)
Kanske även ska tillägga att Udos fullständiga namn är Utbrytar-Udo :-P Han hoppar över allt under 30cm förutom ytterväggen, där kan jag ha 15-20cm utan problem, men bra att veta om du ska ha något stående bredvid.
Fast när han gick med Lotus rymde han aldrig. När han var mindre och bodde i burskåpet fick jag ha galler framför hans bur och han går inte att ha lös på golvet för han hoppar in till damerna. Men när han får sina egna flickor har han ju ingen anledning att rymma, det han vill ha finns ju redan i buren ;-)
Ja det är klart… Utrymmet kommer nog vara 175/2 ungefär skulle jag tro. Jag kommer antagligen ha hus på övervåningen och låta det vara fritt fram att kuta på undervåningen för de små.
Tanken är också att jag ska ha en rastgård för de som man kan slänga in under sängen sen när den inte används.
Platsbrist är nog det minsta man kan säga att vi har, i alla fall golvyta. På höjden går det mest bra men på golvet blir det bra.
Tur att min plan är att se till att grisarna är riktigt instängda i alla fall så att Udo inte ger sig iväg på egna äventyr… Kan ju vara en fördel om han håller sig med sina likar och inte med kissarna.
#7 Det blir gott om plats :-) Tror tom Udo ska bli nöjd haha
Tycker det låter jättebra, jag är så van vid mina andra som aldrig rymmer att jag blir alldeles handfallen när jag får hit rymmare. Men som sagt så länge Udo är nöjd rymmer han inte (ännu ett tecken på att han är ledsen :-()

#7 Menar du då ca 70x50cm på varje plan?
#9 Jag tolkade det som 175cm lång men jag kanske tänkte fel :-S

#10 Ja, jag förstår det som att den ska vara 175cm delat på 2 våningar, men vet inte hur dessa 175cm ska delas upp.
Jag är den som krånglar till det. Jag ska ha två plan, kanske till och med tre eller 2,5 plan.
Jag vet då inte exakt hur stora plankorna är men i princip lika stora som min 100*50 bur är. Så det blir väl ungefär som två burar på varandra skulle jag tro och de ska ha möjlighet att gå mellan planen (hoppas att de vågar göra det), "trappen", "rampen" jag bygger kommer vara säker på så vis att jag ser till att ingen trillar någonstans, det blir pilligt men jag har en kompis som är bra på sånt.
Själva rastgården kommer att vara en sån där stor sänglåda i plast sen som finns på IKEA. Min tanke är att eftersom mina hatar att gå på golvet så måste jag ha något som de springer i och den borde ju kunna vara lagom för att sträcka ut sig och röra sig.
Jag pluggar och är hemma nästan hela dagarna. På kvällarna sitter jag i vardagsrummet hela kvällarna och då tänkte jag släppa ut de där. Lite hus och sånt ska självfallet också in där så att det blir mysigt och kul.
Om de får springa i rastgården rätt mycket tror ni att det går bra då även om buren är lite på gränsen? Utrymme kommer finnas men att springa kan kanske bli lite svårare. Större än den buren jag redan har kommer nog vara svårt dock eftersom vi inte har några större golvytor där vi kan ha en bur permanent. Rastgården kommer ju kunna fösas in under sängen när den inte används.
#12 Vilken sänglåda menar du? Den som är knappt en meter? Eller finns det större?
Menar du att de ska gå på golvet i vardagsrummet eller i lådan?
Mina vägrar gå på golv överhuvdtaget så jag tänkte ta den i plast. Har för mig att den är jättstor. Åtminstone 120*120 ungefär.
Då kommer då gå i lådan när jag är med i vardagsrummet eller köket beroende på vart jag är. :)

#12 FeliciaS här på forumet har en övervåning med ramp upp. Hur hon löst det syns bra i hennes presentationsvideo i tråden "Presentera dina marsvin live". Så du har 2 färdigsågade hyllplan på ca 1x0,5m som du sedan ska bygga in i en hylla? Då blir den ju sammanlagt ca 200cm och inte 175cm som du skrev ovan?
Sänglådan är väll bara 70x70cm ungefär?
Jag är kass på matte och har inte räknat mina skivor så jag vet inte exakt hur stora de är men de är ungefär lika stor som buren, fattas någon cm på varje sida både på bredden och på längden. Buren är 100*50 så mina skivor är ju lite mindre. Därför drog jag till med 175*50
Hur stora sänglådorna är har jag mest gissat men över en meter borde de ju vara. 120 kanske var att ta i. Men 70 kan det säkert vara om det är samma. :) Är det för litet eller går det bra? Det borde ju finnas utrymme att springa och skutta lite i en sådan låda i alla fall tänker jag. Får hålla lite extra koll på Udo om han får för sig att dra iväg men det ska inte vara några problem hoppas jag. :)
Jag tror att det ska bli bra. Det känns som att det borde kunna fungera.
Tack, ska kolla in lösningen på rampen. :)

#14 Finns så stora sänglådor??
Vardå, på IKEA? Om det skulle finnas och jag vore du skulle jag nästan överväga att marsvinen skulle få bo i den permanent och kanske ha den under sängen på natten och dra ut den en bit på dagen :)

#17 Oj, det är ju stor skillnad på 70 och 120 cm. En låda på 70x70 ger ju inte så mycket yta alls, där kommer nog inte 3 marsvin kunna springa. Då blir den ju mindre i kvm än en vanlig 100x50 bur och en sådan är ju laglig för 3 marsvin, men knappast lämplig för 3 marsvin.
120*120 var en grym överskattning från min sida. 
Hade för mig att de var så stora men jag hade fel. Tyvärr.
Minns att jag hade de innan och tyckte att de var gigantiska. Jag hade ganska fel. De är 70*77 ungefär. Större än Lyan trodde men bra mycket mindre än jag mindes. Det funkar väl kanske att rasta de i, mer fyrkantig yta att springa på. Kanske kan jag hitta något som passar bättre men jag tänkte att det kunde vara bra eftersom de lådorna är i plast redan.
Nä du har rätt elin85 jag får fixa en annan lösning för rasthagen.
Men det är alltså springutrymme de behöver? Jag kan ju annars försöka lägga ut något på golvet så att de kan springa där. Just nu vill mina inte gå på något utav våra golv, inte plastmatta och inte parketten. Det som funkar bäst är i duschen vilket är smidigt när de grisar ner. Annars springer de gärna i soffan, det funkar bra men är inte lika kul när de kissar.
Är 100*50 verkligen laglig för tre grisar? Det tycker jag verkar horribelt. Mina två som ännu inte är färdigvuxna tycker jag ser ut att vara på väg att växa ur min bur nu. Det är därför jag tänkte att det skulle vara bra med en hy och dessutom med våningar så att de får lite mer utrymme och dessutom på flera plan om de vill vara ifred av någon anledning.

#21 Gör som jag lägg ut några handdukar på golvet och bygg eller köp ett staket att ha runt. Då kan du själv välja hur stort och det är lätt att bara stoppa undan under sängen sedan :) I min presentationsvideo kan du se min lösning på rasthage :)
Tack, det var smart, då behöver jag heller inte köpa något. Handdukar var ju bra för det har vi säkert en miljon utav. Man behöver ju inte ha så höga staket heller. Passa de måste jag alltid göra eftersom jag har katterna. Det ska nog lösa sig. Man vill ju att de ska ha tillräckligt stort att röra sig på.

