klippning, borstning.
Jag har problem. Det är det här med att borsta/kamma marsvin. Jag har läst att man ska göra det varje dag, ett problem är att jag fick reda på det nu ett par år efter att jag köpt mina marsvin.
Envisa. Så fruktansvärt. Dom vill inte dom skriker och dom hoppar och dom gör allt för att slippa bli borstade. Jag funderar på om jag helt enkelt ska klippa dom kort. Jag har tre långhåriga marsvin med några virvlar. Men jag kan inte klippa dom heller för då skriker dom också.
Den senaste tiden har det blivit att jag tagit upp dom och klappat och försiktigt försökt klippa bort tovor och så. Det går om man inte tar allt för lång tid på sig.
Har ni några knep, förslag. Jag vet inte om det enda sättet att göra här är att helt enkelt ta det lugnt försiktigt och sluta om dom blir allt för envisa och bara vägrar att sitta still.
Jag fick tidigare tips på att klippa dom kort och sedan försiktigt dag efter dag börja vänja dom vid att bli borstade. Men som sagt så kan jag ju inte klippa dom heller.
tacksam för svar.
~Anni
Jag föder upp långhåriga marsvin och har skött långhårspälsar för utställning i flera år.
Jag anser inte att några marsvin har behov av att bli kammade varje dag.
Däremot är det viktigt att hålla dem rena så att de inte kissar på sin egen päls. Speciellt viktigt är det för honor som annars kan få urinvägsinfektion och urinet kan också fräta runt könet.
Det är inte heller snällt att låta dem ha så lång päls att de fastnar med tassarna i den eller trampar på den och sliter bort tussar.
Det bästa är att klippa dem då och då, speciellt hålla pälsen kort runt bakdelen. Dessutom bör man hålla dem rena med bad då och då. En ren päls blir i princip inte tovig. Kamma bort lösa strån är trevligt att göra då och då, men kamma bara i ren päls, annars är det lätt att lugga marsvinet.
Det är tyvärr vanligt att långhår, framför allt långhårskorsningar, är väldigt hårömma. Då får man försöka göra det bästa av situationen. Det brukar inte gå att vänja djuren vid att bli kammade. Är de hårömma så är de…
På rasrena långhår avlar man helt inte på indivder med sånt temperament, så de flesta individer klarar pälsskötseln bra.
Ett hårömt djur ska man självklart inte plåga med kammning hela tiden.
Viktigt är att du använder en bra sax när du klipper, alltså en som är tillräckligt skarp. Använd en hårsax eller en skarp (ny) kökssax. En slöare sax luggar marsvinen.
Jag brukar oftast låta marsvinet vila i min vänsterhand och sen klippa runt bakdelen med min högerhand. Men det finns såklart många sätt att klippa på.
Blondie, mitt "långhår" är också hemskt håröm, så jag brukar borsta försiktigt och sakta, berömma henne hela tiden och ge henne något gott efteråt :) När jag ska klippa henne gör jag som Idipidi, låter dom vila på en arm, och klipper med den andra :)
Tack för svar.
Jag testade det du skrev om att låta marsvinet vila i västerhanden och klippa runt bakdelen, det fungerade mycket bättre än vad jag trott det skulle göra.
Tycker hon blivit lite lugnare nu, hon skriker inte så fort man håller i henne så kanske var det att de luggades för att håret var för långt.
Om man ska tvätta ett marsvin, har du några tips på hur man håller de lugnt? Det brukar vara hysteriskt när jag tidigare badade dom. Förutom min korthåriga tjej som började tvätta sig själv i vattnet.
Jag har hört att om man stället ut marsvin får man inte klippa deras päls? Läste om att man kunde "rulla upp" pälsen på dem.
Har 2 långhår just nu - en Sheltie samt en Coronet. Sheltien är en hona med tjock, fin päls och hon kissar ofta på den, inte hjälper det att man borstar den varje dag inte! Så hon är klippt :) Coroneten är en hane, gillar att bli borstad så länge han inte har tovor, har han fått det under dagen klipper jag bort de. Han är liiite han med, men jag håller upp honom från golvet - så att han sitter med baken på golvet, då kan han inte hoppa iväg ;)
Jag försöker hålla pälsen runt bakdelen på hanen rätt kort - den släpar precis i marken. Han sköter den annars rätt bra själv :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Om man ska ställa ut långhår i rasklass får deras päls aldrig varit klippt eller vara för sliten, det stämmer. Alla babytopparna ska finnas kvar. Detta eftersom att man bedömer hur pälsen växer.
Därför är utställningskarriären väldigt begränsad. Om man är duktig kan man kanske hålla långhåren ifull päls tills de är tio månader. Sen klipps de och används i avel eller kan ställas ut i klassen klippt långhår.
Ett av mina marsvin går varken att kamma eller klippa hon blir förbannad och hugger efter mig så fort jag tar saxen nära henne. Så mamma får hålla i henne och jag klipper. Jag har aldrig råkat klippt henne i huden eller nåt så jag undrar vart hennes vrede mot saxen kommer ifrån egentligen.
#6 Troligen är hon bara håröm.
Jo det förstår jag att hon är men jag är alltid försiktig just för att hon är så håröm. Men hon blir arg bara man tar saxen nära henne innan man ens har klippt nåt.