Några tips?
Just nu ger jag mina marsvin havregryn som är fiberberikade (AXA), men min skinnytös har blivit så knubbig nu att jag känner att det är dags för något annat mer nyttigt. Hon väger 1000g!
Har funderat lite på kornkross, men hittar inte så mycket om det. Kanske jag som tittar på fel ställen?
Har ni några tips?
Behöver marsvinen verkligen torrfoder då?
Jag ger bara torrfoder (och då havrekross) till dräktiga/digivande honor, växande ungar/ungdjur och tunna gamlingar. Även till ev. marsvin som inte håller vikten så bra.
Fullvuxna marsvin i bra kondition som inte går i avel behöver i regel inte torrfoder.
Hanna
Jo men min kastrat pendlar jättemycket i vikt, därav havret men nu har min hona blivit så "rund" att jag känner att jag vill ha något för att hanen ska få bättre hull men samtidigt inte gör så att min hona spricker :)
Hur gammal är hanen då? Och hur mycket är "jättemycket" viktpendlingen? Det är onödigt att hänga upp sig på siffror, bättre att gå på kroppsformen. Är han inte tunn så tycker jag inte att det är nödvändigt att ge något torrfoder. Annars kanske du kan ta ut och ge honom torrfoder själv någon gång om dagen?
Kornkross är lite snällare mot vikten än havrekross som jag förstått det men jag har inte själv gett av det någon gång.
Hanna
Ibland så ser man på hans hud att han väger för lite, blir som hudflikar som hänger ner eller vad man nu ska säga och han är väldigt "rynkig" över ryggen. Inte alls som andra skinnysar i hans ålder, han fyller 1 år nu i sommar.
Och ja, jag vet att marsvin klarar sig utan kraftfoder, men nu har jag min kastrat som behöver extra. Annars hade jag inte frågat er om råd! Jag kan marsvin väldigt bra men även jag behöver råd ibland, bolla olika idéer och så. Så ni behöver inte fråga hur min kastrat er ut, jag kan se skillnad på ett marsvin som är i gott hull och en som inte är det.
Om det bara är din kastrat som är beroende av kraftfodret kanske du kan ta ut honom ur buren regelbundet och ge det till bara honom? :-) Annars vet jag inte hur du kan göra. Det finns ju inget foder som kan ha olika effekter på marsvin(vad jag vet); att ett marsvin slutar lägga på sig eller minskar i vikt av det samtidigt som ett annat marsvin håller vikten av det. Förutsatt att det marsvinet som lägger på sig i vikt faktiskt tycker om fodret.
Så; mer motion åt din mulliga dam eller extra kraftfoder åt din smala kastrat, är mitt råd.
Sen kan jag tycka att så länge ett marsvin bara är mulligt(ej fet), samt har en gräns för sin övervikt, så gör det inte så mycket om det fortsätter att leva som det gör.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 Har plockat bort havret ifrån buren :) Kan ju ha Ior (kastraten) uppe själv om dagarna så att han får havre, men det får bli när ringormen är borta, vill inte ha dem lösa eller i hage nu pga smitta/sanering.
Vart kan man köpa kornkross och oxbow? Har kollat efter det ett tag men inte hittat någonstans.
//Emma
Kornkross kan du ge om de behöver kraftfoder. Korn innehåller inte lika mycket energi och fett som havre, så de har inte lika lätt att lägga på sig utav det.
#8 Kornkross finns bl.a. i lanthandlar (ex Granngården) och affärer som säljer foder till hästar och lantdjur. Har man inte fler än 2-3 marsvin kan man köpa i vanlig mataffär också, Saltå Kvarn är ett märke som jag vet säljer det.
Oxbow köps enklast från Husdjursbutiken :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#9 Om jag har både ett fullvuxet marsvin och ett växande? Vilket av oxbow pelletsen bör ja välja? Min fullvuxna hane är lite större än vad han bor vara nämligen.
//Emma
#10 Cavy Cuisine skulle jag ha valt då :)
Mvh Felicia
#11 Kan jag ge det till båda samtidigt som jag försäkrar mig om att båda får i sig det dom behöver i protein och fiberform?
//Emma
#12 Det är ju inte bara pellets de ska äta, tvärtom :P 1 msk/marsvin och dag brukar vara rätt lagom i pelletsväg, blanda gärna ut det med dubbelt så mycket kornkross. Proteinbehovet är inte stort alls hos marsvin, och fiberbehovet täcks av höet. För att få i sig det de behöver räcker enbart hö och grönsaker, kraftfodret (pellets och sädesslag) är mest bara extra energi till de som måste ha det.
Mvh Felicia
#13 Ja men det vet jag! Nu får man hane knappt någonting men snart kommer det nya tillskottet hem och jag känner att för att det ska kunna växa och hålla jämn vikt osv. så får jag ha något mer än bara hö och grönsaker trots att våra vänner ska kunna leva på det.
Det jag oroar mig över är att Cuisine kommer att vara "för mycket" för en liten gris men det är kanske bara en känsla jag fått om bakfoten.
//Emma
#14 Jaha, du menar så :P Det är snarare tvärtom, Cuisine innehåller ju mindre protein, fett och mineraler just för att fullvuxna marsvin inte behöver det i samma utsträckning.
Mvh Felicia
#15 Ja men då så! Men då är det nog lagom till en bebis också om han får lite kornkross till det också :-)
//Emma

#14 Äppelmazarin är van vid kornkross blandat med lite oxbow performance. Jag skickade med en påse men vet inte om det kommer att vara så mycket kvar av den när du får hem honom, det var ju liksom lite matsäck på vägen. :-) Men det går säkert jättebra med cuisine också, det passar ju Ludde bättre också.
#17 Men det blir ju jätte bra! Men finns det lite kvar av det du skickade med så får jag ha det som övergångsfoder till cuisine :-)
//Emma
#17 Jag fick aldrig något foder.
Han äter kornkross med lottie nu.

#19 Jaså? Då kanske R glömde bort det…
#19 & #20 Ojsan, ja men jag får fortsätta ge kornkross och introducera cuisine :-)
//Emma