Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 5252 ggr
MarsvinsGrisarna
0

Kalk/kalcium

Några här kanse vet att mitt ena marsvin har ont när hon kissar, nu har hon fått medesin mot detta.

Tänkta då kolla up hur mycket kalk och kalcium det var dems mat, fast har byt till havre kross. Men tänkte jag skulle se hur mycket det var i matan om den kunde få det också kanske.

Jag frågade på djuraffäredn, och den ena gubbe där blev ass tjurig. för att jag inte vist hur mycket det skulle var, jag sa att det skulle var så lite som möjligt. Men han sa att jag var tycngen att gämföra med något om jag skulle komma någon vart.

Hur mycket ska det var igentligen? det ska väll var så lita som möjligt som jag sa till honom?

Vi tittar lite under säcken med mat med en anna i affären, men vi kunnde inte se någon om kalk, alltså är dem inte skylldiga att kunna säga vad det är i maten? Jag vill ju kanska vet vad jag ger mina marsvin. Dem sa att detta foder var special anpasat för marsvin, och att dem trode på det.

De sa också att matan var för friska djur, då jag sa att ett av våra grisar hade problem men urin saken. Men det ska väll inte spela någon större roll eller, alltså dem friska kan ju bli sjuka av detta eller?

tänkta bara det är ju kalcium i vattnet, spelar det någon roll. Om dem får så lite som möjligt i annan mat så kanske det inte gör något eller? det är ju olika mängd på olika ställen, men kan man gör något åt det om det är en stor mängd kalcium i vattnet?

Jag tror det är rätt så mycket kalcium i vattnet här i Vimmerby (eller någon som vet?)

Satl setn och miniral sten har jag tagit bort, den ska man int ha va? har haft den då dem i djuraffären sa det när vi köpte våra grisar. Har också läst att det finns vissa som tycker att man ska ha salt sten och visa inte. men jag tog bort den nu.

Sandra-B
0

Det är, tyvärr, inte så enkelt som att man ska ge mat med så lite kalcium som möjligt.

Kalcium är nödvändigt för att kroppen ska fungera som den ska (skeletten består till mycket står del av just kalk), det finns andra ämnen som bryter ner kalcium (exempelvis fosfor) och om man får i sig mer fosfor än kalcium kommer fosforn att börja bryta ner skelettet ist vilket är riktigt farligt.

Det man ska tänka på är kalcium:fosfor-kvoten (Ca:P), det vill säga hur mycker kalcium man ger i jämförelse med fosfor (det ska vara mer kalcium än fosfor).

Enligt artikeln som Louise har skrivit om urinsten ska Ca:P vara mellan 1,5:1 och 2:1dagligen.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

MarsvinsGrisarna
0

Okej, men vilke görnsaker och sånt innerhåller mycket fosfor då?

Sandra-B
0

På livsmedelsverkets hemsida kan man söka innehåll i bland annat grönsaker och se exempelvis C-vitaminhalten, fosforhalten och kalciumhalten.

Vetegroddar är ett exempel som inneåller mycket fosfor.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Creation
0

#0 Jag rekommenderar dig att läsa urinstensartikeln länkad i #1(främst under rubriken "Förebyggande"), om du inte redan gjort det. :-) Jobbigt att de inte berättar vad fodret innehåller. Fick du inte veta vilka det är som tillverkar det heller?

Du kan söka på google: "Vatten hårdhetsgrad *din kommun*" eller liknande, så bör du få resultat där det står hur mycket kalcium vattnet innehåller. Dock har detta inte den största inverkan. Uppsala sägs ha vatten med en av de högsta kalciumhalterna i landet, men inte får fler marsvin urinsten där för det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

MarsvinsGrisarna
0

Nee, fick inte rada på något om maten typ, alltså han väkade bli jätte tjurig. Det var nog bar för jag sa att det inte var bra för marsvin, och han ville väl inta att jag skulle tycka att hans saker var dåliga, men dom kan ju glöma att jag köper där någon mer gång när dem inte kan berätta vad dems mat innerhåller. Har beställt den där matan från oxbur (eller vad det hete) den som skulle var så bra och det värkade när jag lästa innerhålsförtäkningen.

får kolla hur mycket kalcium det är i vattnat, men det är inget man behöver bry sig om eller? det är inte faligar om det är hårdare eller?

Tänkta på kan man ge dema grönsaker …

grapefrukt, papaya, björnbär, körsbär och appelsin? De var en ganska låg halt kalcium i och änulägre halt forfors så det borde ju var bra. Men av appelsin ska dem ju inte äta för mycetk vet jag då det är en syrlig frukt hem hur är det med dem andra frukterna?

MarsvinsGrisarna
0

eller vad ger ni era marsvin för att det ska få i sig mer kalcium en fosfor?? de mästa frukte och grönsaker är ju mer fosfor än kalcium. Har nu gjort något shcma för grönsaks ätning? och i så fall hu se deta shcema ut?

Är det någon som vet vad gräs innerhåller?

Creation
0

#5 #6 Mja, antagligen kan hårt vatten bidra till urinsten, men utvecklas en sten är det troligen inte den huvudsakliga anledningen.

Apelsin och grapefrukt innehåller halvhöga halter av oxalsyra, så det är inte det bästa att ge. Papaya har en ganska hög halt kalcium i förhållande till fosfor och bär är inte den mest uppskattade marsvinsmaten. De föredrar oftast grönsaker.

På Guinea Lynx kan du se Kalcium:Fosfor (Ca:P) kvoten i olika frukter och grönsaker och där finns också en kalkylator för detta, där man skriver in fodrets vikt i gram och längst ner får se resultat(C-vitamin och kalcium:fosfor kvot). En engelsk sida, så man kanske behöver Lexikon för att ta reda på vissa grönsakssorters namn.

Som sagt ska kalcium:fosfor kvoten idealiskt vara mellan 1,5:1 och 2:1, enligt en engelsk leg. veterinär som forskat i ämnet.

MarsvinsGrisarna
0

Förstår mig inte riktigt på det där med kvot, alltså om man t.ex. tar en som har 1.5:1 i kvot, är det lagom med kalcium då  eller både kalcium och fosofor. Man kan väl plocka ihop typ olika saker så att det blir 2:1 t.ex. Palstenack, alfagodog och grön bönor.

Men hur mycket ska man ge av varig då för att det ska bli den kvoten?

Men t.ex. om man ska ge grapefrukt, då kan man ju ge vatten melon så blir det inte lika stor skillnad, typ per 100gram 20 kalcium och 17 forfos, är det så eller är jag helt uta och cyklar? Blir inte det rätt i kvoten också eller? lite för mycket det blir ju 1,1:1 eller?

Hur stor skillnad ska det var mellan kalcium och forfos, alltså hur mycket mindra forfos ska det var än kalcium?

Vad ger ni för att grönsaker för arr kvoten ska stämma och hur mycket, till hur många marsvin?

Har två stycken grisar!!

Creation
0

#8 Alltså, man ska ha 1,5 till 2 gånger mer kalcium än fosfor i fodret. Det kanske är lättare att förstå? Så om det är 40g fosfor, ska det vara 60(1,5 x 40) till 80g(2 x 40) kalcium osv.

1:1 kan man också skriva som 1/1, för att det ska vara lättare att räkna ut förhållandet. Säger vi att man ger squash och päron som båda har värdena 1:1, blir den slutgiltiga kvoten 1:1 eftersom 1/1 adderat 1/1 blir 2/2 som också kan skrivas som 1/1. Matematik alltså. ;) Hoppas det går att förstå mitt babbel, men det gör inte så mycket om du inte gör det.

Jag tror inte att man behöver vara så jättepetig, men är man orolig kan man förstås kolla upp kvoterna så att inte majoriteten av de grönsaker man ger innehåller mer än dubbelt så mycket kalcium som fosfor eller mer/lika mycket fosfor som kalcium. Kalkylatorn är inte så jätteviktig alltså.

Säg vad du brukar ge dina marsvin för grönsaker, så kan jag försöka räkna ut kvoten. Mängden grönsaker man ger är inte lika viktig, utan det är främst förhållandet som spelar roll.

MarsvinsGrisarna
0

Nu på somaren har jag mest gett dem gräs och maskroseblad och annat ätbart utifrån. Men nu efter att molly haft problem men urinsaken, så har jag gett gräs och gurka, bläbär och vattenmelon och någon jordgubbe ibland. Efter som jag lästa att marsroseblad innerhåller mycket kalcium.

På vinten får dem salda, gurka, pesrlija, moröter m.m det är väldigt olika, det beror på vad vi hittar hemma. Har köpt paprika och till dem några gånger men det är ju syra idet så ville inte ge för mycket av det.  äppla, banan m.m har dem också fått.

