Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 4734 ggr
[Strawberi]
0

Trimma marsvin

Frågade mig nyss.. Varför finns det ingen artikel på MiF om marsvinss trimmning? :o
I alla fall.. Skulle vara tacksam om tips hur jag kan få Sophie att sitta stilla och vilken ställning jag ska ha henne i.

fia-mia
0

När jag trimmar min sätter jag henne i knäet eller på golvet och trimmar på. Hon sitter alltså som vanligt

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[Strawberi]
0

#1 - min hona springer ju bara iväg :(

fia-mia
0

Aha, då skulle jag nog vara två när man trimmar. En som trimmar och en som håller i henne.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[Strawberi]
0

#3 - får helt enekelt be mamma..

luneas
0

Att blanda in en andra person i trimningen är nog bara att krångla till det… Jag har alltid marsvinet i knät på en handduk med marsvinet snett pekande med huvudet mot min höft. På så sätt kan jag pressa vänsterarmen (är högerhänt) mot höften och hindra marsvinet från att försöka rymma åt det hållet. Med vänsterhanden håller jag sedan upp pälsen på marsvinet och så trimmar jag med höger hand.

[Strawberi]
0

#5 - åhh vad bra får testa det! :o Lär ju super smart. Jag hade henne stod på min arm men fick sjukt ont i armen efterett tag måste ju hålla upp den för ha henne stå så.

cavycritters
0

Sophie försöker nog bara tala om för dej att det gör ont. Värt att tänka på.

[Strawberi]
0

#7 - vet men hon gillar aldrig att stå stilla heller.

Cavia
0

Så här gör jag när jag trimmar….

Jag ser till att börja i god tid innan utställningen, minst 3 veckor, och sitter ca en kvart - 20 min varje dag. När så hela marsvinet är av trimmat är det enklare att hålla efter de långa stråna och undvika att rycka för mycket så att pälsen blir flammig eller får "hål".

Sätter marsvinet så som Luneas beskriver här ovan, börjar alltid från nacken och jobbar mej sen bakåt. Tar pälsen mellan pekfinger och långfinger och rycker så bort de långa hårstråna med pincett. Av erfarenhet är marsvinen som hårömmast på ryggen och rumpan. Har jag ett marsvin som är svårtrimmad får man jobba kortare stunder med den och börja längre tid innan utställning.

Även badningen innan utställning tycker jag är viktigt! Jag badar alltid mina korthår kvällen innan, använder hundschampoo och balsam från Häromi, en nätbutik som säljer hårvårdsgrejor för just hundar.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Strawberi]
0

#9 - okej tack för tipset! :)

Arcticas
0

#9 Av vilken anledning börjar du från huvudet och går bakåt? Jag har läst det på fler ställen att man ska börja från huvudet och jobba sig bakåt. Jag gör tvärtom, alltså går bakifrån och fram. För mig känns det lättare. Har det någon betydelse?

Ingen av mina marsvin gillat att bli trimmade och allra sämst tycker det de är när jag trimmar runt öronen och vid ljumsken.

[Strawberi]
0

#11 - ja jag tycker också de är bättre bakifrån. För de känns enklare att jobba uppåt en neråt för man ser bättre resultat då :S

FeliciaS
0

Vid trimning här blir det alltid matbitar, ett sätt för dem att tänka på annat och dessutom sitta still :) Jag börjar nu mer med att ta bort alla långa och lösare hår med en "trimningssten" (ryktsten för hästar, brutit av en liten bit) och när det är gjort sätter jag igång med pincett, från huvudet och bakåt. Testade det med stenen inför senaste utställningen och slapp verkligen massa jobb med att ta bort att långa hårstrån, det funkade definitivt över förväntan! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Strawberi]
0

#13 - åh! Vad coolt :o vart kan ajg få tag i sån sten?

Royalz
0

#14 Finns på granngården ;)

[Strawberi]
0

#15 - amen har typ 3-4 mil dit.. :(

Abico
0

#16 - Både Hästaffär och förmodligen djuraffär kan ha ryktstenar.

Hanna 

[Strawberi]
0

#17 - får kolla hästaffären nere vid pappas jobb hehe ska ha havre också ;)

FeliciaS
0

#18 Ja, gör så :)

Mvh Felicia

Cavia
0

#11 det är väl klart att det inte har någon betydelse om man börjar fram eller bak…jag beskrev bara hur jag alltid har gjort…

[Strawberi]
0

Sophie har börjat lägga sig när jag börjar trimma. Hon lägger sig ned och är blixt stilla. Hon är verkligen så duktig! :)

Denna kommentar har tagits bort.
Mexxie
1

Trimma är inte samma sak som att klippa.

[Strawberi]
0

#23 - de flesta har nog förstått det. Men bra du informerade!

