Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 7938 ggr
[jejjas]
0

Klumpfot

Ja är det inte det ena så är det de andra,

Liselotte har fått klumpfot på båda framtassarna Gråter. har nu tvättat med saltlösning och smörjt med helosan men vad mer kan jag göra förutom att städa buren då..

käns som turen inte riktigt vill vända än :(

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på det

[jejjas]
0

..

Mexxie
0

oj oj oj… när min mammas marsvin fick det så avlivade hon det.

[jejjas]
0

#3 okej, men jag vill gärna ge mina marsvin en changs innan jag avlivar för jag vet att det går att behandla och avlivning ser jag som en sista utväh om hon inte blir bra!

Mexxie
0

#4 Hjälper inte lösningen tycker jag du ska göra det.

[jejjas]
0

#5 klart om det inte ger med sig så ska hon inte lida, men vill gärna ge det en ärlig changs att läka ut innan jag avlivar, och sen måste jag ändå vänta 4-5 veckor då hon ahr ungar som är 1 vecka gammla

Mexxie
0

#6 Jaha ja då kanske det inte är så smart….

Men du gör rätt i att vänta då.

[jejjas]
0

#7 har även aloevera hemma som jag smörjer med nu det är ju en natur växt som klarar det mästa

Abico
0

Usch, det såg otrevligt ut :(
Tvätta tassarna i bakteriedödande och städa buren är allt du kan göra. Eventuellt bör hon få antibiotika också.

Hanna 

trocadero
0

Testa att bandagera båda tassarna. Lättast tycker jag det är att använda Vet-flex som man tex kan köpa på apoteket och klipper till i lämplig storlek. Intill huden lägger man ett mjukt lager bomull eller en mjuk kompress (tex medicomp som finns på apoteket).

Om det inte hjälper inom några dagar eller om marsvinet verkar besvärat (tex får svårt att gå) är det viktigt att ta marsvinet till veterinären så kan dom skriva ut antibiotika.

Bumsibum
0

hoppas de går bra! Rynkar på näsan

hur får de sådant? Obestämd

EvaLuna
0

Stackars liten plutta :-( Hoppas de läker ut snart

[Tisslibiie]
0

Usch vad hemskt! Hoppas verkligen att det försvinner, inga utav mina grisar har haft det så jag kan tyvärr inte bidra med några råd :(

Vi håller tummar/tassar för Liselotte!<3

FeliciaS
0

Aj aj, ser inte skönt ut :( Stackars lilla Liselotte. Såklart du ska ge henne en chans och behandla det.

Testa att bandagera tassarna som #10 föreslog, men var noga med att byta bandaget så det inte blir infekterat, samt så det får luftas.

Här har du bra info om klumpfot. Lycka till! Vi håller tummar och tassar för henne.

#11 Det vet man inte helt säkert, men det finns en del som tyder på smutsigt burunderlag. Dock behöver det inte vara den utlösande faktorn, det står lite mer om det i länken här ovanför i mitt inlägg.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

freddiie
0

Bort bort Klumpfot, hoppas att det försvinner snabbt och smidigt ! Lilla söta Liselott! <3

[jejjas]
0

har nu suttit och funderat ett tag, jag har baytril hemma hämtade ut i går till min råtta, vågar jag ge liselotte av det? då tassarna vissar tendens till infektjon :( om jag kan ge henne det hur mycket ska hon ha då? det är i tablett form råttan som väger 510g får 1/3 tab om dagen i 10 dagar..

smurfan-13
0

#16 ring och prata med veterinär. Just för att hon har ungar med skulle jag kolla extra noga.

[jejjas]
0

nu har jag pratat med vett, och dom tyckte jag skulle ge samma mängd som till råttan så 1/3 tablett i 10 dagar, så får vi hoppas att det ger med sig nu..

EvaLuna
0

*håller tummar & tassar*

[jejjas]
0

Liselotte tar medesinen utan protester =) så nu tvättar jag det två gånger om dan och medecin på morgonen, så nu ger jag ju henne en changs i alla fall min älskade lilla liselotte

trocadero
0

#20 Eftersom klumpfot kan vara svårt att bli av med så är det viktigt att man genast gör flera saker för att bli av med det.

Det är bland annat väldigt viktigt att ha det så mjukt som möjligt för tassen med "bomullsbandage" eller t.ex. mjuka rena fleecefiltar.

Sen ska marsvinet få både en vanlig antibiotikakur men även antibiotika i form av salva som man har direkt på tassen.

