Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2089 ggr
ElinaK
0

Bädd

Jag antar att de flesta har spån som bädd till sina marsvin. Men är det någon som har provat nåt annat och vad isåfall? Jag har haft halm ett par gånger, men jag hade spån underst eftersom de kommer ner på bottenplasten annars när de bökar. Vet inte riktigt vad jag tyckte om det..

Diana61
0

Jag har alltid haft spån, men ibland lägger jag tidningspapper först för det är lättare att städa. Bara rulla ihop det och ned i påsen. Halm har jag aldrig gillat som bädd.  Har hört att vissa använder TOA-LÄTT??? vad är det för något ? Att det är för katter vet jag men är det snad? Någon som vet?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Cattis
0

Är inte det pelletsliknande katt"sand"?

Jag hade alltid spån och halm över till mina marsvin. Spånet suger åt sig kisset bättre och det blir inte grisigt i hela buren. De som var "rumsrena" hade plastlådor med kattsand, där de gjorde sina behov och sen halm i resten av buren. Plättlätt att städa, bara tömma lådan då och då ju.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Diana61
0

Jag har toaletter i buren (de trekantiga plastlådorna) och Lëo är himla duktig med att använda den, Goldi är inte så dum hon heller men Lady fattar inte vad den är till för och använder den ibland för att sova i. Visserligen så använder Goldie och Lëo den som säng också, men Ladys toa är 99% torr. Jag har funderat på kattsand men ej varit säker på om det är en bra sak då de gärna ligger och sover där med. För då kommer det ju att bli sandklumpar i pälsen som de sedan kommer att försöka tvätta bort. Kanske ej så bra, eller ?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Cattis
0

#3 Först måste man kolla att de inte äter sanden/pelletsarna. En del gör ju tyvärr det och det är mindre bra.

Det finns ju olika sandsorter så prova dig fram.

/Cattis

Diana61
0

OK, tack Cattis.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Toa-lätt har jag haft till grabbarna en gång.. Men det är dyrt och i stora burar går det åt en hel del om man ska ha det överallt. Annars funkade det bra. Är det bara o lägga in en toalett i buren så lär dom sig av sig självt eller måste man lära de på nåt sätt att använda toaletten? Kan någon förklara, tack :D

Diana61
0

Varje gång de kissar i buren så plocka upp det in i toaletten. Saken är den att dom kommer att lära sig att det är DÄR det luktar kiss och det är Där man skall kissa. Det är lättre när dom är små när man skall lära detta än när dom är vuxna. Ser ungarna sedan att mamma gör det så följer dom efter. När du städar toaletten skall du se till att det finns lite av det gamla kvar så att kukten finns kvar. Det är inte alltid det funkar för en av mina honor fattar ej vad toaletten är till för. Hon brukar ibland sova i den, medans de två andra är duktiga att andvända den, särskilt hanen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Okej.. Det ska jag prova.. För det är ju faktist så att de alltid kissar på samma ställe.. Fast tyvärr är det under hyllan o där sover dom också..

ElinaK
0

Glömde säga det. Toa-lätt känns ungefär som rullen längst in i toarullen. fast de ser ut som pellets!

Diana61
0

Jaha! då vet jag vad det är. Tack för den! Men det verkar som sagt dyrt.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Mjoo.. Det kostar väl nästan 60 spänn per påse har jag för mig.. Kan ha fel, då det va ett tag sen jag köpte det.. Men en påse räcker inte till en liten bur ens. För att fylla min stora bur krävs fyra påsar.. Det blir lite tomt i plånboken.. Även fast det inte luktar och blir fräscht så vill man ändå byta ut rubbet skapligt ofta, och bajskorvarna är omöjliga att plocka för sig. Som man kan göra med översta lagret på spån.

Cattis
0

#11 Det är inte försvarbart att använda om man har det i stora eller hela burar, utan bara då man har toaletter. Om du fixar en låda som du kan ställa under huset de sover i, så de pinkar i den ett tag där, sen flyttar du lådan bit för bit ifrån huset? Det funkade för mig iaf.

Det går också att köpa ganska bra kattsand i storsäck, kostar ju mer just då, vid inköpet, men blir billigt i långa loppet.

/Cattis

ElinaK
0

#12. Nu vet jag inte om jag förstår riktigt hur du menar.. Om du pratar om toa-lätt, så kan jag tala om att jag inte har det i burarna, men hade det som nödlösning till halva Jockes bur en gång när det va brist på spån. Ja, det va en smart ide.. Men då är det kattsand jag ska ha i lådan alltså? inte spån?

