Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 794 ggr
Sofieproppan
0

För lite hö?

Mina två marsvin äter vanligtvis mycket hö men nu när de spenderar mycket tid i sin utebur så äter de mindre.

Deras utebur står direkt på gräsmattan så de äter mycket gräs. Har även hö där men det är sällan de äter av detta. Precis när man lägger in nytt kommer de och äter men sen går de igen.

De senaste veckorna har de varit där dagtid när vi är hemma. Så på helgen hela dagarna och annars hela kvällarna typ mellan kl 16 och 21-22.

När de kommer in på kvällen försöker jag vänta med övriga grönsaker till de har ätit hö en stund. Ger dem mycket mindre del grönsaker nu när de äter mycket gräs.

Är detta kanske helt normalt och ok eller kan det vara ett problem? Kan ju inte ha dem inne bara för att de ska äta hör tycker man.

Moa-16
0

Det är ingen fara. Det räcker, Jag har inget hö alls i uteburen. Dom äter ju hö på kvällen,natten. Huvudsaken är att dom har tillgång till hö, man kan inte tvinga dom att äta det.

Sofieproppan
0

OK, det låter bra. Hade inte heller hö först men har det nu. Men som sagt gräset är mycket mer populärt.

Moa-16
0

#2 Precis, jag har svårt att tro att mina skulle äta höet även om det fanns,bara onödigt. Gräset är godare! ;)