diarre
för ett tag sedans skrev jag ett inlägg om mitt marsvin som var alldeles för smalt. jag vet vad det är nu. den har diarre. jag upptäckte det ikväll, och tycker att det är fruktansvärt att jag inte upptäckt det tidigare. diarren måste bero på att jag gett dom för mycket gräs och bytt från hö till gräs alldeles för fort. jag är inte alls erfaren utav marsvin och har inte vetat att man inte fick gå över så fort. dessutom äter den inte höt dom den får. den äter alltså bara utav gräset och grönsaker.
nu kommer alltså frågan. vad ska jag ge den? förutom hö eftersom den jämt har det (men inte äter). den bör kanske få något tillskottsfoder eftersom den bör gå upp i vikt, och något som gör att diarren försvinner.
dessutom, hur ska jag få den att äta höt? är den bara allt för kräsen eller är det något fel? dom andra i den andra buren äter höt.
Gör såhär:
1. Se till att han får i sig vätska, superviktigt med tanke på att när de har diarré så blir dem lätt uttorkade.
2. Gör "hövatten", du tar ett glas och fyller det med vatten. Sen lägger du i hö i vattnet och låter det stå i ca 12 timmar. Efter det så kan du ta en pipett/liten spruta och ge marsvinet som har diarré av vattnet som blivit i glaset. Då får marsvinet i sig de nyttiga fibrerna som finns i hö.
Vet inte riktigt vad man mer kan göra, hoppas någon annan kan hjälpa till och ge råd.
Håller tummarna att det går fort över!
Har du gått över till att ge dem enbart gräs från hö, eller har de alltid haft hö? Se till att bara ge dem hö tills imorgon kväll (inga grönsaker alls!), lägg in lite många gånger så det är fräscht hela tiden. Håll koll på om hon/han äter av höet. Gör också ordning hövatten för säkerhets skull. Det är jätteviktigt att de dricker om de har diarré eftersom de lätt kan bli uttorkade, dricker ditt marsvin?
Bor marsvinet ensamt?
Så fort h*n börjat äta kan du ge annat foder med för viktens skull, men hö är prioritering nummer ett just nu.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
mitt marsvin dricker knappt något alls! den går tillsammans med ett annat marsvin, som inte har diarre.
jag har gett dom mest bara gräs, men även lite hö. dock äter den ju inte höet.
hur ska jag göra för att den ska dricka? den har tillgång till vatten hela tiden. men ingen utav dom dricketr nästan ingenting alls!
Det är inget konstigt att marsvin inte dricker mycket. Ofta täcker vattnet i grönsakerna hela deras vattenbehov. Men vid diarré är det viktigt att marsvinet får i sig extra mycket vätska, annars finns risken att djuret dör av uttorkning inom bara ett par dygn.
Du kan ge ditt marsvin hövatten och/eller risavkok(som hjälper mot diarré!) via pipett eller spruta utan nål.
Man lagar risavkok genom att låta en mindre mängd ris koka i en större mängd vatten tills vattnet blir dimmigt. Sen låter man det svalna innan det ges till marsvinet. Cirka 1 dl ris per 8 dl vatten, så att du har ett ungefärligt förhållande att hålla dig till…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Marsvinen här hemma dricker också bara obefintligt så länge de får mycket grönt (gräs & grönsaker = en hel del vatten) trots att de alltid har hö tillgängligt och äter även av det. Lite drickandet i sig är inget problem då vånligtvis, bara nu när en av dina har diarré behöver du ha mer koll på det.
Hur ser diarrén ut? Flytande eller bara lite mer lös? Lite(!) lösare behöver inte vara problem - det är naturligt om de äter mycket gräs att det kan bli så under en övergångsperiod men det är jätteviktigt att du har koll på det - och tar aldrig någonsin bort höet helt.
Ger flera gånger hö om dagen även om du tror att de inte äter det - de får nog i sig mer än du anar. Och kollar gärna Artiklar här på forumet som hadlar just om marsvinens mat, viktig att ha bra koll på vad våda små vänner behöver för att må bra!
Sedan kan det även vara bra att du har koll på vilken sorts gräs du plockar - kan låter konstigt men "fint gräsmatta" gräs ur trädgården har inte alls samma näringsinnehåll som timotej, ängsvingel och annat "grovt fodergräs" (som även finns i höet som säljs) Helst blandat grönt utifrån. Just nu är även bra tid att plocka gräs som precis går i blom/redan har frön = uppskattat.
Har ditt marsvin viktproblem är morot, kolrot, havre (hel havre eller havreflingor brukar marsvin älskar) t.ex. bra och naturligt för att ge lite extra. Tänk bara på: aldrig stora mängder ny mat!
#3 Tänk på att gräs aldrig får ersätta hö, de måste ha höet för fibrernas skull. För lite fibrer kan leda till diarré.
Mata marsvinet med hövatten via pipett, se till så h*n (är det en hona eller hane?) får i sig tillräckligt, åtminstone 10 ml. Mot diarrén kan du ge antingen risavkok eller ett krm potatismjöl utblandat med vatten.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
det är en hane.
det är inte jätte löst, utan bara lösare än vanligt. liksom inte så jätte löst men det fastnar i pälsen. jag jar gett bara hö i ett dygn nu, och tycker inte att dom äter någonting. dock har jag gett dom mycket, så dom kanske äter ändå.
så jag ska alltså ge hövatten till den varje dag tills den blir bra?
10 ml om dagen eller?
den bor ju tillsammans med ett annat marsvin som inte är lika smal men jag tycker att den borde få lite till hull. så till dom två kan jag ju ge havre, morötter och liknande.
när kan jag börja sätta in gräs (ska inte göra samma misstag och ge dom massor igen) igen?
Köp diarsyl as bra, ge bara ett sträck 3 gånger om dagen så är det som vanligt innom 2 dagar :-)
mitt marsvin lämnade mig imorrse. jag såg när han började lägga sig ner, och gräva och hade sig. precis som jag trodde att jag mist honom så inser jag att han fortfarande andas. han låg helt stilla för att en halv minut senare försöka åla sig fram. han kunde inte stå, inte gå och han försökte gräva ner sig. allt var så tragiskt. nu lever han inte längre.
igår åt han utav höet. inatt hade dom druckit mer vatten än vad dom samanlagt gjorde på tre dygn förut.
r.i.p rickhard
Sov gott :( <3