Static eller bara mjäll?
Min teddy hona som jag fick med hem i helgen är väldigt "mjällig" och torr i huden. Inuti öronen var det även väldigt torrt. Och när man blåser på det så flyger det iväg men det kommer nytt nästan direkt.
Jag badade henne i mjällschampo igår och då var det borta men idag var det mycket igen.
Det sitter mest på ryggen och syns så väl då hon är svart där. Men på kinderna och baken är det inget.
Kan det vara static eller är det bara mjäll?
så har ett av mammas marsvin med. Vill med gärmna ha svar på vad det kan vara.)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Static gör inte att de blir torra i huden, jag tycker absolut att det låter som mjäll eftersom det går att blåsa bort. Static sitter fast på stråna.
Vad använde du för mjällschampo? Det finns ju olika starka, fungoral eller selsun är bra tycker jag.
Smörj in de torra öronen också, i försvarets hudsalva typ. Misstänker du att det rör sig om öronsvamp är det pevaryl eller daktar som gäller.
Hanna
Jag använde Head & Shoulders, det var det enda vi hade hemma.
Öronen blev bättre, smörjde dem i morse och nu var dom som vilka andra öron som helst.
Ska åka till Apoteket lite senare och köpa fungoral. Så får jag hoppas på att det försvinner :)
Nu har jag köpt Fungoral. Så nu ska jag tvätta henne, hoppas det blir bra efter några tvättar :)
Det låter som mjäll om det går att blåsa bort, strävhår har ju betydligt enklare för att få det dessutom.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nu har jag badat henne. När jag skulle bada henne såg jag att det nästan inte var något mjäll. Men det kan ju inte skada att bada ändå..
Men ska man verkligen bada 2ggr i veckan i 4v som det står på förpackningen? Eller räcker det med 2ggr? Mer kan jag inte bada eftersom pälsen måste vara sträv till SM.
#6 jag tror du kan ta det med en stor nypa salt… de där är ju uträknat på människor.