Stödmatat, råd?
Upptäckte imorse att Gracie var tunn och helt slö, ville inte äta eller någonting. Ilade iväg till affären och köpte morotspuré som jag fick tvinga i henne. Efter ett tag blev hon liite lite piggare, så testade att ge henne några grässtrån och maskrosblad som hon åt lite av. Sedan dess har jag gett henne ännu mer gräs och maskrosblad (som hon äter), paprika (som hon inte rört), några höstrån (som hon ätit lite av) och kligröt som hon ätit endel av.
Hon är ju fortfarande lite slö men betydligt piggare nu än vad hon var för några timmar sen. Har suttit och läst alla möjliga trådar och Artiklar men skulle ändå vilja ha lite råd om hur jag bäst gör nu eftersom hon fortfarande är lite slö.
Hur länge bör jag vara orolig? Några fler tips på vad jag kan ge henne som kan göra att hon piggnar till lite till.
Är ju så orolig för min lilla gris, hon är ju bara lite över 7 månader.. Hon har ju hela livet framför sig!
Gör hövatten, alltså du tar ett glas som du har hö i, låt stå i ca 10 min eller så, sen ger du henne utav vattnet i en liten spruta. Viktigt att få i henne fibrer.
Hövatten ska väll stå i 12 timmar?
Jaså? När min kastrat precis hade kommit hem från kastreringen gav jag honom hövatten för han inte riktigt ville äta hö själv, och då lät jag det stå mellan 10-20 min, och det gjorde underverk med hans mage.
Det står att det ska stå över natten :) Så kanske 7-8 timmar iaf. Står det kortare så blir det ju inte lika fiberrikt.
Man lär sig något nytt varje dag :)
Har också hört att de ska stå mellan 10-12 timmar.. Hm, kan ju ändå göra ett som får stå i 10-12 timmar och ett som får stå drygt 10-20 min.
Är det inte tillräckligt men fibrer i det vattnet som stått mindre tid så får hon ju ändå i sig vätska.
Precis :) Vätska är superviktigt. Och lite fibrer måste väl hon få i sig ändå? Kanske inte jättemycket, men lite.
Ja absolut :) Hon har ätit lite hö så lite har hon fått i sig men det skadar ju inte med mer! Har gjort iordning hövatten nu så ska ge henne lite senare sen.
Är bara glad att hon äter just nu, var jätteorolig när hon inte ville äta någonting
Vet precis hur det känns! Min coronet-hane jag hade för ett år sedan slutade äta en dag mitt i sommaren -08 tror jag att det var. Och jag tror att jag kämpade i lite mer än 2 veckor med stödmatning men det hjälpte tyvärr inte, han somnade in. Men jag upptäckte det inte ifrån början, så skönt att du såg direkt när hon slutade.
Jättebra att hon gör framsteg med ätandet, fortsätt stödmata för du är på helt rätt väg :) Ge henne det som hon vill ha, gräs är jättebra. Om hon är slö är honung verkligen bra, ge 1 ml två ggr/dag tills hon är pigg som vanligt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#9 Usch vad hemskt! Jag vet inte hur länge hon inte hade ätit något men igårkväll/inatt var hon pigg och åt och brukar ju alltid kolla till dem och märkte att hon inte var som vanligt. Hon kommer alltid skrikandes när man hälsar på dem och när hon inte gjorde de visste man direkt att någon var fel.
#10 Okej, får köpa honung då för tror inte jag har något sånt hemma. Hon fick 3 relativt stora maskrosblad och hon åt upp de 2 största och nu äter hon faktiskt hö också :)
Det är verkligen skönt att man får råd snabbt här! :)
Vad skönt att hon äter lite iallafall igen :) Då är ni på rätt väg!^^ Ja, det var jättehemsk det som hände min lille Elvis, tog över ett år innan jag skaffade nya marsvin. Idag har jag 2 skinnys och 1 lakeland. :) Men det går inte en dag utan att jag tänker på honom min lille Ellie-Bellie …
Ja marsvin iFokus är kanon!^^