Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2269 ggr
Crest
0

Hur hög kant?

Hur hög kant måste man ha på en hemmabyggd bur?

Tacksam för snabbt svar :)

Abico
0

Finns ingen regel som säger hur högt det måste vara såvitt jag vet.
Jag har ca. 18 cm från spån till kant och det har bara hänt två gånger att något marsvin tagit sig över (den ena saknade sin kompis som tog ett bad och den andra är bara full i sjutton och en riktig klätterapa ;)).

Hanna 

Crest
0

Tack, trodde inte att det fanns någon regel, men tänkte bara om det fanns en ungefärlig höjd att rekommendera ;). Kommer ha två plankor ovanpå varann, sammanlagt 29 cm hög kommer kanten att bli, och så kanske 5 cm spån så ca 24 cm… Själva burbottnen är 85 cm upp, så vill bara vara väldigt säker på att ingen ska ta sej över kanten, men det kan väl inte vara nån särskilt stor risk, va?

FeliciaS
0

Jag tycker 25 cm är rimligt, sedan med spån blir det ca 20 cm högt.

#2 Det låter lagom, det är sällan marsvin är särskilt rymningsbenägna utan de brukar hålla sig till sitt trygga revir (=buren) :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Crest
0

#3 Jo, marsvin är ju som du säger inte särskilt rymningsbenägna, men jag vill gärna vara säker, 114 cm (85+19) är ju ganska högt att falla ifrån. Plus att en av tjejerna har visat att hon kan hoppa ganska högt, ca 20-25 cm, men hon hoppar alltid in i buren, aldrig ut ur den… ;). Och hon hoppar inte heller över saker som står nere på marken när de är ute, så det är nog ingen fara :)