Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2074 ggr
1-2-3
0

Ensam?

Hej!

Jo, jag undrar hur länge 2 marsvin klarar sig ensamma hemma, klarar dom sig typ i 3 dagar om dom har mat och vatten?

Jag skulle aldrig lämna marsvinen mer än en dag.

[Maijah]
0

Det ska ju ha färska grönsaker & massa hö varje dag så det bästa är att skaffa en marsvinsvakt =) Jag lämnar inte mina marsvin utan daglig tillsyn av någon.

Abico
0

Nej, inte tre hela dagar.
Det längsta jag lämnar marsvin ensamma hemma är et dygn, d.v.s. om jag åker på fredag eftermiddag/kväll kommer jag tillbaka samma tid nästa dag.

Även om du fyller vattenflaskan innan du åker kommer den att tömmas på tre dagar, och höet kommer att ta slut. Så det fungerar inte.

Hanna 

tantnett
0

Man skall aldrig lämna djur utan daglig tillsyn!

Som längst lämnar jag mina djur endast från en dag till nästkommande dags kväll, skulle jag vara borta längre ordnar jag daglig tillsyn.

Det är ens skylldighet som djurägare, samt att man nog inte hade kunnat koppla av och njuta av resan om man inte vet att djuren har det bra och mår bra.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

Jag håller med #3, lämna aldrig djur mer än ett dygn. De behöver nytt vatten, hö och grönkost dagligen. Marsvin äter upp det goda fort, även om du lägger in massvis med grönt kommer det ta slut först och så har de massa (nertrampat) hö kvar sedan. Dessutom kan det hända olyckor, sådant vet man aldrig i förväg, och marsvinen kan behöva vård snabbt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Enligt svensk djurskyddslag bör djur få daglig tillsyn, även fast de kanske klarar fler dagar ensamma än så.

Kan citera MiFs artikel om lagar:
"21 § Tillsynen ska ske på ett för djuren betryggande sätt och normalt minst en gång dagligen.

Tolkning Detta innebär att man inte får lov att lämna sina djur ensamma hemma mer än ett dygn."

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.