Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3254 ggr
csilla75
0

honor bråkar?

Nu har vi fått hem våra honor, en på 4.5 månader och en på 2.5 månader…  De träffades först på neutral mark, lades sedan in i en bur som ingen av de kände igen. Nu är det så att den äldre jagar den yngre, kanske för att visa sin dominans? Det är väl vanligt? Brukar honor skada varandra eller händer det ofta att de inte kan leva ihop? Den yngre gömmer sig men tycks inte vara skadad (sitter just nu i en hö-hög och tuggar i sig "huset" :-)

Tips? Råd? Lite uppmuntran på att allting ska gå bra kanske? :-)

FeliciaS
0

Det är helt naturligt att den äldre honan visar att det är hon som bestämmer i buren. Det är inget du behöver oroa dig för eller göra något åt, var lugn bara :) Honor kan vara riktigt tjuriga mot varann ibland, men det är väldigt väldigt sällan som det går så långt att de inte kan bo med varann och om det (mot förmodan) inträffar är det oftast äldre honor.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fabiola
0

Jag brukar gå efter att om de har tid att äta mellan bråket så kommer de att bli sams bara man ger lite tid till de.

csilla75
0

#1:pjuh, känns skönt att höra!

#2: jodå, bägge hinner äta, nu har de suttit på var sin sida av buren i minst en timme o "surar"(?) så hon jagar inte den lilla hela tiden, bara emellanåt…..  bara hon vågar sig fram för att dricka, borde jag oroa mig för det?

nu närmar sig första natten, hoppas d kommmer att gå bra…

FeliciaS
0

#3 Känner hon att hon måste dricka gör hon det, det kan jag lova :) Dessutom dricker de inte särskilt mycket, framförallt inte om de får grönsaker som innehåller mycket vatten.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

csilla75
0

Nu är deras första natt tillsammans över, det var lite turbulent med jagande emellanåt. Vi ser dock inget blod, den stora jagar den lilla inbland bara ifrån stället hon är på, ibland runt i cirklar.

Hoppas hon lugnar ner sig för vi hoppas verkligen att de kommer att komma överrens. Gråter

Marsvinen vi pratar om är förresten Trolletrix Mo (4,5 månader) och Lillhagas Pepsi (2,5 månader). Mer utförlig presentation kommer längre fram…. Glad

Fabiola
0

#5 Jag tror att de kommer att komma överens lite senare. de måste bara göra upp rangordningen. Så länge det inte finns sår på marsvinen så behöver inte du sära på de.