Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1248 ggr
olina95
0

munsvamp

mina marsvin har drabbats utav munsvamp. jag har alltså gett dem för mycket frukt, då dom gillar äpplen och det har vart det enda i frukt och grönsaker som funnits hemma. jag har vetat att dom inte skulle äta för mycket utav äpplen och andra frukter, men jag gav dom inte alls så mycket som jag trodde var för mycket. nu behandlar jag alla med pevaryl, och har gjort rent matkoppar och vattenflaskor.

vad ska jag göra mer?

FeliciaS
0

Eftersom det är en svamp ska du rengöra allt i marsvinens bostad, buren, matskål, vattenflaskor, tillbehör. Doppa det i virkon (köps på apoteket eller Granngården) och låt ligga där en liten stund så försvinner bakterierna. Sedan är det viktigt att du ändrar deras kost och inte ger dem så mycket äpple. Nu finns ju massa grönt ute att plocka som de kan få rätt obegränsat av förutsatt att magarna är vana vid det. Då får de fibrer och vitaminer som de behöver.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

olina95
0

okej! :)

det är bara det att ett utav marsvinen, också fått diarre precis, troligtvis för att jag gett dem för mycket gräs.

så jag kan fortfarande ge gurka och sånna grönsaker?

ska inhandla virkon så snabbt som möjligt.

hur mycket ska man smörja med Pevaryl?

FeliciaS
0

#2 Gurka, tomat, sallad osv. som innehåller mycket vatten ska de enbart ha som godis. Det är ingen mat, utan ge hellre broccoli, kål och rotfrukter (läs artikeln "Handla rätt till marsvinen").

Smörj på ett litet lager bara, det står väl instruktioner på förpackningen?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

olina95
0

okej! ja jag är inte alls så haj på det här med marsvin märker jag nu. mina har aldrig riktigt haft några sjukdomar eller så. också ploppar det upp sånt här precis nu.

då smörjer jag bara ett litet lager. vissa säger att man ska göra det två ggr om dagen och vissa en, vilket stämmer?

Sandra-B
0

Jag brukar sätta på ett rejält lager pevaryl två gånger dagligen de gånger någon här får munsvamp.

Smörjer tills jag inte kan se något längre plus ytterligare några dagar för att vara säker på att det försvinner.

Brukar aldrig rengöra deras saker för att de har munsvamp och har heller aldrig gjort under de 13 år jag har haft marsvin (mer än vad jag normalt gör vid burstädning).

Hoppas att ditt marsvin blir av med svampen snart!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!