Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 950 ggr
Sofieproppan
0

Piper efter varandra

Har tidigare skrivit om mina två hanar som inte riktigt kommer överens även om de just nu har en ovanligt lugn period.

Såg i en gammal tråd en diskussion om att pipa efter varandra när de är uppe ur buren. Vårt ena marsvin är rastlöst och nyfiken och efter en stund i famnen så blir han rastlös och kan inte sitta still. Hör han den andra och han börjar pipa så det blir bara värre. Han börjar bita i kläderna. Den andra är alltid lugn och är den som bestämmer. Kan vara uppe hur länge som helst och ligger och myser.

Vi kan absolut inte ha båda uppe samtidigt. Om vi sitter två stycken i soffan med vars en så blir ibland även den lugna lite uppstressad. Piper och verkar leta efter varandra. Båda i samma knä går abolut inte. Det gick när de blev äldre.

När de sen kommer tillbaka i buren tillsammans så bråkar dem så det verkar inte som det är som de saknar varandra.

Är detta vanlig, att man inte kan ha dem uppe samtidigt och att de piper och stressar upp varandra?

emelie1223
0

dom är ju flockdjur,

Creation
0

Det är individuellt hur marsvinen agerar i andra marsvins sällskap. Jag tycker att hanar tenderar att vara lite mer sociala med varandra och har större behov av att vara med varandra hela tiden, men det är bara ett intryck jag fått.

Dina hanar verkar vara som mina förra, väldigt sociala filurer. Har man dessa marsvin uppe samtidigt, en bit ifrån varandra, är det inget konstigt alls att de vill till varandra. Det finns dock flera marsvin som inte klarar av att vara två "instängda" i samma människas knä samtidigt, då blir de stressade och tycker att det är för trångt.

En av mina förra hanar gjorde verkligen allt för att få vara med sin kompis och pep efter honom när han var utanför buren. Detta visar ju bara att marsvinen bryr sig om varandra, att de tycker om varandra.

Det du uppfattar som bråk är troligen bara en "standardenlig procedur" för marsvinen och betyder inte att de inte tycker om varandra. Den dominanta visar bara att han bestämmer, sen kan de umgås som vanligt.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sofieproppan
0

#2 Tack för svaret.

Låter väldigt logiskt egentligen när du skriver det.