Ang. bitande
Hej!
Är det vanligare att hanar bitts än honor?
Jag tror att det är helt upp till individen, hur marsvinets personlighet är.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Marsvin attackerar aldrig människor. Finns några enstaka fall, men där har det troligen berott på miljö eller bakgrund och inte det genetiska arvet. Det ligger alltså inte i marsvins natur att vara aggressiva och attackera andra marsvin/människor.
Vet att jag(?) startade en tråd för länge sen, där jag frågade om några här någonsin upplevt att ett marsvin hade bitit dem så att det börjat blöda. Där hade de flesta som varit marsvinsägare en längre tid(och haft flertalet olika marsvin) blivit bitna hårt någon enstaka gång, men alla gånger av misstag. Vanligast var att marsvinsägaren hade satt handen emellan ett vilt bråk mellan två marsvin eller att marsvinet bitit fel när man gett det en godsak.
Jag tror att det förstnämnda var det allra vanligaste och eftersom det är vanligare att hanar inte går ihop med andra hanar antar jag att det är vanligare att hanar råkar bita än honor. Dock är det långt, långt ifrån alla hanar som råkar bita en människa under sin livstid.
Många gånger beror ju bråken på att personen i fråga gjort en felbedömning, t.ex. satt in marsvinen på ett för litet utrymme, satt ihop två vuxna dominanta hanar, satt ihop tre hanar, satt ihop en avelshane med en vuxen hane, låtit marsvinen känna en starkare doft av hona o.s.v.
En äldre hane som sätts ihop med en unge eller två ungar som sätts ihop med varandra brukar nästan alltid gå utmärkt. Två äldre hanar som inte är ovanligt dominanta(och ej har avlats med) brukar också gå bra ihop.
Den enda gången jag själv blivit biten så att det börjat blöda var när jag var marsvinsvakt och en avelshane och en dominant gris på runt halvåret började bråka. De marsvin jag själv har och har haft(5 st) har aldrig bitit mig under mina tio år med marsvin.
När det kommer till bitsår som inte börjar blöda tror jag dock att det är väldigt jämnt, alltså individuellt för varje marsvin. Marsvin är som sagt väldigt fredliga djur och när de biter människor hårt är det i princip alltid av misstag.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Nej, det har ingenting med kön att göra. Den enda gången jag blivit biten så att det börjat blöda, och som jag kan minnas, var när jag höll i ett marsvin som jag funderade på att köpa. Han var ganska ung och hade inte hanterats alls under sin uppväxt eftersom uppfödaren varit utomlands. Helt plötsligt högg han mig i fingret när jag stog med honom i famnen.
Jag har aldrig blivit biten ordentligt av något av mina egna marsvin, eller någon annans. Och då har jag ändå träffat en hel del marsvin, även ungmarsvin som har en tendens att smaka på det mesta ;)
Hanna