Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2801 ggr
csilla75
0

marsvinshus

tänkte fråga vad minimimåtten för hus för 2 marsvin är? vi tänkte snickra ihop ett tjusigt hus åt tjejerna men vill inte att det blir för litet.

tacksam för svar o tips ang husbygge! Glad

Abico
0

Vill dom ligga ihop så spelar det ingen roll hur litet det är, det är min erfarenhet ;) Mina största hus nu är 30x20cm, där får det plats två normalstora marsvin som trivs ihop.

Men jag tycker för det mesta att det verkar som om dom föredrar att sova själva. Mitt tips är därför att ni bygger ett lite större hus som är delat på mitten av en skiva eller något, så att dom får varsitt krypin. Alternativt två mindre hus.

Hanna 

Caspia
0

Precis som Hanna säger så ska alla marsvin enligt lag kunna söka skydd samtidigt, vilket ju innebär två hus för två marsvin. Man kan bygga rätt kul med ett flerfacksgarage eller liknande, det är bara fantasin som sätter gränser.

Angående storlek så kan du ju titta på andra hus och bygga därefter, här är tips.

Envishet och drömmar

Creation
0

Du kan välja själv om du vill ge dina tjejer ett stort hus eller två mindre. Jag själv valde att bara ha ett större åt mina två grabbar.

Huset till mina två marsvinshanar är ca 40x20x20(längdxbreddxhöjd) innermått. Det funkar jättebra för dem. De sitter oftast inte i huset samtidigt(båda älskar att sitta på hustaket istället), men när de söker skydd springer båda in där och börjar inte bråka för det.

Jag tror inte att det finns något minimimått för marsvinshus. Det gäller nog bara att marsvinen ska få plats i husen och känna sig trygga med skyddet.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.