Black dalmation
Hej!
Jag har blivit förtjust i black dalmation på marsvin så jag undrar vilka raser är den godkänd i? Och så skulle jag gärna vilja se bilder på färgen och om någon skulle vara så snäll och förklara hur teckningen ska se ut och dylikt.
Tack på förhand!
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
Den är godkänd i alla raser(förutom self, men är den dalmatinertecknad så kallas den för nonself). Marsvinsutställningar fungerar inte som kaninutställningar, här är det bara de korthåriga, släthåriga raserna som bedöms efter teckning, medan strävhåriga och långhåriga raser får ha vilken teckning eller färg som helst. De bedöms främst efter pälstyp.
Hos Sågstugans marsvinsuppfödning kan du se hur dalmatiner "ska" se ut. Bläs, ett svart område på sidorna av huvudet som förenas emellan öronen, mörka tassar och fläckar över resten av kroppen. På Oops marsvinssida kan du se nakenmarsvin med dalmatinerfärg längre ner och läsa lite om fenomenet.
De dalmatinermarsvin som inte avlas efter teckning ser oftast inte ut som dalmatiner ska se ut hos de raser där teckning spelar roll. Långhåriga dalmatinermarsvin är kanske inte så jätteroliga att ha heller, av anledningen att man inte kommer att se teckningen riktigt sen när pälsen växer ut.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#1 Okej, du vet ingen som föder upp nonselfar i black dalmation?
#2 Okej, känner mig ganska borta en så länge angående marsvins färger och dylikt men jag försöker att lära mig!
#3 Sågstugans uppfödning nämnd och länkad i #2 föder upp black dalmation. ;) Även Mercurys föder upp black dalmation. Marshas finns också(kontaktuppgifter finns på SMF's hemsida).
Jag vet inte om någon mer.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.