Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5992 ggr
Hamzter95
0

Ögonskada?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag vet inte vad som har hänt med mitt lilla marsvins öga, när jag tittade till henne idag var det alldeles geggigt och nu ser det ut såhär, som att det är nån vit hinna över ögat :( Kanske hamnat nåt skräp där?
Vet nån vad som är fel?

Nigella
0

Hej!

Det ser ut som att marsvinet har fått en infektion i ögat. Man brukar tvätta, och så ger man en salva till ögat två gånger per dag. Salvan (antibiotika) får du av veterinär.

godisgrisen
0

Fy då! Troligen har hon stuckit sig på något vasst. Ögat blir grått i läknkingsprocessen. Troligen behöver hon salva mot infektion. Det finns receptfri på apoteket (glöm inte att spola ögat rent med koksaltlösning också innan salvan) men verkar hon ha mycket ont och det blir värre bör hon gå till veterinären.

Min Krake skadade sitt öga nyligen och det såg mycket värre ut än detta öga. Det var som en vit bucklig kluns med röd ring runt, jätteäckligt. Faktiskt ser det ut som det är nästan helt läkt nu! Det finns hopp för ditt marsvins öga.

FeliciaS
0

Jag tror att hon har skadat sitt öga. (här kan du läsa mer)

Hur ser det ut nu?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

bustroll
0

# Vad heter salvan?

Abico
0

#4 - Noviform vet jag att flera använt vid liknande besvär.

Hanna 

[starlights]
0

Noviform skulle jag endast ha använt till marsvin med geggiga/rinnande ögon. Vid en uppenbar skada på ögat (sår/grå hinna) hade jag använt mig av ögonsalva från veterinär istället (chloromycetin/fucitalmic).

EvaLuna
0

Håller med felicia & starlights. De ser definitivt ut som en mekanisk skada, snarare än en infektion