Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1692 ggr
1-2-3
0

Tv;n

Är Tv;n på något sätt farligt för marsvin?

Om dom tillexempel har buren brevid en tv?

queenlinnea
0

Det skulle jag inte tro. Det ända är väl ljudet kanske, om det är för högt så kan dom fara illa.

Royalz
0

Jag har nästan alla mina djur inne i tv-rummet och dom verkar inte bry sig särskilt mycket :) Vi brukar aldrig ha så högt ljud på tv:n heller.

1-2-3
0

Okej, jag brukar inte heller ha högt ljud :)

FeliciaS
0

Tv:n låter ju mycket, inte bara ljudet från programmen utan själva surret osv. är höga ljud som vi människor till stor del inte hör. Jag skulle aldrig ha mina marsvin i ett rum där en tv står på varje dag, eller intill en tv eller dator. Det måste finnas lämpligare platser än så att ha dem på.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

#4 Jag tycker du överdriver nu. Mina marsvin står i mitt rum & Tv:n är nästan alltid på. Dom bryr sig inte alls. Har iofs inte jätte högt ljud på. Tror verkligen inte dom lider av det. Dom vänjer sig.

[Maijah]
0

Jag håller med FeliciaS ovan, tv;n utger faktiskt mycket surr och höga ljud som vi inte hör. Marsvin hör frekvenser som vi inte uppfattar, de har väldigt bra hörsel. Jag skulle inte heller placera burarna nära en Tv eller dator om dessa används ofta. Tänk er själva va störigt med massa surr och pipande runt om kring sig konstant.

Creation
0

Jag kan störa mig på pip från tv-apparater, stationära datorer och kylskåp ibland och kan tänka mig att dessa ljud måste vara ännu värre för marsvinen, så jag skulle inte heller kalla rum med dessa saker som bästa marsvinsmiljöerna.
**
Dock** är det ju i många fall svårt att undvika att ha marsvin i ett rum som ej innehar någon pipande apparat(vardagsrum=tv, kök=kylskåp, sovrum=stationär dator), så jag tänker inte klaga på någon som har det. Jag själv har marsvinen i köket för närvarande och ska senare flytta dem till mitt rum där det finns en stationär dator.

Så jag tror helt enkelt att det inte är så mycket att tänka på. Bättre att fokusera på boyta och inredning, tillgången till ljus, rumstemperatur, hur lättstädat det är osv och besluta om rummets lämplighet efter det. Har man två lämpliga rum kanske man bör välja det rum där de elektroniska, pipande sakerna är på så liten del av dagen som möjligt däremot.

Och ev. högtalare bör förstås hållas på så låg volym som möjligt.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

1-2-3
0

Okej, tack för alla svaren =)