Foderhjälp!
Jag undrar hur mycket mat jag ska ge till mina marsvin, 1 fullvuxen hane och en liten hane. Vi ger blandad fullkost (tror jag det heter) och grönsaker lite då och då.
Hjälp mig 
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta
Först och främst önskar jag dig välkommen till marsvin.ifokus :)
De ska alltid ha fri tillgång på mycket hö, det är absolut viktigast i deras kost. Nu på sommaren kan du plocka grönfoder utomhus och ge mycket av det till marsvinen. De behöver grönkost varje dag, antingen gräs och sånt på sommaren och lite andra grönsaker, och på våren/hösten/vintern en varierad grönsakskost. Vilka grönsaker och rotfrukter som är bra att ge kan du läsa i artikeln "Handla rätt till marsvinen".
Färdiga pellets- och kraftfoderblandningar innehåller ofta för mycket salt och mineraler för att de ska vara bra för marsvin. Tyvärr så är det inte ovanligt att de istället är skadliga och bidrar till urinvägsinfektion till exempel. Ge istället havre och kornkross som kraftfoder, det är bra både för marsvinen och din plånbok :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 Jag skulle satsa på att ge mycket grönt från naturen såhär så sommaren istället för att "slösa pengar" på att köpa grönsaker :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin