Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1941 ggr
tittib
0

Mager och hängig

Tog för ett par månader sen över två marsvinshonor på ca 4 år. Den ena är blank och fin i pälsen äter och är sig precis sig lik.

Den andra lilla honan däremot….

Hennes långa päls på sidorna är bortgnagda (?), hon har blivit väldigt mager och hon sitter mest och hänger.

Vad tror ni experter? Båda har ju samma förutsättningar, så vad kan ha hänt? Kan tilläggas att den "lilla" är vanligtvis den som bestämmr i buren, över mat och dylikt.

Tacksam för snabb hjälp!
_
Rubrik ändrad av moderator för att få en välfungerande sökfunktion._

tittib
0

Kan tillägga att jag bara märkt av symptomen den´sista tiden. Den första månaden var hon precis som vanligt.

Kan stress (över flytt) orsaka detta? Foderbyte (hon äter,men inte alls lika snabbt o gärna som tidigare)?

[nono39]
0

jag tror att de kan vara päls ätare eller något annat sök upp en vet :D

tittib
0

Har aldrig ätit päls innan, är VÄLDIGT mager…..

Tror ni jag behöver oroa mig, eller kan man hoppas att det "bara" är omställningsbesvär efter flytten?

Caspia
0

Det låter inte bra. Låter som att en kunnig veterinär skulle behöva ta en titt. Det kan var många olika anledningar, t ex äggstockscystor eller någon form av Ohyra (flera sorter kan ligga latent och och bryta ut vid stress, te x flytt). All Ohyra syns inte för blotta ögat.

Envishet och drömmar

Creation
0

Hur har det gått?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Liinda]
0

Eftersom du säger att hon äter men saktare och inte lika gärna så borde nog en veterinär kolla tänderna så det inte har växit sig för långa