Rasfrågor
Mina två marsvin kommer från vänner som köpt två hanar från en djuraffär. När den ena hanen blev väldigt rund om magen insåg dem misstaget. Vi har två av dessa ungar.
Dessa ser ut som korthåriga nonself. Vår ena ser ut som dem och den andra är sträv i pälsen. Har försökt läsa mig till vad det kunde vara för ras han har i sig och har hela tiden trott på teddy/rex. Börjar nu tro att det kan vara lakeland. Han är kort och sträv i huvudet men längre bak ligger pälsen ner och på magen är pälsen vågig. Där är pälsen mycket mjukare.
Kan två tills synes nonself få ungar med lakeland i sig? Har tittat runt här mycket och blir aldrig klok på detta med raser och blandraser.
Har också tänkt på detta med satin. Han är ovanligt liten till växten, har skrivit om detta här inne tidigare. Om man har satin i sig och får den hemska sjukdom som vissa får, kan de då redan i ung ålder märkas genom att de är småväxta? Tycker han är lite satinglansig i pälsen på huvudet. Han är 6 månader.
Du kan inte fotografera dina marsvin? :) Det skulle hjälpa att avgöra vilken ras dina grisar är.
Två nonselfmarsvin kan inte ge lakeland. Däremot kan en lakeland och en nonself ge lakelandungar. Det kan hända att du har en sträv lakeland, men av din beskrivning tycker jag inte att det låter som det. Det låter snarare som att du har en mjuk teddy/rex. Långt ifrån alla teddysar/rexar har direkt sträv päls, det är bara något man avlar för att de ska få.
Jag uppfattade det som att pälsen är riktad utåt(alltså ligger inte ned alls) runt huvudet, medan den lägger sig ned runt rumpan? Det är inte ovanligt hos mjuka teddysar/rexar. Lakelands har istället slätare päls som känns sträv, men den ligger ned nästan överallt. Den kan stå upp lite runt huvudet, men inte som en teddy/rex. Men en bild skulle som sagt underlätta.
Jag har hört att satinungar vid födseln kan vara lite mindre och svagare, men de som överlever de första veckorna ska kunna växa upp och bli lika stora som vanliga marsvin. Det blir lättast att avgöra om marsvinet är satin eller inte om du tar en bild och lägger in här. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Kan du kanske ta ett kort från sidan på han :)
En lakeland påminer oftast om en taskig teddy i pälsen
jag tycker ju han på minner om en lakeland med tanke på att pälsen är vågig på magen och den ligger ner, men det är svårt att säga när man inte ser eller känner marsvinet framför sig, har du ingen uppfödare i närhetan av dig som kanske kan hjälpa dig?
Finns lakelands som är släta i pälsen med för om man kollar statestik parningen
- Skinny + skinny = fyra stycken skinnys.
- Skinny + lakeland = två skinnys och två lakelands.
- Skinny + pälsat marsvin utan naken gen = fyra lakelands.
- Lakeland + pälsat marsvin utan naken gen = två lakelands och två icke-bärare.
- Lakeland + lakeland = två lakelands, en skinny och en icke-bärare.
- Lakeland + pälsat marsvin utan naken gen = två lakelands och två icke-bärare.