Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1386 ggr
Jarlein
0

Rågbröd?

Läste igenom pappren jag fick med mina två marsvin jag köpte från en djuraffär i vintras.. Där är med en lista på vad man INTE skall ge till marsvinen: Potatis,lök,gräslök,kål,blomkål,broccoli,surskorpor,mörkt bröd (alltså rågbröd),godis,chips,kött,mjöklprodukter,krukväxter.

Vet att kålsorterna är helt på fel ställe och mina grisar har fått av alla de tre sorterna som står här. Men började fundera på rågbröd,varför får man inte ge det till marsvin? Har gett knäckebröd ock torkat bröd som har innehållit en del råg men mina grisar är lika pigga som alltid..Glad

FeliciaS
0

Den listan verkar mycket märklig :P Bröd är ingen direkt bra kost (förutom knäckebröd emellanåt), men anledningen till att det står just mörkt bröd har jag ingen aning om.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jarlein
0

De får bara torkat bröd/knäckebröd emellanåt mest då knäckebröd..Men visst var det en intressant lista..:)

Caspia
0

Ja det var verkligen en intressant lista, "godis, chips, kött, mjölkprodukter och krukväxter". Känns lite som varningstexten på kaffemuggen att innehållet kan vara varmt. För övrigt läste jag "sårskorpor", det var ju skönt att de redde ut det också. ;-) Känns som att den där listan är en sanslös blandning orsakad av någon som blev avbruten mitt i och sedan återvände till skrivandet med huvudet på annat håll.

Envishet och drömmar

tjorve
0

Det som jag kan se nu som är superfel är kål, blomkål och broccoli.

Vitkål är basgrönsak för marsvin och blomkål (gärna blasten) och broccoli gillar också marsvin!

Det andra som stod var nästan självskrivet att man inte borde ge.

Lycka till med mathandlandet!

Jarlein
0

#3 "sårskorpor"…Skrattande Jag måste riktigt kolla att jag inte hade skrivit fel..

#4 Jag förstår inte heller varför de har lagt kålen på inte listan.. och de andra borde ju vara självklart att inte ge..