Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5819 ggr
Creation
0

Tranbärsjuice

Nu har jag lite frågor till er som någon gång gett marsvin tranbärsjuice som behandling mot urinsten/urinvägsinfektion.

Vilken sorts tranbärsdricka fick marsvinet? (vilket märke)
Hur länge matade ni marsvinet med det?
Botade/hjälpte kuren mot sjukdomen?
Hur mycket och hur ofta fick marsvinet drycken?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

godisgrisen
1

Jag har inte så stora erfarenheter av det men just nu exprimenterar jag för fullt. Jag har bactrim hemma men vill inte medicinera i onödan så jag ger detta en chans först. Jag har provat tidigare också och tyckte då att det hjälpte hyfsat.

Just nu har jag värsta epidimin hemma. Poppy och Alecto har pipit vid kissning båda två och luktar usch i rumpan. Epsikey och Ginny luktar också men verkade oberörda av kissning. Den lukt jag menar är en frän nästan lite rökt lukt som jag tycker mig ha känt på djur som har urinvägsinfektion. Jag är inte helt säker på om de kan lukta så utan infektion. Är det någon som vet?

Nu har jag kört denna kur i tre dagar. Det matas oregelbundet men rätt ofta. Jag köpte den billigaste juicen som heter P&B Naturens skafferi (god). Jag ger den mer kocentrerad än om man ska dricka den själv och jag spetsar den även med lite askorbinsyra som också är bra mot UVI den sura miljön i urinvägarna uppskattas inte av bakterierna.

Ja det är bättre! Alecto och Poppy har slutat pipa och Episkey och Alecto luktar nästan inget längre, däremot stinker Poppy och Ginny med samma kraft. Några dagar till bara så hoppas jag på att kunna ge en trevlig utvärdering.

Måste bara tillägga att ingen av mina damer är på något sätt allmänpåverkade. De mår bra äter och far omkring normalt. Om de skulle visa tecken på sjukdom så skulle jag gå till veterinären.

idipidi
0

Jag har kört med koncentrat från hälsokosten, som verkligen är juice. Det finns i en sötad och en osötad variant. De som man hittar i matbutiken tycker jag att det är så himla lite tranbär i. Har gett så mycket som jag (och marsvinet) orkat/hunnit. Har motat bort flera urinvägsinfektioner på det sättet.

Känner några som lyckats bli av med smågrus i urinvägarna på ett marsvin på samma sätt. Ganska stora mängder och mycket envishet.

Creation
0

Tack för svar! Hoppas på att Dinnos tranbärskur hjälper mot hans problem också. Jag ger inte mycket, men ganska ofta. Ska åka in till hälsokosten och köpa mer koncentrerad tranbärsdricka imorgon.

FeliciaS
0

Jag kör med Brunnebys koncentrat, den som är sötad (den osötade innehåller mer annan frukt än tranbär och håller inte lika länge, det är anledningen). Dock spär jag inte ut den lika mycket som man ska, utan ger den betydligt mer koncentrerad. Frideborg har inte visat symptom på ett tag nu, men jag försöker ge 6-12 ml några gånger/dag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

Kan tranbärsjuice ge rött kiss? Frideborg har gått på tranbärskur ett bra tag och har fått svagt rött kiss, utan att kvida/pipa det minsta när hon kissar. Jag ska undersöka närmare om det är precis efter hon fått det som hon kissar ljusrött eller om det är hela tiden.

Mvh Felicia

Creation
0

#5 Hur luktar kisset då? Du har inte gett någon annan röd grönsak? Att tranbär ska ge rött kiss har jag aldrig hört om förut. Kissar hon alltid rött? Du ger väl bara din tjej tranbärsjuice en gång om dagen? Det lär ju ganska snabbt komma ut ur systemet.

Låter väldigt konstigt. Hon visar det inte genom att kisa eller pipa hest, hest och tyst heller?

FeliciaS
0

#6 Bra fråga, jag har inte luktat på kisset direkt. De har bara fått morötter, men det har aldrig påverkat innan. Nä, hon får det 3 ggr/dag nu men då ca 6-8 ml varje gång.

I början, innan hon fick tranbärsjuice, kved hon (samt kisade) då kisset var rött och då var jag säker på att det var blod. Men nu när hon har fått det ett bra tag så visar hon inte de symptomen när hon kissar men så har kisset blivit ljusrött istället…

Mvh Felicia

Creation
0

#7 Hm… fast tja, marsvin med UVI behöver ju inte nödvändigtvis visa samtliga symtom. Jag har hört om människor som bara fått blodblandad urin när de drabbats av UVI, men det är inte vanligt. Jag antar att det är lika möjligt hos marsvin, men att det är ganska ovanligt här med.

Har också läst att symtomen på UVI beror på vart i UVI-bakterierna sitter. Kan hända att de bakterier som gör att det gör ont när hon kissar har försvunnit, medan de bakterier som ger blod i urinen finns kvar.

Nu när hon haft urinvägsinfektion så länge tycker jag att du borde ta henne till veterinär för att få antibiotika ordinerat. Det verkar ju vara envisa bakterier hon har och ifall de sitter i för länge kan de sprida sig till njurarna och bli ännu svårare att behandla, samt göra så att hon blir slöare och verkar sjukare - mår dåligt helt enkelt.