Mexxie
0

#24 nu kom inte hela mitt inlägg med…. skumt.

Trimma är när man rycker av hårstråna.

Har aldrig hört talas om det på marsvin, men hundar vet jag att man gör det på.

[Strawberi]
0

#25 - jo man gör de på släthår även. :)

emelie92
0

Jag brukar börja från huvudet och från baken, så möts jag någonstans i mitten på marsvinet. Jag vet inte om det är det bästa att göra, är själv inte särskilt erfaren..

FrippeKurre
0

Visste inte att man hunde trimma marsvinSkämsVarför gör man det?Obestämd

[Strawberi]
0

#28 - jämnare & finare päls när du ställer ut i rasklass. Har jag för mig.

Cavia
0

#28 Det står i rasstandarden på korthår, att pälsen ska vara kort (ca 2 cm) slät, mjuk och glansig. Och det får du bara fram med hjälp av trimning. Man trimmar även teddy och rex där en önskvärd pälslängd är ca 3 cm. Fast där ska ju pälsen i stället vara så sträv som möjligt.

FrippeKurre
0

#29 #30 Ok!!:)

NinaS
0

#22 Tack!

[Strawberi]
0

#32 - varse =)

Caspia
0

# 30. Kärnfrågan är ju då: varför säger standarden att pälsen ska ha en presentation som den naturligt* inte har? Standarden är ju ett mänskligt påfund där man bestämt hur man vill att en annan art, marsvin, ska se ut. Varför har man/någon/några från början bestämt att man vill att de ska vara trimmade? Och varför håller man kvar vid åsikten? Som t ex #11 vittnar om är det ju knappast för marsvinets välbefinnandes skull. Från vem kommer traditionen att trimma från början? Jag menar, det är ju massor av hårstrån det handlar om, vem kom på idén att plocka bort dem? Att t ex rulla långhårspäls kan jag tycka är en mindre krävande tankegång att vara den första som kommer på, där handlar det ju om att bevara istället för att avlägsna.

Det här är egentligen inte frågor till dig personligen, utan mer allmänt, men jag adresserar den till dig eftersom det var du som tog upp standarden. Glad

* = jag menar inte naturlig som i Anderna utan naturlig som i otrimmad.

Envishet och drömmar

Cavia
0

#34 Den frågan får du ställa till någon som vet, skulle tro att Sverige tog efter Englands standard när det blev aktuellt att ställa ut marsvin även i det här landet.

tjorve
1

Jag tycker att det är vansinne att trimma marsvin! Det gör ont och har inget annat syfte än att domare på utställningar ska kunna gnälla på något. Vad är grejer med att ta bort hår med pincett? Klipp stackarn om det är för långt eller opassande, men gör för fasiken inte illa djuret till förmån för egna intressen!

godisgrisen
0

#34 Ja det är rätt knäppt kan man tycka att dra ut päls på de stackars små djuren. Det är också rätt knäppt att kvinnor förväntas raka benen för att kunna gå barbenta på sommrarna. Jag tycker det är löjligt och bakvänt ändå skulle jag aldrig visa mig i shorts med orakade mörklurviga ben. Man får ju avdrag på långa hår av domarna och det vill man ju inte ha. Trimningen är det enda man kan påverka till uställningarna så jag trimmar jag och gör det bra har jag fått höra. Samtidigt tycker jag att det är dumt även om djuren verkligen blir fina av trimning.

Måste ändå påpeka att när man fått rätt trimteknik verkar det inte göra så ont på marsvinen. Faktiskt tycker jag inte att de verkar tycka att det är så hemskt.

emelie92
0

Det allra bästa hade nog varit att avla fram en ras som är "färdig" alltså att man inte ska behöva rätta till pälsen på den (trimma) eller att man tar bort "kravet" på utställningarna att marsvinet ska vara trimmat. Det gör ju faktiskt lite ont på marsvinet när man trimma & det är ju ganska mycket päls man trimmar bort… Kanske något att tänka på i framtiden?

Creation
0

#38 Det är en god tanke, men tyvärr är det svårt att föra ett sådant projekt samtidigt som man försöker satsa på bra färg, typ, osv. Vill man satsa på det får man nog inte bry sig om färg eller typ, till en början i alla fall.

Och hur man ska hitta extra korthåriga marsvin har jag ingen aning om…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Tisslibiie]
0

Jag tycker att man ska göra vad som känns bäst för sina grisar helt enkelt.^^

idipidi
0

#34 Problemet är väl delvis att du dessutom kan påverka färg och teckning med trimmning. Många teckningar kommer överhuvudtaget inte fram ordentligt på otrimmade djur.

