Sommar reportage
Så här går det till när hela marsvinsgänget på 22 individer åker på sommarsemester i stugan. Först tvingar jag min mamma att köra oss i sin stora gråa bil. Två människor, två katter, 22 marsvin och en massa packning.
Lillstugan är byggd på 1780-talet och bostadsdelen fick sin form på 1930-talet. El har vi men inget rinnande vatten.
Hihihi, lite halvtrångt i bilen kan man gissa…? Mycke "IH" & ho-ho-ho-ho
Det kommer mer i morgon nu kan jag inte skicka bilder…
#1 Ja jättetrångt. Vi måste lasta av djuren innan vi kan handla mat och packa i vattendunkarna.
Trångt men väldigt mysigt att ha med marsvin på semester såhär :)
Hanna
Här är stugan och en utebur. Marsvinen behöver i år nio burplatser. Oet har de inne i gistna gamla gallerburar staplade på varandra. På dagarna är de ute i sina uteburar. Sex burplatser finns det ute. Alla kan inte vara ute samtidigt så jag delar dagen i tre pass och byter plats på några djur vid två tillfällen under dagen. Så alla får vara ute två tredjedelar av dan. Rättvist ska det vara.
Oj, haha! Att ni orkar! Men det måste kännas mycket säkrare än att lämna marsvinen hemma med vakt i och för sig. :) Och så slipper man saknaden och allt.
Vilka fina bilder! De verkar ha det bra. Är det första gången du är ute och reser med alla marsvinen?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#11 Oh nej det är inte första gången vi åker dit med alla djuren. Vi försöker vara där några veckor varje sommar. Det som ändrats de senaste åren är att antalet marsvin har mångdubblats för tio år sedan var det ju bara sex stycken nu är det tjugotvå stycken…
Ja det är just det… jag vill helst inte utsätta en djurvakt att ta hand om alla dessa djur så lång tid som tre veckor. Det är massor av jobb och ansvar. Så är ju jag mycket mer avslappnad när jag har koll på mina små busar själv. Väl därute fungerar ju allt lika bra som hemma fast de får sitta trångt på nätterna och resorna är lite meckiga.
Marsvinen anpassar sig snabbt till sin nya miljö och det är tydligt att de trivs med att vara ute. I stan har vi inte den möjligheten vi kan bara ta ner dem på gräsmattan korta övervakade stunder. Det är absolut värt arbetet och planerandet med flytten. Största problemet är att vi inte vill hem igen, inte jag och katterna i allafall…

Oj, vad många marsvin :) hehe! Men vad härligt att ni kan ta med dom på semestern :)