Fleece,spån,toalätt...
Jaa nu har jag ju använt fleece ett tag, och haft matavdelning med tidningspapper+hö vilket inte funkat jättebra (matavdelningen alltså, börjar lukta jättesnabbt) så igår köpte jag hem toalätt-strö att ha vid matavdelningen.
Men fy sjutton vad toalättströt stinker! Usch, hela marsvinsrummet luktar illa =( (dock är det bara jag i familjen som tycker det luktar illa, men jag har hört från flera marsvinsägare som testat toalätt att det stinker så det kan inte vara något fel på mitt luktsinne, det kanske är lite individuellt el nått)
Nu känns det som att spån skulle vara enklare och mera godluktande…. men fleece är ju mer hälsosamt.. Jag är lite kluven:
"Barrträd innehåller terpentin vilket är giftigt i större mängder. När terpentinet kommer i kontakt med urin ökar ammoniakhalten och det blir då cancerframkallande" (Taget ur ett nummer av MM)
Men det är ju jättemånga som har sina marsvin och andra gnagare på vanligt spån utan att de far illa av det. (Vad jag vet iaf)
Jag vill ju bara att mina grisar ska må bra. Om man håller spånet torrt (så att man tar bort det kissiga ofta) då borde det väl inte bli "cancerframkallande"? Så länge man håller det rent borde det väl vara ofarligt eller? =)
Lite synpunkter från er? Är jag väldig hönsmamma av mig nu haha?
Man vänjer sig vid toalätt lukten :) Det luktar inte hallon, men det luktar ju inte illa heller. Bara lite speciellt ;)
Jag tycker då det luktar jätteilla jag
Jag vill inte änns vara där inne…
Varför kan du inte ha fleece även vid matplatsen?
Jag har ett svagt minne av att toalett inte luktade blomma precis men var heller inget jag kommer ihåg luktade jätteilla
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Därför att jag isåfall måste byta den fleecen+tidningspappret under fleecen 1 gång per dag för att det inte ska börja lukta jätteäckligt direkt. Jag inte överflödigt med fleece eller tidningspapper heller då det går till övriga delen av buren för att det ska bli bekvämt för dem att gå på.
Hmm funderar på att åtminstone testa med spån någon vecka och se hur det funkar… är det bättre får det bli det. Jag är nämligen lite trött på att behöva städa i marsvinsburen (det kommer bli två dessutom snart) varje dag nu.
Om du är osäker ang spånet kan du ha lövträdsspån (asp, al) eller -flis. Har haft aspflis till en av kaninerna när hon bodde inne, funkade super, luktade mkt mindre än spån (som faktiskt luktar terpentin) och dammade inte alls (spån dammar ganska mkt). Skulle ha det till marsvinen också om det inte vore för att det inte finns i närheten (måste åka in till stan för att köpa det och köpa en massa säckar åt gången isf).
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#5 Det är ju bara det att lövträdsspån är ganska mycket dyrare än vanligt, och jag kommer ha två 200x80 burar att fylla. Jag har ju haft spån innan, men ville testa med fleece men nu tycker jag det börjar bli lite jobbigt. Det är ju bara att spån sprider sig så mycket och dammar gör det ju med, men aja. Jag får väl ha sopkvasten framme. Tur att marsvinen har eget rum..
Jag använder också fleece och i hölådan har jag spån + stl-strö till mina grisar. Stl-strö är också gjort av papper, men stinker inte som toa-lätt, jag tycker det funkar bra. Pappersströet lägger jag överst så spånet håller sig kvar i lådan och inte hamnar på fleecen.
Angående att spånet är cancerframkallande så har jag för mig att jag läst att det tar så lång tid för marsvinet att utveckla sjukdomen att de hinner dö av ålder först. Fast jag kommer inte ihåg vart jag läst det så hur sant det är vet jag inte.

