Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2069 ggr
fia-mia
0

Vilket burunderlag?

Först körde jag med spån men blev galen på att städa. Nu har jag filt och det funkar men mamma påstår att de förstör tvättmaskinen. Toalätt känns så obekvämt att gå på, vad återstår det för burunderlag då? Som inte skräpar lika mycket som spån och som helst inte kostar en förmögenhet

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

FeliciaS
0

Toa-Lätt är inte hårt att gå på om du har ett rejält lager (då ligger det still bättre också) - ca 7 cm. Toa-Lätt är rätt lättstädat så du behöver ju inte tömma hela buren utan bara plocka ut kisset/bajset.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fia-mia
0

Okej, såg även att de hade nåt i djuraffären som såg ut som kattsand fast av trä. Minns inte vad det hette men det såg iaf inte ut att fastna i kläder osv som spån. Nån som vet vad jag menar?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Lyan
0

Jag har spån med lakan ovanpå, skräpar mycket mindre, dammar knappt, lättare att städa, kostar inte mer än vanlig spån och mycket lättare att skaka bort spån innan tvätt. Mjukt och skönt också.

#2 Tror jag kanske vet vad du menar. Öko plus finns det en som heter, finns fler också. Min katt klarade inte Ökon för den dammade lite, men han har astma. Sedan finns det en med potatisstärkelse (tror jag) men den har jag inte provat, lät jättebra dock :-)

fia-mia
0

#3 Äter de inte av lakanen? Mamma uppskattar inte när det blir spån och päls i tvättmaskinen, det fastnar ju på filtarna. Fastnar det på lakanen med?

Det var sånt där strö jag menade, verkade lite dyrt :/

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Royalz
0

Du får ju ta och skaka av allt spån och hö innan du tvättar det :)

fia-mia
0

#5 Det går inte, haha

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Creation
0

#4 Jag brukar rasta mina marsvin på lakan. Vanliga lakan drar inte åt sig spån, päls och hö på samma sätt som filtar, mattor och kläder gör. Det går lätt att skaka av. Fäller marsvinen mycket får man skaka av en lite längre stund, men det går. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Stifflan
0

Jag har precis börjat med toalätt och tycker det är bra. Hade spån överallt innan!

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Mina äter inte av det iallafall. De lite mer uppfinningsrika tycker det är roligt att krypa under ibland men annars bryr de sig inte.

Jag bor i ett hyreshus med gemensam tvättstuga och ingen har klagat så bara man ruskar en stund märks det inte i maskinen :-D Det fastnar knappt någonting annat än när jag slarvat lite, då kan det fastna lite bajs i kissfläckarna men det är bara att pilla bort.

En nackdel dock är att det måste städas lite oftare (men inte lika ofta som fleece) fast jag tycker helt klart det är värt det för när jag plockar bort lakanen är spånet rent förutom just där de kissat så jag bara plockar bort kisset och fyller på, precis som med en kattlåda :-)

FeliciaS
0

#4 Jag har testat med gammalt lakan på övervåningen i mina grisars bur, där de inte är så ofta. För det första luktar tyg rätt mycket när det har blivit kissat på, för det andra åt mina grisar på det (de tuggar på allt!) och för det tredje fastnar håret på det och jag orkar inte ta slut på en hel klädrulle bara för att få tvätta det i maskin och handtvätt orkar jag ännu mindre med. Så tyvärr märkte inte jag någon direkt fördel. Har gett upp tyg varje gång jag testat - vare sig det är handdukar, fleece eller lakan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fia-mia
0

Tack för hjälpen! Ska nog testa med lakan och se om det funkar

MVH Mia (miisasphoto.tk)