Pellets och blandfoder åt marsvin
Många frågor som dyker upp en efter en när man sitter & läser i trådarna & artiklarna. Men, alltid mycket bättre att ta reda på massor innan köp, så allt är i ordning utifall man glömt något.
Så, det här med att ge pellets/blandfoder verkar som mycket annat, vara en hel vetenskap. När jag hade marsvin när jag var yngre, gav vi dem så mkt. blandat vi kunde hitta på, men de hade "vanliga" marsvinspellets att tillgå. Nu börjar jag förstå att det i många fall är "skit"?
Jag läste om (och just nu har jag såklart glömt vad det heter, inte HAVREkross utan ___, som skulle vara rikt på fibrer samt mineraler, men lagom fattiga på fett & protein, vad heter det nu igen?) ÄR detta ett bra foder att ge som tillskott bredvid hö, grönsaker osv.? Ska man ge det varje dag/fri tillgång?
Hoppas dessa frågor kan redas ut! Vill gärna ha all fakta på bordet så gott det går innan köp.
Tack :)
_
Rubrik redigerad av moderator för att få en så välfungerande sökfunktion som möjligt._
Kornkross?
Du kan ge fri tillgång på kornkross, det är ett bra foder :)
Hanna
Tack för era svar. Går detta som ENDA-foder bredvid hö & grönsaker?
#3 - Ja. Jag ger havrekross som det enda torrfodret.
Torrfoder är egentligen ingenting du behöver ge till vuxna marsvin i bra form. Jag ger ungdjur, dräktiga/digivande honor och gamla skruttisar som inte håller vikten så bra fri tillgång på det. Övriga får bara lite grann för att få något när de andra får.
Hanna
Jag ger alla mina Kornkross, killarna som växer får även Oxbow pellets. Har märkt att mina tjejer (som inte är gamla, men färdigvuxna) lätt blir lite tunna utan kraftfoder så de får kornkross och det funkar super :)
Mina honor får fri tillgång på pellets+kornkross då alla är under 6 månader och fortfarande växer. Ingen är tjock alls.
Hanarna får 4 msk per bur per dag. Så ca 2 msk var då.
OXBOW läste jag om på intrenet. Kan man lita på att detta är bra pellets alltså? Kan detta endast köpas via internet eller finns det i någon butik också?
#7 Ja den är jättebra (det är nog den bästa som går att få tag på), men dyr. Den är speciellt anpassad till marsvin. Finns Oxbow Performance för växande/dräktiga/digivande marsvin (den får mina killar blandat me kornkross då de växer) och Oxbow Cavy Cuisine för vuxna marsvin. Oxbow gör också pellets speciellt anpassade för t.ex Chinchillor, samt lite andra saker.
Finns att beställa på Husdjursbutiken, och sen finns det säkert att köpa på vissa veterinärkliniker. Den går inte att få tag på överallt.
Hm har bestämt för mig att jag svarade .. men tips är Lottie foder, finns att köpa på lantmännen… !
Är lottie foder pellets? Bra det med?
Oxbow 2,2 kg, det är väl väldigt liten mängd, räcker cirkus hur länge för två marsvin? Om de får kornkross också alltså? Hur ger ni, 50/50 då eller?
#10 Ja det är pellets, det går att ge men Oxbow är mycket bättre för marsvin egentligen (då det är anpassat för dem). Lottie ges till kaniner också t.ex.
Hur mycket man vill ge av varje är upp till en själv. Jag ger ca 2-3 matskedar pellets per dag till mina två växande killar och utöver det har de fri tillgång till kornkross som jag bara fyller på när det är slut, tjejerna har också fri tillgång till kornkross men de får ingen pellets då de inte växer.
Jag räknade lite, om man ger 3 matskedar pellets per dag, räcker påsen i ca 88 dagar, dvs ca 3 månader.
Tack vad snällt av dig att kolla upp det! Tack :) Jag såg att det fanns en påse av samma på 4,5 kg. Bra att det fanns en lite större också. Då räcker det ännu lite längre :) Jag hoppas att Oxbow då går att hitta på någon välsorterad zoobutik. För även om man inte alltid vill gynna dem, så kan det vara krångligt att behöva betsälla jämt & så kostar ju frakten lite också. plus att många gånger tycker jag var jag än beställer ifrån, och vad jag beställer, kan det ofta bli fel sak som kommer hem. Men säkerligen måste väl någon affär sälja detta foder också?
#12 Jo jag tror de finns på enstaka zoo-butiker. Vilka har jag dock ingen aning om. Det finns även runt 20 kg säckar har jag hört, men de har jag inte sett någonstanns :p Men om du inte hittar på nån butik/vet klinik så ska du veta att husdjursbutiken är superbra att beställa ifrån, alltid bara 50:- frakt och varorna kommer rätt snabbt, men det beror ju på var man bor såklart;) Och de skickar inte fel saker heller, har nog beställt 5 ggr därifrån och det har alltid funkat bra :)