Fattar lite bättre vad som menas med kvot tror jag.

MarsvinsGrisarna
0

Någon som har några bra förslag på grönsaker/frukt man kan ge för att det ska få isig rätt mängd av allt?

Gärna fler förslag, så man kan typ varigera, göra som ett schma eller nått. Det får gärna vara mycket gräs och saker man kan plocka uten, men det kan också var saker man får köpa på mat affärer.

Är det någon som har som ett schem typ? isåfall hur ser det ut?

Idag har dem bara fått gräs än så länge men den kanske får något mer senare.

MarsvinsGrisarna
0

Stämer det att de blir typ rätt, med dema frukter eller är jag helt uta och cyklar?

Grapefrukt ( 8mg forfos och 12 mg kalcium) vitkål ( 30mg forfos och 45mg kalcium) Körsbär (2mg forfos och 15mg kalcium) då blr det 40 mg forfos och 72 mg kalcium om man räcknar i hop allt, och detta är på 100gram av varig frukt, men om man tar typ lika mycket av varige frukt, såblir det väll typ rätt. eller är det helt fel. Fär 40X1.5= 60 och 40x2=80 då ska det var var kalcium ungiför mellern 60 ocg 80 eller?

ett till förslag med frukt och grönsaker:

körsbär(2mg F och 15mg K), Vitkål (38 mg F och 45mg K), päron 10mg Foch 12mg K) då blr det ju 50mg F och 72mgK (lite för lite kalcium men det är inte mycket eller?). Kalciumet ska var mellan 75 och 100mg stämmer det?

ett till förslag:

vitkål (36mgF och 45mg K), grapefrukt (8mgF och 12mgK), päron (11mg F och 12mg K)

det blir 55mgF och 69mg K, och det ska var 82,5 till 110mg kalcium, så det är för lite men det kansle finns något mer man kan lägga till något förslag?

Har jag tänkt rätt?

Funkar det att de dem de här blaningarna eller?

Vilken var bäst isåfall? är det något jag ska plocka bort och lägga till något annat?

FeliciaS
0

#12 Frukt är ingen lämplig marsvinskost utan bättre att ge som godis, med tanke på fruktsockret osv.

På sommaren tycker jag grönt utifrån (blir mest olika grässorter, vicker, rölleka här) är en bra bas. Mina marsvin får utöver det rotfrukter (morötter, palsternacka, persiljerötter, rotselleri, kålrot, kålrabbi) och även broccoli, paprika, stjälkselleri, vitkål utöver det. Inte allt varje dag förstås, utan det brukar bli lite rotfrukter (dock inte säsong nu på sommaren så det blir mest lite morot och blast) på morgonen, sedan en stor portion grönt på eftermiddagen/kvällen och ibland lite av antingen broccoli och stjälkselleri eller paprika och vitkål.

Använd dig av länken i #3 för att kolla upp kalciuminnehållet, kalcium-fosfor kvoten tycker jag inte du behöver lägga särskilt mycket energi på att kolla igenom för det blir oftast ett bra värde oavsett.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MarsvinsGrisarna
0

Okej, tack. Jag som sutit här och räcknat och räcknat och försökt komma fram till vad dem ska få. Men jag har också kommit på att jag ska var glad för G jag fick i mate XD Men då ger jag dem bara massa grönsaker med låg kalcium halt eller?

FeliciaS
0

#14 Ja, det räcker med att du håller koll på att de inte innehåller så mycket kalcium :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#14 Ja, som sagt tidigare behöver du väl inte göra hela matten, utan kanske istället bara undvika att ge för många grönsaker/frukter med en hög eller låg kalcium:fosfat kvot och försöka variera värdena. Ger du ex. något med 3:1 kvot och högre kan du "blanda ut" med 1:1 och lägre, och tvärtom. Sen är det inte så petnoga med vad värdet blir i slutändan.

Så länge man inte enbart ger foder med värden över 3:1 eller enbart ger foder med värden under 1:1 borde det inte vara någon större fara.

Och sedan bör man se till att inte ge mycket av föda innehållande en hög halt kalcium eller oxalsyra, ex. dill, persilja, maskrosor, rucolasallad, grönkål, rödbetor och spenat. Och tomat ska man också undvika att ge för mycket av. Dock kan flera av nämnda grönsaker vara bra i mindre mängd, så helt utesluta det måste man inte.