Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1018 ggr
Sofieproppan
0

Bråkiga hanar

Min två hanar som är ca 7 månader gamla och kullbröder har aldrig varit jättebra vänner. Han som är den som bestämmer är oftast ganska lugn och det har varit han som bestämt sen början. Den andra har nog alltid försökt att ändra på detta.

Det är alltid väldigt mycket burrande och när de är på golvet så är det mycket jaga varandra och försöka rida på varandra.Men det har mer känts som på lek. När de sen vilar en stund så brukar de ligga på samma ställe men aldrig riktigt nära varandra.

De senaste dagarna gör de inte annat än bråkar och hackar tänder. Spånet i buren åker ut över hela golvet och de snurrar runt i buren. Den som inte bestämmer har tidigare fått ett jack i nosen men nu häromdagen hade den andra ett djupt jack i nosen. Har dock inte sett något blod.

Igår när de var ute så bråkade de för första gången någonsin ute på golvet. Hade minst en riktig brottningsmatch. När de vilade en stund så låg de på olika ställen en meter från varandra.

De är ute på golvet ungefär varannan dag i ca 2 timmar. Annars bor de tyvärr endast i en 100x50 bur. Medveten om att det är lite litet men det har fungerat ganska bra hitintills.

De har ingen ro att äta för så fort någon äter så kommer den andra och muckar gräl. Tar man upp den som bestämmer är han lugn som vanligt men den andra som i vanliga fall kan vara rastlös uppe i famnen blir nu snabbt rastlös och börjar nästan direkt bita i kläderna och försöker komma därifrån. Det verkar som han bara vill in i buren och bråka.

Är detta någon normal och som kan gå över när de blir äldre? Synd att de verkar så stressade av detta.

Några tankar och ideér från någon mer erfaren här inne?

Mari
0

Första tanken som dyker upp är att du bör skaffa en störra bur och sen introducera dem båda på nytt som jag tror det finns en artikel om?

Hur gör du med maten? Får de mat ut en och samma skål eller på samma ställe? Sprid ut maten så de inte behöver äta bredvid varandra. Har de ett varsitt hus? De kan behöva gömma sig ifrån varandra och då lite tid för sig själv.

Har de alltid fri tillgång på hö? Leksaker i buren? Jag tror det gäller att aktivera dem ordentligt så att de får annat att tänka på än att bara bråka. Mat brukar intressera de flesta marsvin. Göm godsaker i toarullar, blomkrukor, häng upp i ett snöre så de får arbeta lite för maten.

Kanske även låta dem vara på golvet oftare? kanske var för sig? Så att de får vila lite från varandra.

Den erfarenhet jag har är att det brukar gå över och sedan gå i vågor när de bråkar med varandra. Du har inga honor i närheten som de kanske känner lukten av och därmed bråkar om?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sofieproppan
0

Hö har de alltid men endast en matskål som de brukar äta havregryn ur. Grönsaker brukar jag sprida i buren.  Testar två matskålar och att underhålla dem mer när de får sina grönsaker.

De har hus och tunnel där de kan vara ifred och även en hängmatta som är mycket populär. Upplever dock inte som om de bråkar om den utan den som ligger där brukar faktiskt få ligga i fred. Någon ligger alltid i den och den andra i ett hus.

Testar även att ha dem ute lite mer framförallt var för sig.

Ska senare även ta tag i det med större bur. Lugnar de inte sig inom det närmaste så kanske man får testa att introducera dem på nytt.

luneas
0

Att sära på dem tror jag bara gör saken värre. De är förmodligen inne i en rätt jobbig period just nu när de börjar bli vuxna. Jag har själv sålt två kullbröder till en familj och dessa två bröder hade en stormig period just runt 6-10 månader. De löste det genom att killarna större utrymme tillfälligt. De fick bo i en sån där rund barnpool (inomhus förstås) så att de hade mycket utrymme. Efter några månader lugnade de ner sig och kunde sedan flytta tillbaka till sin vanliga bur (tror den var 120*60). De kunde precis som dina killar bråka så att spån och hårtussar yrde men med tiden lugnade de alltså ner sig. Mitt tips är alltså att tillfälligt ge dem mer plats tills de har kommit över sin upprörda trotsperiod.

FeliciaS
0

De är precis i den åldern då hanar är som värst, så värre har jag svårt att tro att det blir :) Precis som du redan fått svar på tror jag ett större boende (med sysselsättning och trevlig inredning så de får saker att göra = annat att tänka på) kommer lösa problemet något, då de slipper sitta så tätt inpå varandra. Det underlättar också med flera matskålar, att sprida ut maten samt ha många olika höhögar. Att sära på dem leder ofta till det motsatta, att de blir ännu bråkare och inte kommer kunna sättas ihop alls sedan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sofieproppan
0

OK, tack för alla svar.