Jag blandar Stl-strö och toalätt, toalätten luktar bara när du precis öppnat påsen, där du lägger hö, marsvinskiss+marsvinsbajs på det så luktar det inte toalätt längre, då luktar det ingenting :) Tycker jag iallafall.
#7 Vet inte riktigt om man ska tro på det… Nåja sant eller inte, så tror jag nog att om man håller rent i marsvinsburen händer nog inget =)
#8 Men när jag öppna påsen, tyckte jag inte det var så farligt, sen när de legat toalätt i marsvinsburen under natten, då stankt det riktigt illa på morgonen :/
#9 Massor av uppfödare använder ju spån och hur många har mist sina grisar i cancer??
När jag testade toa-lätt upplevde jag det som om lukten varierade från påse till påse. Ibland luktade det väldigt starkt och ibland ingenting alls.
#10 Öh?… Jag mena bara att jag vet inte om jag ska tro på att alla marsvin som går på spån börjar utveckla cancer. Sorry om jag skrev lite flummigt… (eller om jag missuppfattade, jag är lite trög idag;)
Nä spån nästa! Det kommer nog att bli lite väl mycket tvätt om jag ska ha fleece i båda 200x80 burarna, sen börjar det ju lukta så lätt..
#11 Jag menar bara att man hör om fler marsvin som dör av andra åkommor. Cancer verkar inte så vanligt som spånanvändandet.
Om det inte skräpade så förbaskat skulle jag också använda spån, nu räcker det som är i hölådorna.
Jag är helsåld på fleece för jag tycker det är smidigt att bara stoppa filtar och handukar i tvättmaskinen och framför allt - det skräpar inte. Fast det är ju inte alla som har tillgång till tvättstuga med stor mattvätt som tar nästan alla filtar på en gång.
Minus på fleecekontot är väl att man måste plocka pluttar dagligen.
#12 Mm jag tror inte jag behöver oroa mig för det. Ja visst är det smidigt att bara stoppa ner filtarna i tvättmaskinen, men sen är det ju det här med pluttplockning och att det börjar lukta lite ganska snabbt även om man som jag byter varannan dag (fast det är främst från matavdelningen, toalättströt). Jag upplever även att när killarna går på fleece så luktar det väldigt äckligt från deras bur då mina hanar "doftmarkerar" väldigt mycket, och fleecen "absorberar" inte lukten som spån gör.
Så länge du ser till att det inte är blött i buren är spån inte farligt. Det suger upp bra och börjar ju torka direkt då det är fuktigt, enbart om man byter för sällan så det blir packat med bara fuktigt spån så blir det ohälsosamt. Själv har jag dock inget problem med lukten av toalätt, men kan du inte öppna förpackningen så fort du köpt hem det och låta stå i något förråd eller liknande?
Jag har alltid haft spån, förut toalätt + aspspån då jag hade en känslig gris, och lär inte byta till något annat ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#14 Ja inte ska de få gå i en skitig bur heller =) Jag vet inte, även om jag kanske kan vänja mig vid lukten av toalätt så känns spån som något jag vill testa om det funkar igen. Det blir mycket enklare för mig och grisarna blir säkert nöjda, om de änns bryr sig :p

Och jag tycker toalätt är det allra bästa av alla underlag! Det luktar lite eget, men med tanke på uppsugningsförmåga och att det inte luktar kiss och äckel från det vinner det m hästlängder över spån tycker jag! Spån blir ju äckligt betydligt snabbare! Sen kanske jag är lite partisk då jag inte tål spån heller… men sen vi slutade m spån till gnagarna så har samtliga levt längre & sundare liv (även om vi innan inte hade problem m tex tumörer heller)
#16 Mm, men jag tror inte att mina föräldrar skulle tillåta att ha enbart toalätt i två st 200x80 burar. Det blir alldeles för dyrt i längden. Men hur kan du då avgöra om de lever sundare liv nu om ni inte haft problem när ni hade spån heller? :p
Förövrigt tror jag inte att underlaget påverkar livslängden speciellt mycket, då det finns många marsvin som blivit väldigt gamla även om de gått på spån, men visst, är marsvinet/marsvinen extra känsliga kan det säkert påverka.
Jag tror jag ska ta och sova på saken, klockan är snart 1 och jag börjar bli trött…. Fleece har ju trots allt väldigt många fördelar, och i hälsosynpunkt är det bättre för grisarna. Jag kanske kan vänja mig vid toalättströt iaf. Gud va jag velar.
Äh ja behöver lite betänketid.
Godnatt!

#17 vi hade inte specifikt problem m cancer, men en massa andra hälsoproblem, så som luftvägsproblem, förkylningar, allmän risighet osv. Dessutom så tycks livslängden ha ökat sen vi slutade m spån, men det är ju bara mina personliga upplevelser. Ända anledningen jag ser att använda spån är för att det är så mkt billigare än allt annat, men har man inte råd m ett bra underlag så kanske man inte skall ha djur…
#18 Ok :) Hmm det du säger gör mig så osäker till spån. Det är ju trots allt bättre för marsvinen med fleece. Jag ska gå upp och städa burar nu, börjar bli lite van vid toalätt-lukten känns det som :)
Ja vi får väl se…
#19 Hur blev det sedan med burmaterial? När jag använde spån (innan jag blev allergisk) så märkte jag att även vissa marsvin nös och blev förkylda av det. När jag bytte till fleece så slutade de nysa. Antar att både marsvin och människor kan vara allergiska mot spån då.
#20 Sen ett tag tillbax kör jag med spån till girls:en och det funkar super för både mig och grisarna =) Killarna ska också få en nästan likadan bur sedan med spån som underlag men sålänge har de en burbotten på 100x50 med toalätt-strö/mat i och tillgång till en hage på ca 2 kvm dygnet runt.
Det skulle bli lite väl jobbigt med fleece när man har 5 grisar upp delat i två burar. Hade jag haft 2-3 skulle jag nog kunna ha fleece utan problem tror jag.
Så här ser det då ut nu =)