Blandras
Jag har haft marsvin som barn och nu har våra barn fått sina första marsvin. Vi köpte våra på blocket eftersom barnen ville ha på en gång och det blev 2 hanar som växt upp tillsammans, ett långhårigt och ett korthårigt.
Ju mer jag läser om marsvin desto mer intresserad blir jag och nu funderar jag på att skaffa en hona för att kanske få ungar. Helst av allt skulle jag vilja ha ett korthårigt marsvin men går det att blanda hursomhelst? T.ex ett långhårigt och ett korthårigt?
Grattis till köpet!
En sak reagerar jag faktiskt på direkt, rätta mig om jag har fel.
"Vi köpte våra på blocket eftersom barnen ville ha på en gång"
För mig - och antagligen många här - är marsvin inte djur man köper direkt "för marsvin känns gulliga". Risken finns att dina barn tröttnar om de fick det de ville ha direkt och faktiskt inte fick fundera ordentligt på om marsbin verkligen är vad de vill ha. Så jag tycker du ska ha i tankarna att allt ansvar kanske hamnar på dig.
Det jag rekommenderar är att du väntar lite med avel. Så vet du om intresset håller i sig.
Sen tycker jag att man ska fundera på om man vill stödja blandrasaveln. Renrasiga marsvin - eller alla marsvin med någon form av stamtavla - vet man ju lite om bakgrunden. Det är ju inte att bara para och så sköter allt sig självt. Det finns en hel del sjukdomar och defekter som kan ske, eftersom du inte vet vad som finns bak i stammen. En risk är ju även att honan toxar, har du möjlighet att stödmata var tredje timme i flera veckor? Vad gör du om du inte får ungar sålda? Kan du ha flera burar under en tid med ungar som ingen vill ha? Har du råd med veterinärvård om honan blir allvarligt sjuk under en dräktighet?
Det är bättre att du köper två marsvin av samma ras som du parar. Då kan du t.ex. regga dem och du kan ställa ut dem i ras?
Hur länge har du haft marsvin nu? Jag tycker personligen att man ska ha minst ett par års "färsk" marsvinserfarenhet innan man ger sig in på att avla. Det finns mycket som inte går att lära sig på annat sätt än genom erfarenhet. Dessutom finns stor risk för att intresset falnar under dessa två år. Äkta intresse håller i sig under denna tid.
Men som svar på din fråga så får man förstås blanda hur man själv än vill. Dock bör avelsmarsvinen i fråga alltid ha dokumenterad stam förstås, så att man kan minska risken för att ärftliga sjukdomar dyker upp hos avkomman.
Tänker du så småningom avla skulle jag också avråda dig att använda några av era befintliga hanar. Dels så måste i så fall en av dem vara ensam en månad när den andra är på parning och dels så är risken stor för att de inte kan gå ihop efteråt. Sen vet jag inte om du vet stammen på dessa heller?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.