Cattis
0

#13 Ja, i toalådan ja. Toa-Lätt eller annan kattsand. Det är ju så mkt trevligare med tanke på att det inte luktar lika illa eller lika snabbt.

Spån går ju lika bra att använda iofs, just för at tförsöka skapa en toalett som de alltid går på, men om man skiljer på underlaget mellan toan och resten av buren, så är det lättare sen - då de vet vad för ngt de skal lgöra sina behov på och inte. Hänger du med? :-)

/Cattis

monkan
0

Jag använder toa-lätt. Dyrt - tja beror på vad man jämför med. Jag bor i Norge och här tar de okristligt mycket pengar för en påse furupellets. Jag får dubbla mängden toa-lätt för samma pengar. Träpelletsen var också stenhårda och de smulades sönder när de blev blöta. Sågspån har vi också testat, men det luktade skarpt och dammade så.

Mitt problem just nu är att mina små marsvin kissar och bajsar överallt. Vi har en toalett gjord av en gammal glasslåda i plast och den använder de (eller iallafall ett av marsvinen) men de kissar i huset och ialla andra hörn också så det luktar. Jag byter i buren 2 ggr/vecka men nu måste jag göra det oftare. Vad gör ni?

På en amerikans site läste jag om folk som la fleesetyg och frottehandukar i botten på sina burar och bytte varannan dag.. verkar omständigt

dreamiz
0

Toalätt är cellulosapellets. Jag tycker det funkar bra till marsvinen!

Jag har testat aspflis men det rekommenderar jag inte. Det är jättebra till tex möss men tycker inte det klarade av att suga upp allt kiss hos marsvinen tillräckligt.

Jag använder för tillfället wisswood dammfritt kutterspån. Det är mycket bättre än det man normalt hittar i zooaffärer.

Både kutterspån o Toalätt suger upp väldigt bra tycker jag.

ElinaK
0

#14. Nu hänger jag med. Det ska jag ordna :D Men spån kanske förvirrar dom lite, eftersom de har spån överallt..

Nu blir det spån från sågverket över vintern, har kutterspån annars. 15 spänn kostar en svart sopsäck.

Diana61
0

ElinaK Det är JUST det jag har funderat lite över, att det är spån även i toaletten. Därför har jag funderat på att använda något annat där.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Hehe, jag ska satsa på Toa-lätt, då det tar bort all lukt och fungerar bra för våra katter.. (ännu starkare lukt)

vad ska du ha diana?

katiz
0

du kan skaffa speciell bumull till dom,finns i zoo-butik

[natalie742]
0

ToaLätt papperspellets använder jag alltid i toalådorna, jättebra tycker jag.

Diana61
0

Toa-Lätt ligger just nu närmast i mitt val men inget är bestämt ännu.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

#22 OK, men tänk på att det kanske inte är så skönt att gå på det? =P Man kan ju blanda lite ToaLätt med spån kanske? Men om marsvinen tål spån tycker jag (och mina marsvinsböcker *hihi*) att man ska ha det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nicey_och_Smulan
0

Jag har som många andra tidningspapper i botten och sen så rejält med spån över =)

Har aldrig provat toaletter och så….verkar intressant, kanske ska prova det…. Men egentligen, till vilken nytta då?

shintaida
0

Hmmmm, våra är bortskämda!!   Generad

De har var sin skinnfäll i sina bon.

Skulle dom råka kissa på dom, så byter vi ut och tvättar… Cool

Vi tvättar ju annat i alla fall!

Till själva burbotten har vi Toa-Lätt.

I hagen har vi en vanlig matta. 

// Shintaida

Nicey_och_Smulan
0

Hehe låter i för sig mysigt med en skinnfäll i buren.

Men visst är det inte nödvändigt med toaletter?

shintaida
0

Jag tycker att det är bekvämt…

Dom får ju sina favoritställen i alla fall.

Nu har vi en låda precis så att en kan sitta och äta hö samtidigt. Den andra kan sitta på hustaket (också med skinnfäll på Generad) och äta hö.

Sen har vi en större låda. Och där har vi satt fast ett rör som dom kan gå igenom bort till den toan. Vidare så har vi satt fast en ramp på den.

Man väljer själv hur man vill ha det!

// Shintaida

Nicey_och_Smulan
0

Ja det verkar helt klart bekvämt…och lite hemtrevligt med olika sektioner i buren. Men jag vet inte om jag skulle orka göra de rumsrena… hehe.

Chippers
0

Har kutterspån …