Men om man bara tittar på pälspunkten. Hur skulle en sån standardbeskrivning se ut då? Jag kan inte överhuvudtaget komma på en formulering som skulle kunna funka. Om man helt skulle strunta i att korthår ska ha kort, blank, mjuk päls så är de ju inte korthår längre? Och så fort man inför de orden så kommer trimmade djur ha fördel över otrimmade.

Kanske ska påpeka också att det finns djur med jättebra naturlig pälskvalitet som inte alls kräver mycket trimmning.

elin85
0

I trimningsfrågan: Jag tycker inte heller att man borde trimma djuren, frågan är ju även om det är att utstätta dem för lidande…? Speciellt om man är nybörjare och har dålig teknik. Jag tycker det vore bättre att ställa djuren "naturliga", med den päls de har. Att trimma kan jag se som fusk, då blir det ju djuret med bästa trimmande ägaren som vinner och trimmandet har väl inte att göra med om marsvinet har en bra ras eller inte (eller kommer få fina rastypiska ungar). Nä, ett dumt påhitt tycker jag. Själv har jag ställt ut ett marsvin i ras, jag använde ryktsten och inte pincett. Domarna tyckte hon var jättefin rasmässigt, fick nedslag på att hon var "dåligt förberedd". Jag kommer därför att satsa på pet-utställning i framtiden. Jag vill inte trimma mina djur, de förstår inte nyttan med det heller.

Trots mina åsikter förstår jag er som gör det, ni vill ju vinna och då är trimning enda möjligheten.

Lyan
0

Vet inte till vem jag ska svara till så jag skriver ingen #

Hade man avlat på de djur som inte behöver trimmas hade man nog fått marsvin som inte behöver trimmas, men så länge det finns möjlighet att förbättra sina chanser till vinst med att trimma kommer det inte att försvinna, även om det blir förbjudet!

Bara att titta på hundarna, många raser är extremt överpälsade nu för tiden, mycket kan nog vara pga trenden för det extrema men ofta blir hundarna betydligt snyggare om man har mer päls att utgå från.

Kineser, som jag har hållit på med, rakas med hyvel innan utställning trots att det är emot reglerna, det GÅR helt enkelt inte att hävda sig på en utställning med en naken kines för är de naturligt nakna på kroppen är de ofta tunnhåriga i crest, svans och ben och har de som ymnig päls där som uppskattas på utställning är de oftast överpälsade på kroppen.

Mycket svammel för ingenting känns det som Obestämd

Men så länge det finns chans att vinna med ett (även olagligt) trimmat djur kommer det alltid finnas någon som trimmar

[Strawberi]
0

Nu trimmar jag faktiskt 3 marsvin jag känner mig stressas senast nästa vecka måste alla tre vara klara!!! *omg det kommer ta tid känns det som*

RosaMarsvin
0

#44 Och snart får du en till..

Fast du behöver inte anstränga dig så mycket med Ajvide, jag hade inte trimmat särskilt mycket själv. Jag gillar det inte, och det är faktiskt en av orsakerna till att jag inte ställer ut mina marsvin. Jag har dock tänkt att alla ska åka på en utställning var för att få ett rastypiskt omdöme, och nu är det Ajvides tur. Eftersom jag inte bryr mig om tävlingen gör det inget om han får massor av poängavdrag för dålig trimning.

Jag gillar släthåriga marsvin bäst, och jag är jätteintresserad av olika färger och teckningar, men jag tycker däremot inte att det spelar någon roll om deras päls är 2 cm eller uppemot 3 cm lång.

Vilka länder trimmar man marsvin i, är det bara Sverige och England?

[Strawberi]
0

#45 - jo jag vet jag har bara en golden kvar sen är jag klar ;)

Sen blir det Ajvide ^^

ho0mii3z
0

hur kort trimmar ni??

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

[Strawberi]
0

Kort, det växer ut till sm, då är det fint.

Finns en ''linje'' som är mörkare ända dit ned trimmar jag minst 3 veckor innan uts ska alla som ska ställas i ras vara klara..

ho0mii3z
0

Jag brukar klippa ner min teddy väldigt kort, men skulle vilja raka honom. för att hålla koll på fettknölen han fått, den har växt lite :/ Kan man raka amrsvin eller är det elakt?

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

[Strawberi]
0

va? Trimma är inte raka/klippa o.o
Det är man plockar långa hår med pincett/fingrar och inte något annat..

