Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1291 ggr
[Chamisia]
0

Mjäll

Jag såg att mitt ena marsvin har som mjäll, lite grann på ryggen. Halva hon är mörkbrun, och halva är vit. Det är precis i linjen där hon "byter färg" som det är lite mjälligt.

Inga kala fläckar eller hårbortfall, hon kliar sig inte och hon mår bra i övrigt.

Jag kammade bort mjället och la det på ett vitt papper för att vara säker på att det inte var några djur eller liknande, men jag är helt säker på att det bara var som hudflagor (min pojkvän påstår att jag stirrade på flagorna i tjugo minuter Oskyldig).
Dock är flagorna mörka (halva hon är mörktbrun, och halva är vit) flagor, så det syntes väldigt bra i den vita pälsen. Men jag antar att färgen beror på att pälsbotten är mörk där hon har mjället?

Sprang till apoteket och köpte fungoral och badade henne i. Hur ofta är bra att göra det, och är det något annat jag ska göra?

Kan även tillägga att det inte sitter fast på hårstråna, utan flyger omkring lätt. Och i princip allting försvann när jag hade badat henne.

/ Nervös precis ny marsvinsägare, haha.

FeliciaS
0

Är det Teddyn som har mjäll? Det är vanligare med mjäll och torr hud på Teddy och Rex då de har väldigt tät päls.

Om det bara är lite tycker jag inte du ska hålla på och bada, även schampo för mjäll torkar ut huden och gör det ännu värre på lång sikt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Chamisia]
0

Hon är teddy också, kan jag tillägga. Och som jag har förstått det så är det ganska vanligt med mjäll på dom pga att pälsen är så tät?

(Och det syns ingenting på hennes kompis)

[Chamisia]
0

#1 Oj, vi skrev precis samtidigt.
Men ja, precis. Det är teddyn som har det. Jag vet liksom inte hur mycket som är lite, och hur mycket som är mycket…? Men det hade liksom "åkt ut i det vita" och såg lite äckligt ut tyckte jag. Eftersom att det var så mörka flagor.

[Chamisia]
0

Jag ska inte ta matolja eller liknande för att göra huden lite fetare där..? Läste det på någon sida, men eftersom jag är väldigt ny på det här med marsvin så vet jag ju inte om det är bra…

Abico
0
#4 - Det känns som onödigt kladd att ha på matolja så jag skulle hoppa över det. Oftast hjälper fungoralbad väldigt bra.

Hanna 

[Chamisia]
0

#5 Okej, då skippar jag det.

Och ett bad räckte…?

Abico
0

#6 - Det märker du efter ett par dagar :) Annars får du bada om men det är inte säkert att det hjälper utan snarare blir som en kedja men mängder av bad och det torkar i sin tur ut huden som ju inte heller är bra. Är det inte mycket skulle jag låta det vara.

Hanna 

[Chamisia]
0

Okej! Då väntar jag. :)