Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4168 ggr
[Strawberi]
0

Tappat päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sophie's tur att bli sjuk eller?
Hon har tydligen börjat tappat päls vid nacken, dock är det drygt 1-2 cm päls kvar. Hon ser bara torr ut, och inga ägg i pälsen inge Ohyra inget… Vad kan det vara?

Gick tyvärr inte att få bättre bild :(

Rubrik ändrad av moderator för att få en välfungerande sökfunktion.

Fridaaaa
0

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Abico
0

Har du badat henne nyligen och möjligen inte sköljt ur schampot ordentligt? Jag tycker att pälsen ser fet/smutsig ut nämligen som den blir om det är schampo kvar. Schampot kliar och irriterar och hon kanske då kliat bort päls?

Hanna 

Abico
0

#1 - Det ser inte ut som Ringorm.

Hanna 

[Strawberi]
0

#2 - jag badade henne 30 april… Kanske det är så? Hon har ju varit ute också kanse myggbett såg lite ut som det..

[Strawberi]
0

Håller med, ser inte ut som Ringorm, Ringorm är stort och runt..

Borde jag ge henne ett bad till eller vad tycker du hanna?

Abico
0

Jag skulla ha badat henne och sett till att allt schampo är borta, bara för att kunna utesluta det som en orsak åtminstone.

Hanna 

Fridaaaa
0

Kunde inte se bilden, gick på beskrivningen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0

Är huden torrare än normalt? Inga röda områden eller något skorvligt?

Om du ska bada henne igen, använd ett mycket milt schampo och var som sagt noga med ursköljningen. Kanske det är en reaktion på schampot.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

gnagarlover
0

bada o smörj med pevaryl.

godisgrisen
0

Hon kan ju faktiskt bara ha fastnat eller blivit biten av en burkompis och tappat en tuss päls helt enkelt.

FeliciaS
0

#13 Men om hon blivit biten borde man i alla fall sett en sårskorpa ju.

Mvh Felicia

Binajis
0

#14 Ibland rycks det ju bara hårtussar :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

FeliciaS
0

#15 Ja, det kan det göra :) Men är de bitna (i huden) blir det sårskorpor.

Mvh Felicia

Binajis
0

#16 Ja, jo det är klart. Men jag kan tänka mig att det många gånger är meningen att det ska bli ett bett men kanske att den utsatta är för snabb så det blir bara lite päls som rycks bort. Alla bitattacker resulterar inte i sår :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

godisgrisen
0

Ja #14 & #15 jag uttryckte mig slarvigt… jag menar förståss inte ett ordentligt bett i huden utan bara en "tussryckning".

När jag haft djur som slagits tycker jag ofta att det inte varit många sår däremot en massa kala fläckar efter tussryckningar.

Huden ser fin ut så jag gissar att det bara ryckts bort päls.

FeliciaS
0

#18 Ja, då är jag med på vad du menar ;)

Mvh Felicia

[Strawberi]
0

Jag smorde med helosan, det är borta. Hon var bara torr och kliat sig. Troligen ett bett för de såg ut som någon bitit henne.

[Strawberi]
0

Suck det är kvar ännu. Det ser absolut inte ut som sellnic eller Ringorm eller static… Vad ska jag göra? Smörja med något. Badar henne imorgon så ska vi se om det blir bättre.

HLJB
0

Gå till en veterinär?

[Strawberi]
0

#22 - fullbokat överallt typ.. Jätte drygt, sedan finns det ingen i köpingstrakten som vet mycket om marsvin..

HLJB
0

Finns det inga "akuttider"?

Mari
0

Jag tycker inte att det ser så farligt ut, är hon fortfarande torr? Eller är det bara håret som saknas nu?

Jag antar att det tar en tid för pälsen att växa ut igen om den blivit bortsliten, så länge det inte sprider sig så tycker jag att du kan avvakta. Men känner du dig osäker så ska du ju självklart ringa och rådslå med en veterinär

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Strawberi]
0

#25 - ser inget nytt.. Det är exakt lika stort. Inget alls kvar typ. Det är ju bara trott

#24 - jo, men dom är så himla dyra jag skojar inte!

[Tisslibiie]
0

#26 Vet precis hur det känns … När jag fick en akuttid när jag upptäckte ringormen på mina så fick jag betala 1040kr, men som sagt så får man räkna med att betala ev. veterinärkostnad när man har djur. Och du behöver ju inte beställa tid, du kan ju prata med de som sitter i receptionen, beskriv hur det ser ut och så. De kanske kan lista ut vad det kan bero på? Men annars, älskar du din gris så får du betala för vet.

[Strawberi]
0

#27 - jo jag vet det med… Jag ska gå och ringa nu.. -.-

[Tisslibiie]
0

#28 Lycka till!

[Strawberi]
0

#29 - telekö ska ringa snart igen..

[Strawberi]
0

14.30 på måndag..

HLJB
0

Fick betala över 900kr för skrapprov och undersökning och då var det inte ens en akuttid. Kostar alldeles för mkt.. .behövs mer konkurrans för att få ner priserna.

[Strawberi]
0

#33 - jisses?! Så mycket har jag inte… Jag får se om de blir bättre isf avbokar jag. Jag har ju inte råd med så mycket?!

Royalz
0

Eftersom du är under 18år ska dina föräldrar stå för ev kostnader. Men förstår om det känns dyrt. Usch för sjuka djur :p Kostar massor av pengar.

HLJB
0

Instämmer med #35, vuxna är ansvariga för underåriga hur mkt det än kan svida och hur mkt man än har kommit överrens om andra saker…

[Strawberi]
0

#36 - jag vet det.. Men mina föräldrar har inte heller råd.. Det är där skon klämmer mamma tjänar knappt nåt och pappa betalar allt :( suck Det har iaf blivit bättre vill inte kasta iväg 1000 spänn på ngt sådant! :(

HLJB
0

#37 Jag förstår, det är mänskligt och inte så konstigt alls. Vill inte heller slänga ut massa pengar som "inte finns" men ibland har man inge val ändå… Fast i ditt fall så ser det ju inte så akut ut egentligen så de kan säkert vänta.

freddiie
0

Jag håller med, tycker också det ser ut som om någon av burkompisarna ryckt pälstussar.

[Strawberi]
0

#39 - varfär år hon typ flagning dåra? OwO

gnagarlover
0

smörj in med mat eller olivolja några dagar för att se om det blir bättre.gärna 3-4 gånger per dag.

[Strawberi]
0

#41 - tackar ska göra det!