Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2598 ggr
vilo
0

Normalvikt på 6-månaders?

Jag tycker att vår nya lillkille, Lille Skutt är tunn. Vägde honom idag och han väger 610 g. 
Jag har ingen aning om vad som är "normalt" för en kille på 6 månader….

Har varit och köpt hel havre, har för mig att det kan göda upp honom lite??

fia-mia
0

Min minsta tjej vägde något sånt, lite mer kanske  och den andra vägde runt 700. Du behöver nog inte vara orolig. Nu är mina 9 månader och väger 970 resp 820, så de kommer ikapp.

Kligröt och havregryn brukar funka om de är lite tunna

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Abico
0

Det är väldigt individuellt, hur fort dom växer och hur stora dom faktiskt blir. Häng inte upp dig på vikten och tänk på att i den åldern är dom ofta slyngliga i kroppen, väldigt avlånga liksom ;)

Tunn ska han ju såklart inte vara, men om det inte är så att han plöstigt blivit tunn eller äter dåligt tycker jag inte att det är något du ska oroa dig för. Mata på bra, havrekross eller havregryn är jättebra. Helhavre skulle jag inte ge och jag tror inte att det är uppskattat heller.

Hanna 

vilo
0

#2 Avlång var ett bra sätt att beskriva honom på !

Jag jämför ju bara med min 3-åring som väger 1.1 kilo, så han ser så himla liten ut

Fick hem honom igår, men han äter bra, och är väldigt aktiv, så jag är inte orolig…

De andra killarna fick jag hem när de var 1.5 år, och då var de ju redan fullvuxna!

Varför inte helhavre? Nyfiken bara, då jag hört att det ska vara bra?

Creation
0

Han kanske är rätt liten? Det är svårt att säga vad som är normalt och inte, det gäller mest att känna efter på muskulaturen om marsvinet är magert eller ej.

Dock låter det som lite i underkant. Mina förra två hanar vägde ca 900g vid 6 månaders ålder och passerade 600g vid 3-3,5 månaders ålder. Den ena av mina nuvarande grabbar passerade 600g vid 3 månaders ålder och min andra två månader gamla grabb väger snart 600g han med(han är ca 550g stor nu).

Men det varierar. Jag kanske bara har haft snabbt växande marsvin.

Du kan ju kolla in vad andra personers marsvin väger i ungefär samma ålder i DENNA tråd och uppföljaren. Där kan man se den ungefärliga viktvariationen.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

vilo
0

#3 Ska kolla den sidan.

Han har bott ensam en tid, och gamla ägaren har bara gett hö och grönsaker. Så länge han växer ska de väl ha något slags foder?

Hon vågade heller inte klippa klorna på framtassarna, för att de var svarta :( Hon hade filat lite, men jag klippte dem när han kom hit.

Han känns inte mager, men jag ska försöka göda upp honom lite!!