Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3543 ggr
1-2-3
0

Fleece eller spån?

Halloj

Fungerar fleece lika bra i buren som spån?

[Maijah]
0

Ja men då behövs en rätt stor bur och inte för många marsvin. Fleece är bättre för marsvinens luftvägar och tassar än spån. Men det är mycket mer rengörning med fleece. En mat/höavdelning med t.ex toalätt-strö är bra, så man kan rengöra där ofta då de oftast kissar som mest där.

1-2-3
0

#1 Jag tänkte ha 2 marsvin i en bur som är 1.20 * 60, så du tycker jag ska ha en del där det är spån och resten fleece? :)

Tasspuls
0

#2 Jag har provat båda och ratat båda :) Spån var för skräpigt+att jag mår dåligt av det. Fleece blev ofrächt då det hela tiden var bajskluttar överallt. Det såg inte trevligt ut. Nu använder jag STL-strö som finns på granngården och det funkar jättebra. Inget skräp och det ser rent ut+är luktfritt och prisvärt.

1-2-3
0

#3 om granngården är en affär så finns den inte i min stad :/, btw, vad är STL-strö?

Tasspuls
0

#4 Finns säker på andra ställen också :) STL-strö är ett strö av kartongbitar, jag gillar det verkligen :)

[Maijah]
0

#2 Man "kan inte" ha en del där det är spån när man har fleece, det finns nog inget som fastnar så otroligt bra i fleece än spån! Ha då hellre en avdelning med toalätt elr stl-strö. En 120x60 Bur skulle jag dock säga är för liten för fleece som underlag, minst en ca 150 cm:ers till två marsvin. Blir så lätt ofräscht snabbt annars.

Tasspuls
0

#6 Ja, jag hade fleece i en bur som var 120x60cm först och det gav jag snabbt upp, det stank! Senare provade jag igen i en bur på 125x80cm och det gick väl, alltså det stank inte MEN det var hela tiden bajspluttar överallt oavsett hur ofta jag plockade :/  Jag tycker att det är jätteäckligt att hantera filtarna också när de är kissiga och har inkletat bajs i sig.

Royalz
0

#7 Inkletat blev det aldrig för mig. Bara MÄNGDER av bajs som gjorde mig illamående :p Dina måste varit dåliga i magen om dom bajsade löst? :S

[Maijah]
0

Det blir aldrig inkletat om man rengör regelbundet. (men ja en 125x80 skulle jag också säga är för litet) Jag tog bort kluttar ca 2-3 ggr per dag och böt fleecen varje-varannan dag och då höll det sig fräscht. Men min bur var då 200x80 och där bodde det 3 marsvin. Mina fleecar han aldrig bli äckliga på något sätt utan hade bara några små kissfläckar härovar.

Om man ska kunna ha fleece som underlag behös en stor bur, inte för många masvin, och en ägare som orkar städa ofta, och såklart tid.

sollyckan
0

Jag har fleece hos mina killar. Just nu går de i 2 st Dilling sänglådor där jag har tidning/handduk/plastad frotté/fleece i den ena och där har de en dubbelvikt handduk under sina två hus också.

I den andra lådan har jag gjort som så att halva ser ut som den första och resterande halva är det tidning/handduk/plastad frotté/toa-lätt/handduk/hö i. Där kissar de och bajsar allra mest så det blir mest bara några pluttar att mocka i resten av buren. Kiss kommer någon gång på andra ställen men jag städar helt rent kanske 2 ggr i veckan som det ser ut nu och i hölådan så blir det en gång varje dag som jag tar ut handduken med hö och slänger höt och lägger handduken i tvätten. Mockar bort om något kiss gått ner i toa-lätten och sen på med ny handduk och nytt hö. Inget avancerat alls.

Nu skulle vi dock behöva ändra om så att dessa dillinglådor byts ut mot något annat men frågan är vad? Jag vill ju kunna ha ungefär samma storlek 70x140 men vad tar man då? Hmmm funderar:)

[Maijah]
0

#10 Köp en bokhylla och såga till önskad bredd och längd? :) Sätt i golv och sen plastamatta, och vips har du en färdig bur!;)

Tasspuls
0

#8 Det blev inkletat för att de hann kissa på bajset. Men det hände inte alls ofta.

#9 Men det blir ju lika mycket bajskluttar att ta bort oavsett hur stor bur man har. Jag tycker det är äckligt iaf, för när man byter fleecen är det ju ändå kiss i den, oavsett hur ofta man byter så har ju ändå marsvinet hunnit kissa. Men det är ju olika hur man ser det… Jag skulle heller aldrig orka byta och tvätta fleecen varje eller varannan dag…så därför är fleece inget för mig :)

Royalz
0

Har man 3-4 fleecefiltar så behöver man bara tvätta allt en gång er vecka :)

[Maijah]
0

#12 Ja men det blir inte många att ta bort om man mockar ur allt 3 ggr per dag. Morgon, mitt på dan, och kväll. Sen har man en stor bur blir inte fleecen speciellt kissig, de kissar ju ändå mest på matavdelningen. Men ja, orkar man inte byta och städa så;)

Jag hade typ 20 fleecefiltar då (Men alltså inte alla i buren;), för man måste ju ha ett rejält lager i bottnen så att det blir mjukt för dem, med tidninspapper under. Så det fanns alltid flera st över som jag böt med och sen slängde jag in de använda i tvättmaskinen när jag hann. Väldigt smidigt! Nu för tiden används alla fleecar till golvrastningar istället, då jag gick över till spån nyligen.

1-2-3
0

#6 Jag tänkte bygga som en vägg med tunnlar till andra sidan, där spånet finns. Dom drar nog inte spån genom tunneln till andra sidan =). Om du fattar vad jag menar xD

[Maijah]
0

#15  Hmm?;) Haha jag är kanske lite trögfattad idag men nu förstår jag inte riktigt :p Ska du fixa en större bur?

Tasspuls
0

#14 Det handlar inte om att inte orka städa, utan om att inte orka tvätta fleece nästan dagligen ;) Gillar man att tvätta så går det väl bra och går att hålla frächt. Man kan ju byta filt varje dag så funkar det ju med en 120x60 bur också.

[Maijah]
0

#17 Jao;)

1-2-3
0

#16 jag förstår om du inte fattar, haha XD. Det blir svårt och förklara :o