Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1308 ggr
[nono39]
0

rädd tips !

heej jag vågar inte släppa mina marsvin varken utomhus eller innomhus jag är rädd att de går under soffor och  sånt eller  att de springer  bort har du något tips vad jag kan göra ? mår dom dåligt av att varje gång de börjar springa på golvet så håller jag fast dom  ?eller inte just på de sättet jag bara håller i dom alså tar upp dom mår de dåligt då ?

fia-mia
0

Marsvin måste ju ha motion så ja de mår dåligt om de inte får springa. Köp en hage eller ta bort alla sladdar och låt de springa

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Caspia
1

Jag tycker inte att du ska släppa dem lösa utomhus.

Inomhus kan du bygga en hage eller sätta för saker, t ex videobandsfodral, så att de inte kommer in under soffan. Annars kan du ju ha dem i ett rum där du bara har möbler som marsvinen inte kommer in under, t ex köket eller badrummet. Det är nog trist för dem att bli upplockade varje gång de börjar röra sig på golvet, ja.

Envishet och drömmar

Emmsann
0

Jag tycker inte du ska behöva vara rädd! Testa dig fram! Du kan alltid ha dom i hage? Kompostgaller brukar vara perfekt både inne och ute så det är något jag skulle rekommendera. Marsvin springer inte speciellt fort så skulle dom springa så kommer du hinna i kapp! Alla marsvin tycker ju det är roligt att springa runt på större ytor men jag tror inte dom mår dåligt av att inte göra det om dom har bra bur. Och om du håller fast dom så tror inte jag dom förstår varför så jag tror inte dom bryr sig särskilt mycket.

//Emma

Creation
0

Men själva poängen med att släppa marsvin inomhus är väl att de ska få röra på sig? :-) Alla marsvin behöver lite motion. När marsvinen går omkring inomhus får de väl gå på öppnare ytor, men är de nära att springa under soffan kan du förstås ta tag i dem. Är marsvinet vant vid att bli upptaget borde det inte bli rädd.

För att förhindra att de går under soffor eller liknande kan du lägga något i vägen eller hänga en handduk för öppningen. Om de nu skulle råka springa därunder är det inte hela världen, de försvinner ju inte för det. ;-) Det går att få ut dem på ett eller annat sätt.

Utomhus borde de förstås inte gå lösa. Där behövs en utebur.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

EvaLuna
0

Vi brukar göra en innehage av plankor, böcker, kartonger eller vad man nu råkar ha tillhands. Lägg gärna en filt lr handduk på golvet om du har hårda/hala golv. På den kan piggarna burna out ordentligt. Kör hårt!

FeliciaS
0

De behöver få komma utanför buren och röra på sig. Du kan väldigt enkelt sätta för under soffan osv. med antingen kompostgaller som du delar på mitten eller sådant här galler (2 st blir en lagom hage). I en sådan inhägnad kan du låta dem springa runt fritt utan att vara orolig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus