Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1312 ggr
Mojma
0

Pälsskötsel

Hej.

Jag skrev i en tidigare tråd som gällde shelties, hur mycket deras päls tovar sig. Fick då höra att det bara blir tovor där bak i princip, då det är där avföring/kiss kan råka fastna om det är långt.

Men jag vill ha dem så pass kortklippta att nästan inget ramlar i marken, är då pälsen lättskött enligt er? Läste idag nämligen på i en bok jag köpt om marsvin. Där stod det att daglig borstning är absolut nödvänding på långhårsraser oavsett - Är detta överdrivet eller inte?

Och det stod att deras päls växer ca 2,5 cm i månaden, stämmer det?

Känns bra att veta mer om detta innan.

Tack på förhand :)

Rubrik redigerad av moderator för att få en mer välfungerande sökfunktion.

Fridaaaa
0

Det är  nog från individ till individ på långhåriga, min sheltie som jag hade borstade jag 1-2 ggr/vecka och hon fick knappt tovor. Klippte henne kort där bak och längs med sidorna för att det inte skulle släpa i marken.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maijah]
0

Nä det är lite överdrivet, jag borstar inte min alpaca så ofta alls, även om hon har lite längre hår ibland. Just nu på sommarn håller jag henne väldigt kortklippt (alltså ungefär 1 cm långt hår eller så) och då behöver jag inte borsta henne alls.

Och ja, det är väl på ett ungefär så mycket det växer.

Creation
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kammade/borstade nästan aldrig mina två coronethanar(ger dessa som exempel istället för mina lockiga långhår eftersom det är shelties vi talar om). De kammades mest bara inför utställning och jag ställer ut ca 4ggr om året. Kanske i genomsnitt en gång i månaden utöver det. De enda gånger de fick "tovor" var när det kom sperma i pälsen. Ev. en vanligt bildad tova om året.

Och de hade inte särskilt kort päls alls, se bifogad bild. Lite längre päls än vanligt på bilden, men inga tovor i sikte för det, och ingen smutsig päls heller.

De långhårshanar jag har nu(en alpaca och en merino) kammar jag också väldigt sällan, ett par gånger i månaden än så länge. Inga tovor här heller.

Att långhår måste kammas varje dag/vecka stämmer inte. Är pälsen klippt så är risken för tovbildning mycket liten. Kanske finns det marsvin med en särskild pälstyp som tovar sig, men det kan jag nog lova dig att långhårsuppfödare inte avlar på. Långhårsuppfödarna vill ju att deras marsvin ska ha lättskött päls.

Dock har jag hört att hanar inte kissar ner släpet lika lätt som honor(hanar kissar mer framåt, honor bakåt mot släpet), så kanske har mina långhår varit så tovfria av den anledningen. Jag har ju bara haft långhårshanar.

Långhårs pälsar växer ca 2-2,5 cm i månaden, ja.
Måste inflika att just borstning inte gör någon nytta över huvud taget. Att använda en borste för att reda ut pälsen på långhår är bara obehagligt för dem och fungerar inte lika bra som en kam. En glestandad kam är att rekommendera istället!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta var mer normal pälslängd för marsvinen, när de klipptes kort.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Chamisia]
0

Min sheltie har väl ca 7-8 cm lång päls, och den tovar sig aldrig. Borstar en gång i veckan ungefär. :) Ibland oftare, men då är det bara för att jag vill pyssla med henne, haha.

Men det är säkert olika från individ till individ!

[Chamisia]
0

Kan tillägga att jag inte använder borste, utan en vanlig kam.

Och jag har inte sett den minsta antydan på tova heller.

Lexxi
0

Jag har en sheltiekorsning hemma med päls som alltid hängt ner till backen tills nu. Det är en hona och under detvå åren jag haft henne har jag bara behövtg klippa bort tovor i baken 2-3 ggr. Annars har det inte blivit några tovor :)

Mvh Alexandra

http://lexxis.se