Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 818 ggr
Loverabbits
0

Lite burtips

Hej!

Jag ska eventuellt bygga en ny bur till mina grisar. Buren kommer då att få måtten (troligen) längd 150 cm och djup 80 cm. Hur många marsvin tycker ni att man kan ha i den och tycker ni att måtten är okej?

Buren kommer få ha en kant runt om allt som är 15 cm hög och på alla sidor förutom framsidan ska jag ha ännu en kant som är 13 cm hög den kommer då att vara gjord av nät. Sammanlagt blir höjden 28 cm men jag kommer inte ha något tak på buren. I varje hörn ska det då sitta "stolpar" som jag kan fästa nätet på. På undersidan av buren ska jag har fyra hjul så att den blir lätt att flytta.

Men tror ni att grisarna kan ta sig över kanterna för i så fall måste jag göra dem lite högre. Har ni några tips eller andra ideer som jag bör tänka på när jag bygger buren?

Buren kommer att målas vit och en bit upp på kanterna med svart kallasfalt som jag målar på två, tre gånger.

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

Royalz
0

Det är bättre att du klär in insidan med waxduk eller våtrumsmatta.

Kallasfalt har man ju mest till ute kaninburar.

I den buren får du ha 8 enligt lag, så max 5-6st då :)

Loverabbits
0

#1 Okej, vad skulle du rekomendera av vakduk eller våtrumsmatta? Hur ofta måste den bytas ut på ett ungefär?

Royalz
0

Har du våtrumsmatta behöver du bytta vääldigt sällan. En vaxduk kanske måste bytas en gång i halvåret ellet nått sånt. Håller man bara rent och tar bort kiss ofta så håller de ju längre.

Loverabbits
0

#3 Okej då blir det nog en våtrumsmatta.

Loverabbits
0

Har byggt buren nu och måtten blev istället 123,5 cm i längd och 91,5 djup. Har även målat den vit så nu fattas hjul, nät på kanterna och en vaxduck i botten. (Blev det istället för våtrumsmatta.) Om någon vill kan jag knäppa kort imorgon på hur det blev.

Tasspuls
0

Vill gärna se foton :) Men 91,5 cm låter ju väldigt brett, får du tag i marsvinen i den buren? Jag hade en bur med ungefär samma längd men som var 80cm bred och jag nådde dem knappt och de låg vid inre väggen.

Loverabbits
0

#6 Eftersom jag är ganska lång och inte ska ha något tak på buren kommer jag lätt åt dom och dessutom om det inte skulle gå kan jag ta dem från buren sidor. Ska se om jag kan fixa bilder idag på hur det blev fast den är inte riktigt klar än. ;)