Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1644 ggr
Moctezuma
0

Bettfel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tidigare i vår skrivit om hur Turbos tand brast gång på gång. Till sist försvann den helt och hållet. Jag vet inte vad som hade hänt med just den tanden, den var porös och hade annan färg än de andra.
Under ett veterinärbesök kom veterinären fram till att orsaken till att hans tänder växer sig så långa är att han har ett bettfel (överbett). Så i flera månaders tid har jag fått klippa tänderna ungefär en gång per vecka/varannan vecka så att de inte blir för långa. Jag tycker att det är obehagligt att klippa, och Turbo tycker inte heller om det, men vad gör man? Är det någon annan som har marsvin med bettfel?

Turbo :) 

Linnet
0

Marsvin ska ju ha överbett för att tänderna ska nötas som dom ska, fast ibland kan dom ju bli för långa ändå, men det är ju svårt att klippa så att det blir rätt, för om inte tänderna går ihop så kan dom ju inte äta normalt.

Moctezuma
0

#1 Jo, men jag menar FÖR mycket överbett… Alltså så att tänderna inte slits mot varandra som de ska. Klart att de måste ha övre tandparet längre ut, annars skulle det ju inte fungera :P

idipidi
0

Jag har aldrig hört om marsvin med ett sådant bettfel. Tycker att det låter märkligt faktiskt. Om han har ett sånt bettfel så borde det väl ge problem med kindtänderna också? Och de kan du ju inte klippa.

Däremot har jag tyvärr, vid flera tillfällen, hört om veterinärer som påstått att marsvin har bettfel och för långa tänder trots att tänderna är helt normala. Säger förstås inte att det måste vara så i ditt fall.

Linnet
0

#3 Tycker också att det låter konstigt

Moctezuma
0

Kindtänderna har det inte varit något fel på…
Felaktig diagnos kanske? Hur som helst växer sig framtänderna för långa eftersom de inte slits mot varandra som de ska… Inga problem med mina två andra marsvin, fastän de får samma mat osv.