Parasiter!
Idag när jag tog ut mina marsvin på verandan upptäckte jag att Lakrits såg ganska mjällig ut i pälsen. Efter att ha läst inlägget om Ohyra och parasiter så bestämde jag mig för att titta närmare. Mycket riktigt så rörde mjällen på sig och gick inte att blåsa bort. Tror att det är static lice eller liknande. Fy vad otäckt! Stackars Lakrits! Så det var bara att sätta sig ner och ringa till veterinär. Är det någon som har haft något liknande och vet vad det kommer ifrån (typ höet eller maten?) och vad man ska tänka på om man drabbats av det? Tack på förhand
Rubrik redigerad av moderator. Tänk på att inte använda så många skiljetecken i rubriken.
Du kan läsa om static HÄR och i MiFs egna artikel om ohyra. Ohyran sprids mellan marsvin. Så länge inga utomstående, smittade marsvin vistats ett tag i marsvinens hö/mat väldigt nyligen så kan det inte ha kommit därifrån. Har marsvinet vistats med utomstående marsvin eller har du köpt in något nytt marsvin på sistone? Om inte, har ohyran antagligen funnits där ända sedan du skaffade marsvinet. Förutsatt att det faktiskt är static.
Static är helt ofarligt och marsvinen tar inte skada av det, men Ohyra är ju hur som helst något som inte ska vara i marsvinens päls och bör därför behandlas.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag tittade på bilder på lakrits sedan ganska långt tillbaka där pälsen också såg lite mjällig ut så jag börjar faktist undra om det är så att han har haft det hela tiden. Han och Turbo har aldrig träffat några andra marsvin och symptomen liknar verkligen static lice. Han kliar sig inte och verkar inte ha några andra besvär av parasiterna.
Tack för hjälpen! Hoppas han och Turbo blir av med det snart.