Spetskål
Riktigt bråttom hade jag och sprang in och tog en utav huvudena som låg under skylten " Vitkål ". Och när jag kommer hem så skrattar min mamma åt mig : " Det där är ju inte vitkål, det är spetskål! "
Marsvinen älskar spetskål, det försvann snabbt när dem fick provsmaka. Men frågan är nu, hur c-vitaminrikt är spetskål egentligen? Kan det ersätta vitkål eftersom marsvinen älskar det så mycket?
Jag läst just om både spetskål och vitkål. Det är exakt lika mycket C-vitamin i spetskål som vitkål. Så man borde väl kunna byta ut vitkål mot spetskål. Jag ska nog prova och köpa hem spetskål jag med för mina marsvin ratar alltid vitkålen.

Oj det skulle ju vara jättebra! För spetskål det är verkligen yummy för marsvinen :)
Haha, våra marsvin älskar oxå spetskål & tycker att vitkål är blä.
Jag måste bara köpa och testa här för jag får alltid kasta vitkålen som dom lämnar kvar i skålen.

Du är säker på att det inte är färsk vitkål du har köpt?
De är nämnligen både spetsigare och inte alls så "hårt packat" som vanlig vitkål- rätt lik spetskål kan man nog säga.
Men annars är spetskål en form av vitkål och näringinnehållet är typ detsamma- brukar dock vara rätt mycket dyrare/kg (vilket även färsk vitkål är).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Ja dyr var den då inte, tror det gick på 9 kronor :O Den var mjuk och bladen såg ut som sallad. Hm..
Då var det nog färsk vitkål :)
Min pappa köpte sån, och den såg precis ut som sallad men luktade vitkål :p