#22 De lagliga måtten är som sagt inte lämpliga anser jag! Jag brukar räkna ut det lagliga måttet för 4 marsvin, det tycker jag är lämpligt för 2 st. Min ena bur är 110x60, laglig för 4 marsvin, den tycker jag är okej för 2 st. Min andra bur är 125x80cm, den är laglig för 6 marsvin, jag tycker det är okej med 4st. En bra sida att räkna ut laglig burstorlek är: http://web.comhem.se/idefix/burstorlek

#24 Staketen bör nog vara minst 25cm, med tanke på Udo =P
Helt vansinnigt och jag håller med dig om att det inte alls känns lämpligt. Som sagt mina springer runt nu och man märker att det börjar bli platsbrist i buren. De var ju jättesmå när jag fick hem de och buren hörde till då. Köpte de av en bekant. Nu har de nästan fördubblats sin storlek och man märker att det är dags för något nytt. Ett marsvin kan springa runt där inne utan några problem men man märker att det inte skulle vara fel med lite större ändå.
Jag ska faktiskt se om jag inte kan öka på burens storlek lite ändå. Kanske ännu mer på höjden så att man vet att de får plats.
Längre fram har jag tänkt skaffa fler marsvin men det får bli när vi flyttar till hus. Blir antagligen inom något år eftersom jag kommer ut och börjar jobba efter nästa sommar. Då ska jag fixa något ännu större för de att springa i. Kanske till och med att jag viger ett helt rum åt enbart marsvinen annars får de bo med mig inne i mitt arbetsrum. :)
Och jo höjden får jag nog ta och fixa men det ska nog inte vara några problem faktiskt. I värsta fall så slänger jag ut kissarna på balkongen när jag låter marsvinen springa ute. De älskar ändå att vara ute på balkongen, särskilt nu i solen så de klagar inte vill jag lova.
#20 70*77 är ju betydligt mindre än en meter så det är mindre än jag trodde.
Elins idé med rastgård var bra! Udo går i en bur som är 190*79cm nu så det blir ju ingen rastgård om det är mindre än hälften :-(
Har du ingen möjligthet till en bokhyllebur? Tycker 120*60cm är det minsta till 3st även om de har två plan…
#26 Ja, han gillar att ta turer utanför rastgårdarna :-P Även om han har ett helt rum att undersöka är det alltid roligare på andra sidan staketet.
Hmm, nu tror jag att jag är helt ute och cyklar när det gäller storlek på rastgården faktiskt verkar det som… Matte är verkligen inte min starka sida, jag ska vara glad att det inte är mattelärare jag hade tänkt att bli. Knappt ens grundläggande matte är något jag är bra på…
Rastgården är dock inget som är satt i sten och inte buren heller. Det är därför jag hör mig för här för att få tips om hur jag ska göra, jag vill ju att det ska bli bra.
En bokhyllebur hade kunnat fungera om jag hade haft golvyta till det. Det går inte att få till där vi bor nu tyvärr. Buren jag har nu står i vardagsrummet bredvid tv:n och det är nog den enda lediga platsen som vi har för tillfället. Planlösningen på vår lägenhet är gräslig. Det är inget permanent boende som vi har här dock. Vi är på väg härifrån och när vi flyttar så kommer större utrymme för marsvinen att finnas med i beräkningen och vara ett måste.
Jag skulle kanske kunna få till det så att jag kan få en lite större yta att röra sig på. Förstår helt klart hur du tänker. Självklart ska Udo och mina grisar få utrymme att röra sig på, dumt vore det annars. Frågan är bara hur jag ska göra med det utrymmet som jag har här hemma för att det ska bli så bra som möjligt för de. Det var därför jag tänkte att bygga en bur på höjden skulle kunna vara något men det kanske heller inte är helt optimalt i och med att de kan behöva mer utrymme att springa på…
Det är svårt det här… 
Golvplankorna som jag har behöver jag ju inte lämna tillbaka utan jag kan använda de till att bygga hus och lite annat så det är inte pengar kastade i sjön direkt. Jag skulle kunna köpa plywood och ha som golv istället och få en bättre yta. Jag kommer i vilket fall som helst bygga på höjden. Mycket för att jag vill kunna få upp höet en bit ifrån marken så att katterna inte äter upp det… Har jag det på plan nummer två eller kanske till och med tre så kommer katterna inte åt höet och därmed är det problemet mer eller mindre löst. Den ena katten kräks en massa utav höet. Inte hårbollar då som man skulle kunna tro utan bara kräks och hon hatar att kräkas, skriker hjärtskärande varje gång hon är på gång att kräkas så jag vill att hon ska slippa det så mycket som möjligt.
Så det är dels för utrymmets skull men också för att skona katterna från höet. Har köpt gräs som katterna kan tugga på istället och hoppas att det är skonsammare än hö för magen och halsen.

#30 Tror tyvärr inte plywood är något bra material då det inte är behandlat. Men som sagt byggmax har hyllplan som är 60cm breda och typ 2,5m långa, bara att såga till lämplig längd, ex 120cm. 120x60 är ju ändå okej att ha tre marsvin i, om de får vara i rasthage också. Dessa hyllor är behandlade och redo att bygga av :) Tror en sådan skiva kostar 150kr
Tänkte försöka fixa någon våtrumsmatat eller något annat att ha på plywoodskivan om jag ska ha den… Men jag ska kolla på Byggmax också. Kan ju kanske vara skönt att slippa leta badrumsmatta dock.
Det var svårare det här än vad jag trodde måste jag säga.
http://marsvin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=abc9232c-18c4-45b5-b07a-8c2c444ae26c
Hittade denna tråden och hoppas att den ska kunna ge mig något. Spelar ju ingen roll om den är flera år gammal eller inte så länge jag håller mig till vettiga mått. :)
Nu har jag i alla fall löst problemet med rastgård. Mina vägrade ju gå på golvet innan men det tycks ha löst sig så nu har de hela köket för sig själva. Jag har byggt för så att de absolut inte kommer in till själva köksdelen där man gör mat och så att de inte kommer ut i resten av lägenheten. De har ändå rätt många kvm (cirka 10, säkert mer) att springa på så det ska nog inte vara några problem. Här ska nog inte ens Udo komma ut. Då är han en superduktig hoppare…
Jag har dock gått och blivit sjuk så jag har inte byggt något på buren än. Vill dessutom gärna ha en såg så att jag kan såga där det behövs.
Har varit lite orolig över deras motionsmöjligheter innan men nu är jag inte orolig alls. 
Om ni ska flytta så är det ju inte hela världen om det blir lite trångt tills dess :-) Då kan du ju göra något lite provisoriskt och använda de pengar som blir över till nya hemmet :-)
Vad kul att de kommit på att golvet inte bits :-D Låter underbart att ha grisarna i köket, hade jag gärna haft om jag inte hade varit så usel på att städa hemma (marsvinen har alltid renare än jag :-O)
Stackars misen, då förstår jag varför du inte vill att hon ska äta höet.
Ja planen är ju att vi ska härifrån. Sen är det ju klart att det är ett år till dess.. Jag hittade dock en planka här hemma som var större än de plankorna jag köpte som jag kan ha som golvyta. Det blir inget gigantiskt men det blir större än det jag hade ifrån början. Sen är det klart att de kommer ju få komma ut och sträcka på sig rätt ofta när man har de på golvet i köket nu när de äntligen faktiskt vågar gå på golvet. Helt galna var de idag. :) Kutade runt och pratade med varandra och smakade på gardinerna och värmde sig mot elementet. Själv låg jag på golvet och myste. Är inte helt frisk.
Mm, jo det är lite synd om henne kissen. Samtidigt är det rätt störigt när den ena hanen hela tiden håller på och drar runt med höet överallt så hon får ju tag på det även om det inte är hon som drar ut det. Jag tror att kombinationen med att höet kommer upp en bit och att jag har ett lite mer finmaskigt nät så kommer det inte komma t lika mycket hö.
Så fort jag blir lite mer frisk ska jag börja fila lite på det där med buren har jag tänkt. Ska prata med kompisen som har sågen också. Jag får väl misstänka att jag kommer behöva såga en del. :)
Jag använder kompostgaller och en picknickfilt som stöter bort vatten till min rasthage :) Marsisarna älskar det och gör små glädjeskutt när de kommer ut. Det är ett smart trick om man inte har ett marsvinssäkert rum för dem att springa i ;)