Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2379 ggr
Eastwoods
0

2 vart 3

i början av sommaren köpte jag två marsvin på zoo, vart garanterad att det var två hannar. kom hem igår efter en veckas semester nere i göteborg, mamma passade då marsvinen.

så när jag skulle gosa lite med dom uppatäckte jag att de var tre st, en liten ursöt marsvinsbebis.

2 killar? yeaah right!

men nu till min fråga jag lär ju separera honan och hanen och då kommer hanen att få bo ensam, vet inte riktigt hur jag ska göra?

Abico
0

Usch vad trist, men inte helt ovanligt tyvärr Rynkar på näsan

Flytta hanen från honan och ungen snarast, annars finns risken att han parar om dom. Sedan får du fundera över hur du ska göra. Kastrering är ett alternativ om du vill kunna ha kvar både hane och hona utan att köpa in fler marsvin. Annars behöver dom en kompis var, av rätt kön.

Hanna 

idipidi
0

Du är säker på att det är en hona och en hane nu då? Så att det inte är två honor och att den ena var parad redan i djuraffären.

Fö övrigt är det helt sjukt att det här är så himla vanligt. Marsvin är dessutom lätta att könsbestämma om man jämför med många andra smådjur.

Aristarcos
0

Håller med, om att det kan ju vara 2 honor, de går ju dräktiga ganska länge 10 veckor så räkna tillbaka … du skrev i början av sommaren…då bör hon ha varit dräktig redan då du köpte henne.

Kolla om könen ser likadana ut, fota könen på båda och lägg upp här på sidan så kan du få könsbestämning av de duktiga här det finns även bilder här sedan tidigare att kolla på … också även med den lilla så du vet vad du har i buren nu. Det är ju tråkigt om det visar sig vara 2 honor ändå som du har och ändå startar att försöka bli av med den andra…

Sandra-B
0

Har du fått något skötselråd i djuraffären och något papper där det står att det är två hanar?
Oavsett så tycker jag att du ska anmäla djuraffären till länsstyrelsen för det får inte gå till så här- är olagligt.

Tycker du ska kolla könen så snabbt som möjligt så att det verkligen är en hona och en hane och dessutom kolla vilket kön det är på den lille.
Vi har hjälp till med könsbestämmning här på sajten förr genom foto på könen, annars kan du kanske jämföra dem själv eller så finns det kanske någon uppfödare/erfaren ägare i närheten där du bor som kan hjälpa dig.

Om det är så att det är en hona och en hane är risken tyvärr rätt stor att honan är dräktig igen eftersom hon brunstar strax efter att hon fött sina ungar.

Lycka till med allt och tveka inte att fråga här på sajten om du får några funderingar!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Eastwoods
0

tack så hemskt mycket för alla svar, ska knäppa kort och lägga upp här så fort jag kommer hem :D

Eastwoods
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu har jag knäppt kort!

här är ett kort på den jag tror är mamman, jag kan ha helt fel men säg ni.

Eastwoods
0

en till,

Eastwoods
0

och en på den korthåriga.

Eastwoods
0

och på bebisen

Royalz
0

Den första är en hona och den korthåriga är en hane, så sära på dom direkt.

Royalz
0

Och bebisen är en hane :) Så då har du ju iaf en kompis till hanen sedan.

Eastwoods
0

beebisen :D

Eastwoods
0

bääbis :D

Abico
0

Jag håller med Royalz i könsbestämningen.
Jättesöt bebis Kyss

Hanna 

[starlights]
0

Det är en hona och en hane.
#6 Hona.
#7 Hane.
Ungen i #9 är också en hane.

Troligen har din hona redan blivit omparad av din hane om du inte särade på dem strax efter födseln. Så du kan vänta dig bebisar igen om ca 2 månader.

Bebisen kan du sedan flytta in till hanen vid 4-5 veckors ålder.

Tycker även du ska berätta om vad som hänt för djuraffären du köpte dem i och kanske försöka få någon ersättning, även om jag tror det är näst intill omöjligt då de oftast inte bryr sig ett dugg efter att djuren lämnat affären. Men ofta bukar djuraffärerna erbjuda sig att ta tillbaka ungarna för att sälja i affären, gör INTE det utan om du inte har möjlighet att behålla ungarna sälj de privat.

Chieko
0

Vilken söt bäbis du fick i alla fall!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Sandra-B
0

Jag instämmer i könsbestämmningen som övriga i tråden gjort.
Som de andra också redan sagt så är honan troligtvis redan dräktig igen eftersom hon brunstar om direkt efter förlossningen.

Som jag skrev ovan så tycker jag att du ska anmäla djuraffären till länsstyrelsens djurskyddsinspektörer för det får verkligen inte gå till så här, är fullständigt oacceptabelt.

Fick du några papper på marsvinen när du köpte dem?
Att det skulle vara två hanar, skötselråd etc?

Grymt söt liten bebis du fick på köpet iaf :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Aristarcos
0

Håller med de andra om att bebisen var supersöt, hoppas allt ordnar sig, men nu vet du iallafall könen på marsvinen.