Urinvägsproblem nummer två...
Jag är lite ställd(läs förtvivlad) just nu. För inte mycket mer än en månad sedan så var Cinnober tvungen att avlivas pga urinsten och nu visar även Dianthus symtom på problem med urinvägarna/-blåsan. Jag märkte att han pep irriterat en gång för några dagar sedan och jag har inte märkt av problemet igen förrän idag.
Igår luktade buren starkare än vanligt och trots att jag städade då så luktar den lika mycket sur urin idag. Jag satte mig därför med honom i knät nu under dryga 70 minuter, för att undersöka det hela.
Under denna tid kissade han inte mindre än 6 gånger. Fyra av gångerna såg han mest bara koncentrerad ut, en gång pep han hest och väldigt väldigt tyst och en gång gnällde han smått(vilket i och för sig kunde bero på något annat, för han pep både före och efter också). Han och hans kiss luktar väldigt illa.
Utöver detta så gnällde han och reste med ryggen ett par gånger, men det enda som kom ut var avföring. Även Dinnos allmäntillstånd har påverkats. Han känns slö och äter inte med riktigt samma entusiasm.
Symtomen matchar Cinnobers(i en mildare form dock), vilket oroar mig något enormt. Jag hoppas för allt i världen att det inte är urinsten, men när det sker såhär snart efter Cinno lutar det ju åt det, och symtomen låter mer som urinsten. Är så fallet blir jag både förvirrad och ledsen…
Hoppas, hoppas, hoppas att det är jag som inbillar mig…
Det lär antagligen bli veterinärbesök för honom imorgon, om jag inte chansar på en tranbärsjuicebehandling och avvaktar för ett par dagar. Jag har inte bestämt mig än. Läget känns inte direkt kritiskt än(och min mor tycker inte att det är så allvarligt som jag fått för mig), men det är väl dumt att vänta ifall det skulle vara urinsten.
Håll tummarna för min älskling.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Åh Louise! :( *Tröstkramar* Hoppas verkligen att det inte är urinsten. Det som hade varit så bra … Alla här hemma håller tummar/tassar stenhårt för lille Dinno!<3<3
Lilla Dinnor då :(
Håller tummarna för att det är något lättåtgärdat!
Hanna
Men fy vad jobbigt! Det låter ju som det är något knas med kisseriet, onekligen men kom ihåg att du är känslig för just sånt nu det är inte säkert att det är lika allvarligt med honom. Hoppas verkligen att det blir bra.
Här hemma har vår älskling Poppy åkt på det igen. Hon luktar skräck och förbannelse om kisset och piper lite när hon kissar. Det är hennes tredje vända och veterinären har hittat kristaller i hennes kiss. Vi är livrädda här så jag vet hur du känner dig…
Styrkekramar!
Åh nej, inte Dinno också :/
Jag har samma problem här, Frideborg kissade blod i fredags (om jag minns rätt) och kvider till ibland när hon kissar. Däremot har jag inte hört eller sett något sen dess, och hon får tranbärsjuice varje dag. Jag är jätterädd att hon har stenar, hon fick sig en antibiotikabehandling för ett par veckor sedan mot infektionen så det verkar vara mer än så :( Det lär bli ett veterinärbesök för hennes del ganska snart, och jag kan inte annat än bara hoppas att de inte hittar några stenar.
Håller tummarna för Dinno, Frideborg och Poppy, stackars marsvin :(
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nämen, två grisar till som har problem? Så förfärligt! :( Urinvägssjukdomar är en riktig mara.
Dinno verkar vara i ett tidigt stadie av vad det nu är för sjukdom han har. Han visar bara sitt obehag genom att kisa lite med ögonen när han kissar. Kanske går det att bota med en tranbärsjuicekur(peppar peppar ta i trä)… jag får försöka i alla fall. Arbetet är påbörjat: 3 ml tranbärsjuice vartannan timme. Hoppas att det hjälper!
Men blir det värre och han börjar gny över smärtan tar jag honom till veterinären.
Hoppas verkligen att min gosse, Frideborg och Poppy blir friska snart! Tack för stöd, allihopa!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Inte Dinno också =(, håller tummarna för att det inte är nått allvarligt & att det går över fort! Hur går det?
Usch usch. Hoppas han snart är bättre. Tranbärsjuice är toppen för människor, hoppas det funkar på marsvin oxå. Går det att ge smärlindring åt marsvin? I så fall kanske han skulle behöva det. Om det är urinstenar så KAN ju dessa komma ut, men gör så väldigt ont, liksom urinvägsinfektion oxå i sig kan göra.
#7 Tranbärsjuice är kanon, det ger jag min hona. Smärtlindring går också att ge, däremot kan man ju inte kan ge det ständigt. Det luriga är att ibland så visar marsvinen symptom när de kissar, ibland inte.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus