Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1768 ggr
[WeepingWillow]
0

Dräktig?

Nu har December gått med hane i 5 veckor. Hon brunstade ett par dagar efter ihopsättningen och var inte jättevillig att bli påsatt men lät ändå pojkvännen rida henne ett par gånger som jag såg. Då var det ett himla liv i buren, inte en lugn stund och detta har inte hänt sedan dess utan det har varit lugnt. Jag antar nu då att December är dräktig eftersom hon inte har brunstat om. Men jag vägde henne idag och hon väger mindre än när dom sattes ihop.

Borde det inte synas lite på vikten ändå i v 5?

Hon väger visserligen 20 g mer än förra veckan men det känns inte som en markant ökning. Eftersom hon är långhårig så är det svårt att se om hon har bebismage men jag tycker mig känna att hon är aningens mer baktung än förut, fast det kanske bara är inbillning.

Jag funderar nu nämligen på att skicka tillbaka min lånade marsvinspojk men jag hade velat veta säkert först om hon verkligen är dräktig. Men jag tycker hon borde vara det, om jag inte lyckats missa en brunst men det känns inte som det är möjligt sånt liv som det var första gången.

Linnet
0

Det är väl efter 5 veckor som man brukar märka en ordentlig viktökning, så du får nog vänta nån vecka till innan du vet helt säkert.

[WeepingWillow]
0

Hmm ja, besynnerligt för hon borde ju definitivt ha brunstat om vid det här laget om hon inte vore dräktig. Äter som en häst gör hon iaf :)

Kanske är det bara en liten därinne eller så börjar hon öka stadigt nu. Får väl vänta o se iaf då.

poppysmarsvin
0

Varför tror du inte hon har brunstat om? I mina burar är det bara "liv" första dygnen efter att man har släppt ihop dem, oavsett om honan blir dräktig på en gång eller inte. Parningen är en ganska lugn tilldragelse när de har gått ihop länge, så det är fullt möjligt att missa en parning faktiskt. Jag har honor som det kan vara svårt att se om de brunstar eller inte och så har jag honor som är nästan övertydliga.

[WeepingWillow]
0

#3 Här var det minsann ingen lugn tilldragelse vill jag lova! Ihopsättningen var lugn, lite tandhackning från hanens sida i nån timma men sen var det lugnt o dom blev kompisar, men på dag 3 blev det liv i luckan o hanen jagade o juckade på min tjej oavbrutet hela dagen o natten sen var det helt lugnt igen o det har varit lugnt sen dess. Hon lät honom para henne minst 3 ggr då som jag såg och jag var ju ändå borta hela dagen.

poppysmarsvin
0

#4 Som sagt DE FÖRSTA DYGNEN är det liv, men inte sedan. Betyder naturligtvis inte att det är liv i flera dygn i sträck… Utan det är snarast så att när de har blivit ett "gammalt strävsamt par" så är det inte alls rajtan tajtan. Jag har haft flera honor som gått med hanar lääänge då de inte blivit dräktiga på en gång, och det är mycket lugnt och stillsamt hela tiden trots att det bevisligen är brunstperioder under tiden. Men det är mina lunkor det - och jag har inte någon större erfarenhet av andra raser. Det är möjligt att det låter annorlunda med andra grisar… ;-).

Men frågan var egentligen om du är säker på att honan inte har brunstat om…

[WeepingWillow]
0

#5 Säker kan jag inte vara, detta är min första parning och min första planerade kull så jag har ingen erfarenhet. Men jag tyckte att det verkade som att han fick till det under första brunsten eftersom hon lät honom rida så pass som hon gjorde. Men jag kan inte få hem grabben riktigt än ändå, för vi har ingen transport till honom så jag väntar ett tag till, då märker jag säkert om hon är dräktig eller ej.

poppysmarsvin
0

Lycka till :-)!!

[WeepingWillow]
0

#7 Tack tack, vi väntar med spänning :)

[WeepingWillow]
0

Jag hade helt rätt och hon var dräktig i vecka fem när detta skrevs :) Det är nu inte långt kvar, ca 6 dagar och hon har öppnat sig litegrann så jag väntar med spänning :D Men det blir troligtvis bara en unge för hon har inte gått upp mer än 150 gram, kanske är det 2 små men jag tycker mig bara känna en. Tjock o go är hon iaf o äter mest hela tiden :) På tisdag den 15e är det beräknat.

FeliciaS
0

#9 Åh vad roligt! :) Det kommer gå kanon, ser fram emot att få se och höra om dem när de väl kommit. Skönt med en liten kull!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[WeepingWillow]
0

#10 Ja, visst är det skoj :D Tur också att det inte blir så många för då behöver jag ju inte sälja någon utan kan ha kvar dom små! Får se om dom kommer till helgen eller om dom vill vänta ända till på tisdag hehe.

Creation
0

Så spännande! Uppdatera så fort det händer nåt nytt :)

Det ska inte bli någon gissningstråd då? ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[WeepingWillow]
0

Ska jag definitivt göra :) Hon vilar väldigt mycket nu, o skriker efter mat hehe.

Nja, det är inte så mycket att gissa på så jag hoppar gissningstråden :P Det blir en, kanske om jag känt fel så blir det 2 haha. Spännande är det ändå o söt kommer lillen garanterat va :D

FeliciaS
0

Hur är det med henne nu? Snart dags för bebisarna att titta ut :)

Mvh Felicia

[WeepingWillow]
0

Jodå det är fint med henne, mår alldeles prima, men några bebisar verkar inte vilja komma ut idag :P Kände på magen förut o man känner den/dom därinne väldigt tydligt o rör sig gör det fortfarande :)

Jag har beräknat det till 70 dygn idag men eftersom jag inte skrev upp direkt så kan det även vara imorrn det är 70 dygn. Jag hoppas på smått imorrn när jag går upp :)

Hon är ganska så rastlös nu och hon är öppen, men jag har svårt att känna hur mycket för all päls samt att jag är osäker på hur man hittar framfogen.

[WeepingWillow]
0

Sådär ja :) Mycket riktigt satt där en liten sötnos i buren när jag kom upp imorse :) Tror det är en hona, en släthårig version av mamma December. Ska ordna henne en egen tråd när jag kommer hem, med bilder o allt.

[Strawberi]
0

#16 - åh vi är nyfikna! :-)

HumlanochJuvel
0

#16 Grattis, grattis  :D

Myosotis
0

Grattis! Halvsystrarna hälsar! Pappa har flyttat till Norge.

[WeepingWillow]
0

Tackar :)

#19 Va roligt :) Vi saknar Beginning här hemma allihopa, han blev en del av vårt liv ett tag men va kul att han fått en ny familj!

FeliciaS
0

Grattis! Men nu måste du visa bilder, jag är jättenyfiken :P

Mvh Felicia