Cavia
0

#48, menar du att du trimmar dom färdigt 3 veckor innan utställningen och sen låter dom vara helt? Det går ju inte! Du måste ju underhållstrimma dom ända fram till utställningen, annars växer stråna upp igen.

godisgrisen
0

Jag har ett marsvin att trimma till SM. Så här gör jag: Nu är Elvar som är väldigt lättrimmad grundtrimmad det behövdes bara två pass, då plockade jag ner honom ordentligt det gör jag tre veckor innan utställningen (oftast blir det lite senare men det är bara slarv från min sida). Efter det ska jag inte röra honom på en vecka sen blir det några pass igen då och då för att underhålla och sista veckan trimmar jag noga och finlirar tills jag är nöjd. Nöjd brukar jag iof. inte bli men jag brukar sluta trimma på natten innan utställningen ändå…

Cavia
0

#52 det där med natten innan känner jag igen ;) och nöjd det blir man då aldrig!

FeliciaS
0

#48 Det är inte bra att ta för mycket heller, lagom är bäst :P

Mvh Felicia

[Strawberi]
0

Ta det lungt alla gör på sitt vis! Jag trimmar ned dom, sedan fyra dagar innan trimmar jag bort det som ska bort och det blir fint resultat!

Alla har sina egna knep, jag kör mitt, sedan brukar jag självklart sitta och småplocka dagarna innan för vara klar, detta är för slippa risk för flammigt, då hinner det flammiga dö innan uts :)

[Strawberi]
0

Suck jag trimmar fortfarandes, nu i veckan kommer jag vara klar och då är det bara finputtsningen som gäller i helgen! :-)

PernillaS
0

helt vanninigt att rycka hår från marsvinen. jag ska bada mina 2 men skulle aldrig falla mej in att rycka deras päls!!!

så fanatisk kan man inte vara så man medvetet gör något osm gör ont

[Strawberi]
0

#57 - men det gör ju inte ens jätte ont? Värre då och klippa av pulpan. Då blöder det ju. Eller de blir bitna i öronen så de skriker det är ju ÄNNU värre.

Moa-16
0

#58 Klart det gör ont. Tänkt dig själv om någon skulle rycka i ditt hår? Men dom överlever. Inget dom dör av,inte om man klipper i pulpan heller, men det gör ont.

[Strawberi]
0

#59 - men inte så himla ont som alla säger. Aja det är upp till var och en hur man gör. Eftersom jag valt att trimma behöver ingen kommentera det. Mina marsvin jag bestämmer!

Moa-16
0

#60 Hur ont säger folk att det gör då? Och hur vet du hur ont dina marsvin har? Det gör lika ont som när du drar bort dit eget hår(Om du gör det -.-) Och klart alla får komma med sina åsikter, får man vara beredd på om man frågar. Men du behöver inte bry dig om vad folk tycker!

Emmsann
0

Jag tror det är viktigt att i ett forum att alla accepterar vad folk anser. Vi här är ju trots allt olika människor och tycker olika saker och jag tror att nu när det gäller trimningen att det finns säkert marsvin som tycker mindre om det och vissa kanske rent av tycker det är behagligt. Vi människor kan inte läsa av marsvinen hur vi än gör. Tyvärr alltså. Men om alla bara accepterar och inte ställer sig på någons "sida" så kan vi nog få ett trevligt forum :-) Ingen ska behöva känna att någon är emot en osv!

//Emma

Moa-16
0

#62 Självklart. Men det är ett diskussionsforum! Bara man inte hoppar på någon. Utan disskuterar sak & inte person.

Men alla har rätt till en åsikt. Tror ingen här menar något illa. Alla älskar sina marsvin. Alla marsvin är olika. Och klart man kan läs av sina marsvin. Dom visar ganska starkt om det är något dom inte gillar. Är iaf min erfarenhet (:

[Tisslibiie]
0

Tur att man har nakenfisar! Skrattande Då behöver man inte bry sig om sånna saker som tex trimmning. Själv skulle jag aldrig tänka mig att sitta och trimma mina grisar om de hade haft päls!

Ingen får rycka i mitt hår, så jag rycker inte i deras.

FeliciaS
0

Hur ont trimningen gör varierar helt klart från marsvin till marsvin, jag har sett både marsvin som inte bryr sig och de som skriker i högan sky. Jag tror också det beror mycket på hur ägaren går till väga, förstås.

Mvh Felicia

Sandra-B
0

Var snäll att tänk på hur ni framför era åsikter.

Alla har rätt att framföra sina åsikter i frågan (i detta fall om trimmning) men försök att hålla en lugn och trevlig ton och diskutera sakfrågan- kom gärna med era argument för eller emot och acceptera att ni inte tycket likadant.

Försök att tänka på att läsa genom inläggen innan ni publicerar dem och försök att uttrycka er på ett sådant vis att ingen tar illa upp/känner sig påhoppad över vad ni skriver.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

godisgrisen
0

Jag använder ju epillator och drar ut hår på mina egna ben. Visst känns det men det är inte så farligt.

Nyss satt jag och trimmade Elvar och nu är det dax för mina ben.