[jejjas]
0

#21 jo mjukt går hon bytter spån var 4 dag då det i den buren går 5 honor och 4 ungar, på tassarna har jag nu bommulsrondeller som jag fäster med plåster då jag inte har något annat hemma och pengarna är knapert nu Gråter,  ska ringa vet i morgon å se om han kan skriva ut antibiotika salva till tassarna tack å lov har jag marsvins kunniga vetrinärer, och är det något dom inte vet så tar dom reda på det..

hoppas värkligen att hon blir bra med behandlingen nu, annars får jag ta bort henne för hon ska inte lida. och man ska inte vara egoistisk..

jag älskar henne men har hon ont så ska hon bli befriad frrån det..

godisgrisen
0

Jag har två klumpfotshistorier att dela med mig av en som gick bra och en som gick dåligt…

Omote fick klumpfot när hon var mycket sjuk och stödmatades under en tid. Hon kunde inte röra sig pga. smärta. Stillasittandet och ev. kladd från stödmatningen gav henne klumpfot. Hon var i ett sånt dåligt skick att hon avlivades klumpfoten hade del i det svåra beslutet men det fanns inget att göra för henne i övrigt heller…

De andra klumpfötterna satt på min pethane Arthur. Han hade snedställda framtassar som han belastade konstigt och han bodde med en kanin. Han fick många infektioner i tassarna och jag behandlade honom ofta med bactrim och rena mjuka bandage men de kom envist ständigt tillbaka tills kaninen dog och han fick en marsvinskompis istället. Ingen mer klumpfot där, jag tror han inte tålde att trampa i kaninkiss.

Jag tror burhygienen är av stor betydelse. Mitt tips är att sätta henne i en liten bur och byta spånet i den dagligen (du kan ju återanvända hennes okissade spån till de andra mindre känsliga marsvinen). Tvätta två gånger om dagen och smörj tassarna med helosnsalva och anitbiotika. Det är en kamp men jag hoppas du lyckas!

[jejjas]
0

Nu har jag behandlat med antibiotika ett par dagar och även lindat fötterna två gånger om dagen, fötterna ser mycket bättre ut i dag än vad dom djorde, men nu har stackaren fått diare på detta :( så nu ska jag åka å köpa proviva och mata henne med hon äter å dricker som vanligt, ungarna värkar inte på värkade av baytrilen då ingen av dom fått diarré  men därimot har jag fått tvätta bort i från pälsen på dom..

[Strawberi]
0

#24 - köp dirasyl! Och ge 1 sträck så kommer hon bli pigg på nolltid. Ge morgon och kväll så kommer du märka stor skillnad på henne!

[jejjas]
0

Ska åka å köpa det på torsdag :)

FeliciaS
0

#24 Skönt att fötterna är bättre, härligt! :) Mot diarrén skulle jag gett arrowrot, som du kan köpa bland kryddorna i en lite större mataffär. Blanda lite av pulvret med vatten till soppliknande konsistens. Ge sen 1.5 ml av det morgon och kväll. Det är också jättebra att ge banan när de har diarré, de behöver kalium som finns gott om i banan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Yeay
1

Min ena kille Max fick klumpfot på sina bakfötter när efter han opererats då han vart mycket stillasittande och så en ganska lång tid efter. Men han mår jättebra idag. Det jag gjorde när jag märkte hans tassar inte såg så fina ut var att jag baddade fötterna med aloe vera juice några ggr och dagen och smörjde med helosan fotsalva. Sedan bytte jag även underlag från spån till fleece och det verkar som om det hade effekt för han blev ritkigt snabbt helt återställd utan någon antibiotika :)

[findusen]
0

det finns alltså något som heter klumpfot?! en hane på jobb (samma hane som har alla andra problem med märkliga utväxter och bajs som samlas i analen..) han hade det förut och när vi tvättade det mjukades huden upp och det blev en lucka in där det kom ut var…men det var bara ett tag, sen la sig inte "svullnaden" fastän det inte varade längre…. men helt plötsligt försvann det. han är väldigt stillasittande och ganska stel i kroppen.. man skulle kunna tro att han var 7-8 år minst, men han är bara 3,5.. han är renrasig teddy och vi fick in honom pga allergi hos tjejen som hade honom och han blev vetrinärbesiktigad innan han kom och det var inget fel på honom då……

det är bra att ge Critical Care när man ger baytril. det håller magen stabil!